вівторок, 25 листопада 2014 13:01

Наші предки вважали, що весілля у листопаді - ознака щасливого подружнього життя

  Весільний коровай
Весільний коровай

Традиційний весільний обряд Слобожанщини протягом століть супроводжувався низкою прикмет і заборон, які визначали поведінку учасників весілля.

Погода в день весілля

Прикмет щодо впливу погоди на шлюб молодих було чимало, оскільки, за міфологічними уявленнями, життєдіяльність людини тісно залежала від природних явищ.

Сонячна чи морозна погода в день "свадьби" (мешканці Слобожанщини називають весілля – "свадьба") передвіщала подружжю щасливе майбутнє. Дощ в одних селах віщував багатство, в інших – сльози молодій, сніг із дощем попереджав свекрів про ліниву невістку. Туман весільного ранку також розуміли по-різному. Він міг бути як провісником поганого життя для молодих, так і віщувати багатство новій сім'ї. Імовірно, прикмети цієї групи виникали внаслідок проведення певних паралелей: дощ – сльози – плаксива молода, дощ – урожай – багатство, сонце – світле майбутнє – щасливе життя тощо. Якщо ж такі подібності в подальшому підтверджувались (молодиця була нещаслива чи сім'я збагачувалася), то вони набували статусу своєрідних законів – весільних прикмет.

Весільний час

Особливу увагу приділяли часу проведення "свадьби". За народними повір'ями, вибір місяця одруження багато в чому прогнозував долю майбутньої сім'ї. Зокрема, вважали, якщо святкувати весілля в січні – рано овдовієш, у травні – до поневірянь і хвилювань ("Не виходь в маю́ місяці, будеш маятися цілу жизнь"), у червні – до щасливого, а в листопаді – до заможного подружнього життя.

Не менш символічною для проведення весілля була пора року. Осінь, за народними прикметами, вважали найбільш вдалою порою року для шлюбу. На Слобожанщині, як і скрізь на Україні, більшість весіль справляли після Покрови, адже саме тоді завершувались усі польові роботи: "Як жнива – дівка крива, як Покрова – дівка здорова".

Впливали на весільні урочистості й особливості сонячного календаря, зокрема система високосного року. Хоча високосний рік був спеціально розроблений для прорахунку точних астрономічних дат, прикмети, спричинені вірою в його містичний вплив, подекуди є актуальними для молодих пар і сьогодні. Невміння пояснити, чому кожен четвертий рік має зайвий день, призвело до появи цілої низки забобонів. У народі казали: "У високосний год не можна заміж виходити чи жениться, бо погано буде".

Весільний простір

  Весільне вбрання Слобожанщини
Весільне вбрання Слобожанщини

Найпоширенішою в цій групі вірувань ще наприкінці ХІХ ст. була заборона переходити дорогу молодим за будь-яких умов. Зокрема, у народі забороняли переходити дорогу весільному "поїзду", не можна було переходити дорогу молодим, "як од вінця ідуть", а також "весільну доріжку", яку обов'язково стелили через двір для молодят, які поверталися в дім молодої після вінчання.

За народними віруваннями, хто з молодих при вінчанні першим ставав на рушник чи платок, той у майбутньому головував у домі. По приїзді ж до оселі молодого спостерігали, хто з подружжя першим стане на хатній поріг, адже той в сім'ї буде "старшим".

На Харківщині забороняли садовити молодих на різні стільці. Через це для посаду їм обов'язково готували одну довгу лавку – "на спільне життя". Вважалось, що подружні пари, які не дотримаються цієї традиційної настанови, не проживуть разом навіть одного року.

На слобожанській "свадьбі" не можна було: проходити між молодими у перший весільний день, розривати їхні руки, розлучати пару після обряду вінчання, брати будь-що у молодої – "шоб укупі жили". Коли ж у селі на один день припадало кілька весіль, то при зустрічі обидві молоді закривали обличчя, щоб не бачити одна одну, інакше, як вважали, у них буде невдалий шлюб.

Весільні атрибути 

Значуще місце в народних віруваннях щодо обрядового хліба мав весільний "коровай", адже в українській традиції досконало випечений коровай вважали запорукою щастя молодої пари. Якщо ж коровай не вдавався (був глевким, тріснув під час випікання чи тісто в печі осіло), життя подружжя могло бути нещасливим. Шматок короваю, принесений з весілля додому, був своєрідним магічним знаком добробуту для кожного гостя ("свадьбянина"). Деякі навіть годували ним курей, "щоб гарно неслися".

Якщо молоді загубили хліб, переданий сватам від батьків молодої, то вважали, що це "до розлучення". Недобрим передвістям вважалися й такі: випущена з рук молодих ікона, якою їх благословляли батьки, коні, які несподівано розпряглися у весільному поїзді, весільні обручки, що впали на землю. Якщо під час вінчання свічі горіли темно, казали, що "невеселе" буде життя подружжя, а якщо у когось із наречених свічка згасала або повністю згорала, вважали, що той швидше помре. Не буде щастя тій молодій, яка іде заміж у чужому вінку.

У народі поширеною була думка: "шоб міцна була сім'я", треба обсипати наречених горіхами, на довге життя – житом, на солодке – цукерками, хмелем – на щастя, а грішми – на багатство. Ця прикмета й дотепер є універсальною для українського весільного обряду.

Добробут нової родини посідав не останнє місце в системі народних цінностей. Недарма обов'язковим на українському весіллі був кожух, на який садили молодих зі стійкою мотивацією, "щоб вони жили багато". Мати молодого у вивернутому кожусі проводжала весільний "поїзд", свекруха виходила зустрічати молодих у кожусі, на кожусі благословляли молодят.

Як бачимо, традиційне слобожанське весілля супроводжувала ціла низка застережень і заборон. Важливу роль відігравали час та місце проведення святкувань, погода в день весілля, весільні атрибути та дії. Попри те, що деякі прикмети і заборони згодом суттєво змінилися або й зовсім зникли, старше покоління вірить, що їх дотримання й досі впливає на майбутнє молодого подружжя.

Зараз ви читаєте новину «Наші предки вважали, що весілля у листопаді - ознака щасливого подружнього життя». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі