четвер, 07 серпня 2014 15:15

"Змушені повертатися до Криму. Жінка аж схлипувала"
2

Греко-католицький священик Богдан Костецький сім років був капеланом у зенітно-ракетному полку в Євпаторії у Криму. ”Один солдат із Харківщини казав мені: ”Вот вы приходите, капаете, призываете к любви. А я не могу принять этого”. Його мати жила розпусно, він недоотримав любові, затаїв образу в серці. Ми з ним говорили годинами. За кілька місяців повернувся додому. Написав мені листа: ”Вы открыли глаза”. Писав, що простив матір, знайшов дівчину й готується до весілля”
Богдан КОСТЕЦЬКИЙ, 47 років, священик Української греко-католицької церкви. Народився в селі Летня Дрогобицького району на Львівщині. Батько – столяр, мати працювала продавщицею в магазині, касиркою на автостанціях. Ходив із дідом до церкви, співав у хорі. Священиком не дозволяли стати батьки. – Мама казала: ”Не хочу, аби син був жебраком – то ж на пожертви треба буде жити, людям у руки зазирати. Я ж його вродила здоровим, зможе заробити на себе”. Закінчив Дрогобицький нафтовий технікум. Працював інженером-технологом нафтових і газових свердловин – на бурових у Бориславі, потім у селі Шебелинка на Харківщині. 2003 року закінчив Івано-Франківську духовну семінарію. У травні 2005-го перебрався до Криму. Дев’ять років правив літургії в орендованому приміщенні бібліо­теки центральної курортної поліклініки в Євпаторії. До березня 2014-го жив у цьому місті з дружиною і трьома доньками – 10, 8 і 5 років. Після окупації Криму відвезли старших дітей до батьків дружини на Тернопільщину, а з найменшою повернулися до Євпаторії. Інші священики УГКЦ на півострові, Микола Квич та Ігор Гаврилів, виїхали на материкову Україну. Дружина Наталія – випускниця Івано-Франківської теологічної академії, керує церковним хором у Євпаторії. Мешкають у власній 3-кімнатній квартирі у п’ятиповерхівці. Придбати житло допомогла церква. Захоплюється футболом.  У студентські роки займався легкою атлетикою – стрибками у висоту

Греко-католицький священик Богдан Костецький залишився в Криму після російської окупації

У 2004 році єпископ Василь Івасюк шукав священиків для Одесько-Кримського екзархату, які згодяться розбудовувати нашу церкву там. Ми з дружиною знялися і поїхали. Я зареєстрував громади в Сімферополі, Керчі, Чорноморську. 2005-го приїхав до Євпаторії. Зустрів одну жіночку, яка хотіла ходити до греко-католицького храму – Віру Ковальчук, родом зі Львова. Жартував, що на початку нас було п'ятеро: я, пані Віра і Господь Бог у трьох особах.

Людей вишукував по-різному. Сідав за телефон і обдзвонював абонентів із довідника. Запитував, чи не знають, де в Євпаторії є українська ­церква. Якщо відповідали українською, то по кількох днях знову набирав цей номер і випитував, хто вони, звідки, чим займаються. Знайомився на вулиці: когось зустрів на вокзалі, когось у маршрутці, когось – в електричці. Багато людей у поминальні дні до мене підходили. Моя старша дочка в музичній школі сказала одним діткам, що її тато – священик. Їхні батьки, переселенці з Великої України, прийшли до нас у церкву.

Кістяк громади, чоловік 50, зібрався за два роки. Паства моя і україномовна, і російськомовна. Є люди з Одеського краю, є харків'яни, з Кіровоградщини, з Донеччини. На перших порах не мали де молитися. По неділях я потай правив службу Божу в одній з міських бібліотек – імені Лесі Українки. Хтось про це доніс. Нас розігнала міліція, бібліотекаря навіть хотіли звільнити з роботи, бо ми не мали реєстраційного документа. Мене тягали до міліцейського відділка для свідчень. Думав, поїду з Євпаторії, не витримаю. Але допоміг випадок.

Іду сумний містом. Аж чую – хтось розмовляє по телефону добірною українською. Дивлюся, старший чоловік. Розговорилися. Це був директор санаторію "Примор'я" Микола Сакун, родом із Чернігівщини. Вислухав про мої поневіряння з приміщенням: "Я вам допоможу. У моєму санаторії колись лікувався покійний владика Павло Василик. Він просив допомогти, якщо зустріну тут у Криму колись греко-католицького священика". Пан Микола здав нам в оренду приміщення бібліотеки курортної поліклініки, на березі моря в Євпаторії. Тут ми й до сьогодні. Наша каплиця маленька – кілька квадратних метрів, але її посвячували чотири єпископи. Найважче було перші три роки. Бувало, з дружиною не мали за що хліба купити. Але жодного дня не були голодні. Господь посилав у якийсь спосіб поживу: чи хтось просив хату посвятити, чи просто щось приносив.

Коли у Криму оголосили референдум і розставили блокпости "зелених чоловічків", почалася загальна паніка. Я із двома тутешніми греко-католицькими священиками взяли свої родини і повезли до батьків на Західну Україну. Повертався до Євпаторії 16 березня, у день референдуму. Дорогою подзвонили парафіяни і сказали, що до нашої церкви приходили незнайомі люди й шукали мене. Удома також, говорили потім сусіди. До священика Миколи Квича намагалися ввірватися в квартиру ще до нашого від'їзду. Дзвонили, гримали в двері. Він не відповідав. Коли пішли, узяв із собою тільки чашу, дискос (таріль для проскури, яка символізує Христові ясла. – "Країна") і документи та виїхав.

Щоб здихатися переслідувачів, вимкнули телефони і два дні перебули у безпечному місці. Писали, що нас викрали "зелені чоловічки". Насправді ми перечікували гарячі дні у сховку. Потім я повернувся у свою парафію. Прийшов до відділку міліції, сказав, що священик, якої церкви. І заявив: "Ви як собі хочете, а я маю намір тут лишитися зі своєю паствою". Мені відповіли: "Ждите". Чого чекати, не знаю. Ніхто мене не переслідує. Але й живу ніби на пташиних правах. Молимося із римо-католиками в їхньому храмі. Моя паства туди приходить, я правлю літургію. Російська Федерація римо-католиків поки що визнає. Маємо надію, що подовжать термін оренди приміщення, де є наша каплиця, до кінця року.

Минуло два місяці, як я тут сам. Монахи – отці-студити, отці-василіани, які опікувалися греко-католицькими парафіями, – виїхали. Мій товариш отець Ігор Гаврилів із Ялти повернувся до Івано-Франківська, він звідти родом. Я єдиний з одружених священиків УГКЦ, які були в Криму, хто повернувся сюди. Це мій вибір. Дуже важко фінансово. Ми отримували на дитину-інваліда гроші від держави. Збирали, як у копилочку, про чорну годину. Тримали на картках "Приватбанку". Тепер ці кошти заблоковані. Зняти їх не можемо. Паства зменшилася наполовину. Людям важко не тільки мене утримувати, а й себе.

Частина наших парафіян перестали ходити на богослужіння зі страху, що російська влада їх переслідуватиме. Дехто з моєї пастви покинув Крим, хтось планує це зробити. Одна моя вірянка – молода вчителька, завідувачка вокального відділення музичної школи в Євпаторії, родом із Полтави. Вийшла тут заміж за місцевого. Він українізувався. Після анексії Криму забрали все зароблене й виїхали до Львова. Ходили в міськадміністрацію, просили роботу і тимчасове житло. Їм відповіли: "Що ви від нас хочете? У нас таких багато". А це вчителі, з вищою освітою. Ця жінка дзвонила до мене днями. Усі заощадження проїли, і ніхто пальцем навіть не ворухнув, щоб їм допомогти. Змушені повертатися до Криму. Аж схлипувала.

Вирішив, що маю бути зі своєю паствою до кінця – скільки дозволять влада і обставини. Чи залишуся в Криму, залежить також від того, чи буде змога розмовляти українською, чи будуть українські осередки. Я готовий жити тут, навіть якщо цього й не буде, в ізоляції. Але чи діти захочуть? Їм і раніше було важко. Старша дочка не раз приходила зі школи й плакала, бо її обзивали бандерівкою. Ішли ми якось містом. Маленька донечка до мене "татусю, татусю", а старша закриває їй рота: "Не говори "тато", кажи "папа".

Я розмовляю і російською, і українською, почав учити кримськотатарську. Тут ніхто не вбиває за українську мову. Але на вулиці всі оглядаються, коли її почують: хто такий? Поглядом проводжають.

Поки що в Криму зовні безпечно. Ніби нічого й не сталося. Переміщення техніки військової є ближче до кордону, а я живу в західному Криму. Військові по вулицях у нас не їздять. Усі установи працюють, тільки вже під прапорами Російської Федерації. Ейфорія від приєднання до Росії у кримчан іще не зовсім минула. Але починають потроху нарікати. Щоб сплатити за комунальні послуги, треба вистояти довгу чергу.

Змінювати громадянство на російське поки що мене не змушують. Але в держустанові людям без російського паспорта працювати тепер неможливо. Тих, хто відмовляються міняти паспорти, змушують звільнятися. Сімферополем ходять дружинники і на кожному кроці перевіряють документи.

Наших людей не відпускають паніка і страх. Тільки в неділю мої парафіяни, коли прийдуть на службу Божу, помоляться, поспілкуються серед своїх, то трохи заспокоюються.

Зараз ви читаєте новину «"Змушені повертатися до Криму. Жінка аж схлипувала"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі