четвер, 25 січня 2018 19:26

"На один только самогон ушло четыре мешка сахара. А котлеты, голубцы и остальное – никто и не считал"

На Маланку носять 100-кілограмові костюми із сіна

"Норок!" – "Норок!", – вітаються румунською люди при вході в автобус. Маршрут № 193 прямує з Чернівців до Старої Красношори через Красноїльськ

– Я чув, ви до Красної? – запитує мене чоловік поруч на сидінні. – На Маланку чи що? Тепер до нас багато туристів приїздить. Знаєте, що нашу Маланку хочуть внести до списку ЮНЕСКО? Але ви якось зарано. Маланка ж тільки 14 січня. Зараз робити у нас нічого.

У Красноїльську живуть майже 9 тис. людей. 97% – румуни.

Старі дерев'яні, криті ґонтою будиночки нагадують гуцульські гражди. Але зелений і бордовий кольори стін роблять їх особливими.

 

– А что вы тут снимаете? Проверка какая-то? – запитує літня жінка, що порається біля хати.

– Красивий у вас будинок, от і роз-

дивляюся, – відповідаю.

– А вы журналист? На Маланку, значит. Здесь раньше много таких домов было. Это румынская традиция. До Румынии всего 8 километров. А через лес и того меньше, – жінка говорить із сильним акцентом. – А что вы так рано приехали? До Маланки еще два дня. Где же вы ночевать будете?

Зупинитися в Красноїльську ніде. Мотель не завершать четвертий рік. Він є частиною розважального комплексу "Туку". При ньому працюють ресторан і дискотека, можна пограти в настільний теніс.

Домовитися про ночівлю у людей складно. Тут не заведено пускати в дім чужинців. Та й на Маланку у більшості з них стає тісно: повертається молодь із заробітків в Італії, Бельгії, Румунії, привозять свої сім'ї ті, що осіли за кордоном.

– Люди тут – робітні, – каже Світлана, працівниця санаторію. У неї розпитую про нічліг.

– Живемо непогано, – підтримує розмову завгосп. – Ліс нас годує. Дерево­обробний комбінат запрацював он.

Зараз на деревообробному комбінаті трудяться 72 працівників. А у радянські часи до Красноїльська вела спеціальна гілка залізниці. Нею вагонами постачали сировину: березу – з Росії, червоне дерево – з Гани. Тут вирізали заготовки для меблів, двері, шпон, сувенірну продукцію. Все це відправляли на експорт.

На виробництві працювали майже 2 тис. людей. На воротах комбінату досі висить поіржавілий металевий напис "Слава труду!". Тут підприємство "Буковина Ламель" відновило виробництво дерев'яних частин меблів.

Через близькість до кордону кожен другий у містечку має румунський паспорт. Багато молоді навчається в тамтешніх вузах або регулярно їздить до родичів по той бік кордону.

Найближчий контрольно-пропускний пункт закрили на ремонт років із 10 тому. Не відкрили й давно заплановану міжнародну трасу Красноїльск – Сус.

– Коли трасу відкриють, тоді й з'являться у нас і готелі, і туристи, – каже голова сільради Степан Драгун, 43 роки. – А поки що так живемо. Тут і пару відсотків українців не назбирається, але сепаратистів немає. До Румунії ніхто приєднуватися не хоче. Люди працюють за кордоном, а гроші привозять сюди і вкладають тут. Дошкільнят у Красноїльську – 1200. А дитячий садок лише на 175 місць. Ще один, на 50 – при румунській школі. Цього року на сесії виділили гроші на третій садочок. Збудували дитячий басейн. А навпроти школи, у старому австрійському домі, рік тому школу мистецтв відкрили. Там навіть гурток бальних танців буде.

У ніч на 14 січня перевдягнені на воїнів, циганів і ведмедів неодружені чоловіки ходять від дому до дому. Виконують традиційні румунські пісні й ритуальні танці. Колективне святкування Маланки триває всю ніч і наступний день. Маски приховують обличчя і розв'язують язик.

Але у переддень свята на центральній вулиці – тиша. Вряди-годи прокотиться запряжений конем віз, проїде велосипед чи іномарка.

У родинах Комендантів – парубків, що керуватимуть святковою переберією – жінки крутять голубці, печуть пампушки, смажать котлети, готують бульйон. Усе це з'їдять під час попасів – зупинок маланкарів, щоб перекусити й відпочити.

На заповненій паром кухні родини Баланів столи закладені смаженою рибою, м'ясними рулетами, відвареними листками капусти на голубці. Довкола пластикових тазиків із рисом і кукурудзяною крупою порається з дюжина жінок віком від 20 до 50 років.

– Их тут тысячи, наверное, – каже Олена Балан. Показує на величезні алюмінієві каструлі з голубцями. – В этих – по четыре ведра, а в тех – по пять. Получается ведер 20. Это все – на завтра. Сын у меня командует Маланкой на Дяле (частина селища. – Країна). У нас дома места не хватает, так вот у дочери собрались. Как все приготовим, к нам повезем.

Підготовка до свята починається влітку. Парубки заготовляють сіно і рогіз для костюма Ведмедя. Збирають старий одяг, щоб потім розірвати його на стрічки і зробити вбрання для Жида.

Восени чоловіки женуть самогон. Виготовляють і розфарбовують маски. За всю підготовку й проведення Маланки відповідає Комендант.

– Колись Коменданта обирали жеребкуванням серед хлопців, що вернулися з армії. Це було дуже престижно. Тепер жереб тягнуть лише, коли ніхто не зголоситься. Але в нашому куті, на Дялі, з 2011-го не тягнули ще ні разу – завжди хтось знаходиться охочий. Хоча це велика відповідальність: зібрати всіх, ролі розділити, про попас домовитися з господарями, – розповідає Георгій Дарічук, 22 роки.

Він вивчився у Чернівцях на електрика. Повернувся додому. Хоче стати фотографом. Купив камеру, веде сторінку Красноїльська на Facebook.

Розмовляємо з ним у стодолі. До стелі підвішені два костюми ведмедів – для Георгія та його брата. На підлозі розсипані штучні червоні й білі квіти, лежить пакет із намистом. Поряд на стіні висить старе дерев'яне корито, що буде частиною костюма Цигана.

  Хлопці у костюмах Ведмедів борються на вулиці Красноїльська  під час маланкування
Хлопці у костюмах Ведмедів борються на вулиці Красноїльська під час маланкування

Із дому визирає мати – гукає зігрітися кавою.

– Раніше Комендант мав авторитет. Назначав, хто з хлопців у якому костюмі піде, – продовжує за кавою Георгій. – А тепер треба впрошувати – ніхто не слухає, всі самі хочуть вирішувати, ким бути.

Я був Комендантом торік. Насправді в нашій Маланці було шість комендантів: офіційно – я, а також – тато й дядько, мій друг та його тато з дядьком усю ніч помагали. 100 людей! То ж скерувати треба. А то з двору виходять і – хто куди. Та і в мами була купа роботи.

– Да, да – усміхається Наталія Дарічук. – На один только самогон ушло четыре мешка сахара. А котлеты, голубцы и остальное – никто и не считал.

– Мого тата звати Василь, – продовжує Георгій. – Маланка на його іменини випадає. Але тато ніколи не відпочиває. Помагає костюми робити. Під час маланкування доглядає за ними – то зав'язати комусь, то розв'язати, то поправити. Це тільки ззовні здається, що все само собою відбувається.

– Маланка у краснянина в крові! Бабуся казала, що дід завжди шив костюми ведмедів. Тоді зникав із дому на кілька тижнів перед святом. Молоді чоловіки збиралися в домі Коменданта, готували маски й костюми, налаштовувалися на відповідний лад. Бабуся злилася, бо треба самій господарити. Але робити нічого. Маланку в нас усі поважають, – розповідає 25-річна Мінодора Гакман із кута Путна.

За освітою – музикант, грає на кларнеті й саксофоні. Роботи за фахом не знайшла. Їздить на заробітки за кордон. Але на зимові свята – завжди вдома. Із музиками ходить попереду процесії.

– Ви уявити не можете, як малою просила старших братів узяти мене з собою. Але дівчат до дійства не допускали. Це лише кілька останніх років можна побачити їх, перевдягнутих у циганок чи реджін (королев-воїнів. – Країна), – каже Мінодора.

О 12:00 у неділю 14 січня ­центральна частина містечка заставлена ­автівками. Під'їжджають екскурсійні автобуси із львівськими номерами.

Красноїльська Маланка стала популярна після 2011-го. Тоді взяла участь у чернівецькому "Маланка-фесті". Через два роки вийшла документальна стрічка режисера Дмитра Сухолиткого-­Собчука про дійство у Красноїльську "Красна Маланка".

У натовпі не проштовхнутися. Кожен тримає напоготові фотоапарат чи смартфон. Маланкарі от-от почнуть спускатися з різних кутів села і пройдуться до сільської ради.

З різних боків доноситься мелодія Урсу – гімну Маланки. З машини "швидкої" вибігають кілька людей у білих халатах і масках. Хапають першого-ліпшого чоловіка і вкладають на ноші. Метушаться довкола – міряють тиск, слухають серце, закапують чимось очі. Чоловік відбивається, але його міцно тримають. У руках "хворого" з'являється гаманець, а "головний лікар" відтягує кишеню свого халата. "Санітари" тим часом підшуковують наступну жертву.

Через гамір пробивається звук свистка. На вулицю спускається барвиста юрба. Попереду чоловік у смушевій чорній шапці віддає накази – це і є Комендант. Першими йдуть Діди й Баби. Синхронно підскакують вишикувані рядами Реджі та Регіни. За ними тягнуться солом'яні Ведмеді. Поруч замащені сажею Цигани луплять по землі мачуками і смикають Ведмедів за ланцюги. Останні падають на землю, перевертаються з боку на бік, гарчать і деруть асфальт металевими пазурами.

Ведмеді-велетні з Дялу мають "крила" розмахом до 3–4 метрів.

– Щоб такого зробити, треба дві підводи сіна, – пояснює 60-річний чоловік. Називається Василем. Спостерігає за процесією. – Сплетені із соломи, прикрашені квітами й малесенькими живими ялинками такі костюми важать до 100 кілограмів. А ви не голодні? Може, змерзли? Он там за каплічкою буде попас, можна зайти перекусити. Сьогодні такий день, що вас кожен у домі прийме. Не соромтеся.

  Чоловік одягнувся Відьмою під час Маланки. Святкують протягом двох діб без перерви
Чоловік одягнувся Відьмою під час Маланки. Святкують протягом двох діб без перерви

Йдемо до подвір'я з накритими дерев'яними столами. Молоді жінки з тацями пропонують гарячий бульйон, каву, голубці. Спершись на стіни будинку, відпочивають Ведмеді. Серед них – Георгій Дарічук.

– Мій брат був Ведмедем, батько був, дід був, прадід, певно, теж був, – каже Георгій. – Коли дід маланкував, у Ведмедів не було таких великих крил і квітами не прикрашали. Коли батько ходив, то квіти-самокрутки із серветок робили. Ми тепер штучними прикрашаємо. На мій костюм піде десь 150 штук.

– Мешканці різних кутів щоразу додавали щось своє, аби вирізнятися. От одяг Цигана: хто має капелюхи, як сомбреро, інші – витягнуті вгору, як ковпаки, з кольоровими стрічками. Щоб зрозуміти все наше дійство, потрібно бути краснянином. Маланка – не розпусна дівка, щоб усім віддаватися, – сміється Віктор Ільських, 28 років. Ховає обличчя під маскою Жида. Високий циліндр прикрашають шкури тварин.

Поруч із кожним Ведмедем крутиться Циган – у шкурі диких звірів або барвистому лахміття. Обличчя – в сажі.

– Циган не тільки змушує Ведмедя танцювати, а й поїть, годує. Як треба, то й до вітру допоможе сходити. Бо з такого костюма вивільнитися – 20 хвилин піде, – підморгує Василь. – За традицією, кілька днів до свята Ведмеді сидять на дієті. Їдять лише боби, а 13-го намагаються не пити води. Самогонку – можна. "Атмосфера" (пляшка з самогоном. – Країна) у Цигана завжди при собі.

Пізньої ночі парубки розходяться по домівках. Уранці 15 січня костюми знову опиняються на горищах – до наступного року.

Зараз ви читаєте новину «"На один только самогон ушло четыре мешка сахара. А котлеты, голубцы и остальное – никто и не считал"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі