середа, 26 серпня 2015 18:20

"Поляки вважатимуть мене за українця, а українці будуть мене трактувати як поляка"

Митрополит Андрей Шептицький з восьми років не їв солодощів

– Я люблю Польщу, польську літературу. Але мова народу, поміж якого я виріс, стала моєю мовою. Пісня його стала моєю піснею. Я, як святий Павло, котрий був гебреєм як гебрей, а греком – як грек. Для всіх він став своїм, аби всіх урятувати, – говорив про себе греко-католицький митрополит Андрей Шептицький.

Його мирське ім'я – Роман-Марія Александер. 1871-го, коли йому було 6 років, сполячені українці Шептицькі отримали графський титул від австро-угорського імператора Франца Йосифа І. Його батька Івана багато років поспіль обирали до повітової ради Яворівського повіту й до Галицького сейму. Мати Софія – донька польського драматурга Александра Фредра.

Маєток Шептицьких розташований у селі Прилбичі – тепер це Яворівський район Львівської області. У родині розмовляють польською і французькою. Також дітей навчають англійської, німецької та італійської. Але вся обслуга в домі – місцеві селяни – спілкується українською. Хоч уже сусіднє село Брухналь – тепер Терновиця – населене переважно поляками.

Софія Шептицька привчає малого Романа до католицької віри. Його улюблена молитва – "Під Твою милість прибігаємо". Щойно починає писати, складає власні молитви. 8-річним відмовляється від солодощів – щоб "спокутувати гріхи". Наступного року його ведуть до першого причастя.

Автор: фото: Інститут історії Церкви Українського католицького університету
  Монах-василіянин Андрей Шептицький, кінець 1880-х. ”Притаманною рисою його вдачі була систематичність, що допомагала йому перемагати всілякі труднощі, – згадувала його мати Софія Шептицька. – Скільки перешкод прийшлося йому здолати, а ті перерви, які виступали в його намірах і студіях, та які витручували його з визначеного шляху. Все-таки Роман (мирське ім’я Андрея, – ”Країна”) не знеохочувався ними й уперто йшов уперед. І навпаки – скрізь відчувався його ентузіазм, його шляхетне завзяття, з яким він брався знову до праці, переборовши кожну більшу чи меншу перешкоду”
Монах-василіянин Андрей Шептицький, кінець 1880-х. ”Притаманною рисою його вдачі була систематичність, що допомагала йому перемагати всілякі труднощі, – згадувала його мати Софія Шептицька. – Скільки перешкод прийшлося йому здолати, а ті перерви, які виступали в його намірах і студіях, та які витручували його з визначеного шляху. Все-таки Роман (мирське ім’я Андрея, – ”Країна”) не знеохочувався ними й уперто йшов уперед. І навпаки – скрізь відчувався його ентузіазм, його шляхетне завзяття, з яким він брався знову до праці, переборовши кожну більшу чи меншу перешкоду”

– Чую, що Бог хоче мати його своїм. Та в який спосіб, не знаю, – говорить тоді мати подрузі – графині Ванді Островській.

На стінах помешкання розвішані портрети предків. Не всі з них були переконаними католиками. Варлаам Шептицький 1710 року став львівським єпископом східного обряду. Атанасій і Лев Шептицькі були київськими митрополитами. Саме вони збудували греко-католицький собор Святого Юра у Львові.

"Очі дядька Атанаса говорили до мене, – писатиме вже дорослий Роман матері. – Я просто чув не вухом, а цілою своєю істотою, як вони наказували мені, щоб я йшов слідами моїх предків, що всі вони молять і просять Бога, щоб він дозволив мені йти їхніми слідами, що всі ті ченці, ігумени, єпископи й митрополити Шептицькі по батькові й усі священики й ченці Фредри по матері – обстоюють перед Богом моє покликання".

– Якщо я стану священиком, то лише уніатським – говорить 16-річний Роман, коли в них гостює отець-єзуїт Генрик Яцковський.

Навчається в цей час у львівській гімназії Франца Йосифа. Батьки переводять його до гімназії Святої Анни у Кракові. Сподіваються, що там інтерес сина до ­українців зникне. Після закінчення навчання Генрик Яцковський забирає Романа на реколекції – духовні вишкільні зібрання – до єзуїтського монастиря в Новому Селі. Тепер це територія Польщі. Єзуїти в той час опікуються греко-католицьким чернечим орденом святого Василія Великого. Після відвідин їхнього монастиря в Уневі Шептицький вирішує стати василіянином.

"Я знаю докладно, що мене чекає. Поляки вважатимуть мене за українця, а українці будуть мене трактувати як поляка. Та дарма! Бог кличе, треба йти!" – пише Роман до матері.

"Мені стало важко, – згадує вона той момент. – Роман іншого обряду, ніж я? Я від самого дитинства наслухалася, як у наших колах говорили про руське духовенство, що ставляться до нього з погордою, на яку воно заслужило бездонною темнотою, жадібністю та звичаями. Обряду я зовсім не знала, я їх бачила тільки як представників пониженої і ворожо наставленої до нас нації, яка завзято виступала проти римо-католицької Церкви і польської національності. Тоді я тільки одне розуміла, тільки одне бачила – якийсь велетенський хрест, що наді мною простягав свої рамена. А на ньому я бачила свого сина Романа, що покидає обряд, у якому я його виховала. Покидає все те, що мені найдорожче".

Розповісти про вибір сина чоловікові вона не наважується. Каже лише, що той вирішив стати священиком. Іван ­Шептицький не перечить. Про бажання йти у греко-католицький монастир дізнається випадково – під час розмови Софії з отцем Яцковським.

– Ніколи цього не буде! – заявляє.

Жінка втрачає сон і апетит. Згодом у неї діагностують тиф. Їде лікуватися до Венеції.

– Переконайте тата, що я не маю наміру йти в монастир, якщо він не погодиться на це зі своєї доброї волі, – просить Роман матір під час відвідин.

У жовтні 1883-го він йде на військову службу. Але й там встає щоранку о 5.00, щоб піти на відправу. Та на вимогу батька не забуває і про світське життя. Вечори часто проводить у ресторані за келихом пива з товаришами.

У різдвяні дні злягає зі скарлатиною. Хвороба дає ускладнення – зараження крові й запалення суглобів. Мусить залишити армію. Лікується в Криниці – тепер містечко-курорт у Польщі. Пише звідти батькові: "Змилосердіться надо мною. Розважте цю справу у щирій молитві й дайте мені свою відповідь. Я буду нетерпляче чекати на Ваше рішення-присуд, та я прийму його в покорі. Все, що дістану від вас, вважатиму за дар від Бога. Заявляю ще, що хочу мати вашу доброзичливу згоду, та маю надію, що дістану її. Бідний, коханий батьку! Вір мені, що я завжди буду старатися, щоб тобі віддячитись. Ти не втратиш сина, дорогий батьку. Я тебе, батьку, розумію у твоїх терпіннях і плачу над тобою і над собою самим".

Три тижні чекає на відповідь. Іван Шептицький щодня шле листівки, але про лист сина там не згадує. Врешті-решт приїжджає до Криниці особисто. 2 години удвох гуляють лісом. Повертаються усміхнені. Роман отримує дозвіл піти в монастир. Але спершу зобов'язується закінчити чотирирічні правничі студії в німецькому Бреслау – сучасний Вроцлав, Польща. Батько сподівається, що за цей час син передумає й піде на цивільну роботу.

Автор: фото: cerkiew.nazwa.pl
  У міжвоєнні роки, коли Галичина перебувала у складі Польщі, Андрей Шептицький матеріально підтримував українські організації – ”Просвіту”, ”Рідну школу”, ”Пласт”. Сприяв організації сиротинців, дитячих садочків, приватних середніх шкіл
У міжвоєнні роки, коли Галичина перебувала у складі Польщі, Андрей Шептицький матеріально підтримував українські організації – ”Просвіту”, ”Рідну школу”, ”Пласт”. Сприяв організації сиротинців, дитячих садочків, приватних середніх шкіл

В університеті він стає активним членом католицького братства Societas Hosiana. Та свою національність записує як "руську". У листах до батьків просить надсилати різні смаколики – щоб частувати незаможних друзів. На літні канікули їде до Прилбич. Просить у батька дозволу перевестися в інший університет, аби закінчити навчання екстерном. Знову сварка.

– Ви не маєте права відмовляти мені в цьому, ви не маєте права так мучити мене, – говорить Роман.

Йде в сусідню кімнату й ридає. За хвилину обоє ­обіймаються. Батько розуміє, що переконати сина не вдасться. Той закінчує докторат у Кракові, щоб потім піти в ченці.

Іван Шептицький організовує сину кілька подорожей – щоб побачив світ перед постригом. У жовтні 1887-го Роман відвідує Київ. Там знайомиться з Володимиром Антоновичем, істориком, одним з організаторів товариства "Громада". Той також мав польське коріння, проте в студентські роки вирішив, що є українцем. "Я черпав твердження й цю глибоку віру в наш нарід, я ріс," – звіряється Роман матері в листі.

Далі їде в Росію. Затримується там недовго. Пише: "Я щасливий, що покидаю цю тяжку атмосферу й що скоро повернуся в католицький світ. Ви знаєте, що у католицькому світі є щось специфічного, щось такого, що облегшує серце". На зворотному шляху заїжджає у Вільно й Варшаву.

Після останнього іспиту в Кракові вирушає до Рима. Разом із матір'ю та братами потрапляє на аудієнцію до Папи Лева ХІІІ.

– Це ви хочете стати ченцем? – питає понтифік.

– Так, святий отче, василіянином.

– Це добре, мені це подобається. І ви давно вже відчуваєте це покликання?

– Майже з дитинства.

– Вам і вашому покликанню ще раз даю особливе благословення.

28 травня 1888-го батьки відвозять 23-річного Романа до монастиря в Добромилі – нині Старосамбірський район Львівської області. "Ледве він переступив поріг монастиря, ледве мав час розглянутися у новім середовищі, а вже було видно, з яким зрозумінням і як серйозно він береться до монашого покликання, – згадує отець-­василіянин Йосиф Скрутень. – Він віддав усі свої сили й усі свої дарування для монашого життя, щоб те життя не тільки належно пізнати й зрозуміти, але щоб від самого початку перетворити себе на правдивого монаха, щоб бути здатним до праці у василіянському чині".

Отримує чернече ім'я Андрей – традиційно його обирають, залежно від першої літери одного з хресних імен, тобто від Александра. У монастирі виконує всі приписи. Часто надто ретельно – під час посту їсть тільки раз на день, двічі п'є чай. Тож згодом півроку мусить поправляти здоров'я. Його рішення критикують усі. Поляки – бо перейшов у східний обряд. Українці – бо обрав василіян, яких вважали прислужниками єзуїтів. Івану Шептицькому надходять листи зі співчуттям. Знайомі навіть пропонують йому зректися сина.

11 вересня 1892 року отець Андрей Шептицький відправляє свою першу літургію – у рідних Прилбичах. Навколішки просить благословення у батьків – як це ­роблять наречені перед шлюбом. Його одягають у чернечий одяг. На кінцях єпитрахилю – довгої нашийної стрічки – вишиті герби Шептицьких і Фредрів. Причащає батьків і чотирьох братів за римо-католицькими канонами – для цього просив спеціального дозволу в Римі. Потім продовжує літургію за греко-католицьким обрядом.

"Благословив спершу матір, батька, братів, благословив пароха, який охрестив його, благословив отця Яцковського, який провадив його від шкільної лавки до монастирських воріт і навчав його душу правд життя. Благословив рідних, приятелів, товаришів, старих службовців і господарів, які пам'ятали його від дитинства, благословив слуг і нарід, і дітей у маленьких сорочинках, які йому матері передавали. А далі з білого фелона і білого шатра, як ясні душечки, літали воздушні світельця, щезали й знову верталися до благословенної голови нашої дитини – Христового священика", – згадує той день Софія Шептицька

Два старші брати померли

1865, 29 липня – Роман Шептицький народився у селі Прилбичі – тепер Яворівський район Львівської області, а тоді – територія Австро-Угорської імперії. Мав чотирьох молодших братів – Казимира, Олександра, Станіслава, Лева. Двоє старших померли. Малий Роман називав себе "Ама", з латині – "любов". "Виношена в турботах і смутку ця дитина засвітила дома, як сонячний промінь, осяяла все, що хрест почав у мені творити. Ніхто ніколи не чув його плачу, воно завжди веселе, рум'яне, по-своєму щебетливе", – згадує його мати Софія.

1888, 28 травня – вступає до василіянського монастиря в Добромилі. Приймає чернече ім'я Андрей. Одночасно навчається на юридичному факультеті в Мюнхені, на філософському – у Відні, в Єзуїтській колегії у Кракові. В ордені святого Василія займає високі посади – магістр новиків, викладач грецької та інших мов, заступник ігумена, настоятель монастирської церкви, ігумен монастиря Святого Онуфрія у Львові. Через 11 років стає єпископом у Станіславові – теперішній Івано-Франківськ.

1901, 17 січня – урочиста інтронізація Андрея Шептицького в соборі Святого Юра у Львові на митрополита Галицького, архиєпископа Львівського, єпископа Кам'янець-Подільського. "Коли маю зробити щось для Церкви і народу, то значить, що маю виконати такі діла, які служили б для Церкви і народу, і пізнішим поколінням, – звертається до вірян у першому пастирському посланні. – Працю для будучности вважаю за річ сто разів важнішу – як усе, що можна зробити для теперішньої хвилини". Його обирають до Галицького сейму – законодавчого органу краю. Засновує медичний заклад для бідних українців "Народна лічниця", "Земельний банк", Національний музей, духовні семінарії у Станіславові та Перемишлі.

1914, вересень – до Львова входять російські війська. Митрополита Андрея разом зі ще 15 львів'янами беруть у заручники. Спочатку перебував під домашнім арештом, пізніше відправлений до Києва, далі – у Нижній Новгород, Курськ, Суздаль. "Уніатський митрополит граф Шептицький, явний ворог Росії, з давніх часів постійно агітував проти нас", – рапортує генерал Олексій Брусилов імператору Миколі ІІ. Звільнений 1917-го. Наступного року обраний членом Національної ради Західно-Української Народної Республіки. Здійснює дипломатичні місії в країни Європи й Америки.

1923 – повертається на Галичину, що ввійшла до складу Польщі. Матеріально підтримує українські організації – "Просвіту", "Рідну школу", "Пласт". Сприяє організації сиротинців, дитячих садків, приватних середніх шкіл. Дає стипендії українським теологам, богословам, митцям – для навчання в європейських університетах.

1941, 5 липня – після входу до Львова німецьких військ тут проголошують відновлення Української Держави. Митрополит вітає це рішення в пастирському посланні. У лютому 1942-го пише листа до Генріха Гіммлера – протестує проти винищення нацистами євреїв. За час окупації переховує й рятує не менш як 150 євреїв. Однак досі не визнаний "Праведником народів світу".

1944, 1 листопада – Андрей Шептицький помер у митрополичих палатах собору Святого Юра у Львові. Похований у крипті цього храму. "Я від вас відходжу, але ви не тратьте надії, – переказує останні слова митрополита його наступник Йосиф Сліпий. – Надходять страшні часи для церкви. Церква буде розбита, знищена, але пізніше прийде відродження, прекрасний розквіт. Ви вже не почуєте мого голосу, аж на Страшному суді".

Зараз ви читаєте новину «"Поляки вважатимуть мене за українця, а українці будуть мене трактувати як поляка"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі