субота, 03 червня 2017 21:45

Нацопера програла суд звільненій артистці

Нацопера програла суд звільненій артистці
Нацопера програла суд звільненій солістці опери Ірині Даць. Фото: mydim.ua

Дарницький суд Києва ухвалив позов на користь колишньої солістки опери Ірини Даць проти Національного театру опери і балету ім. Тараса Шевченка. Вона стала однією з 16 працівників Нацопери, яких звільнили за законом про контрактну форму роботи для працівників культури. Співачка розповіла про успішний судовий процес проти театру.

У суді оскаржили мою професійну непридатність, яку встановив театр. У зв'язку із таким рішенням керівництва мене посадили на вимушений простой на пів року. Не давали можливості працювати, на третину урізали зарплату. У Нацопері працюю вже 30 років. З 2014-го мене майже не випускали на сцену. Максимум — раз на пів року. Перед тим виступала двічі на місяць. Виконувала головні партії у "Князі Ігорі", "Алеко", "Сільській честі".

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Артисти Дніпропетровщини пікетували облраду

Керівництво вирішило, що я більше не потрібна. У 2015 році звинуватили мене у тому, що я мало співаю. Взагалі перестали вносити до репетиційних графіків, які обумовлюють можливості роботи артиста. Не зважаючи на це, вісім годин на день мусила знаходитися у театрі. І кожні дві розписуватися в журналі для відвідувачів на охороні, щоб засвідчити перебування там.

Це було жахливе приниження. Окремого кабінету солісти не мають. Доводилося просто сидіти у глядацькій залі. І, щоб не втратити форму, кожного дня розспівуватися по кутках. Коли в листопаді минулого року адміністрація дізналася, що я збираю документи на суд — повернули зарплату у повному обсязі. Але можливість повноцінно працювати — ні.

Судовий процес тривав три місяці. Театр ігнорував його. Навмисно затягував, зриваючи засідання. Не з'являлися то свідки зі сторони відповідача, то сам юрист театру. Суд визнав, що при застосуванні до мене цієї санкції керівництво кількаразово порушило закон. Найголовніше — таке рішення не може одноосібно приймати адміністрація. Мають бути об'єктивні причини для простою — ремонт сцени, стихійне лихо, або проблеми зі здоров'ям артиста. Але щоб визнати, що працівник справді не може виконувати свої обов'язки мають скликати комісію експертів. Цього у моєму випадку не проводилося. Також знайшли формальні порушення. Адміністрація не мала права примушувати мене знаходитися по вісім годин у театрі, максимум — сім. Адже працівники театру мають шестиденний робочий тиждень.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: "Поверніть артистам Конституцію" — звільнені працівники пікетували Верховну Раду

На усі мої листи із проханням роз'яснити причини такого знущання та безпосередні запитання адміністрація відповідала, що для мене не має роботи. Хоча репертуар змінився лише частково і на сцені продовжували йти вистави, у яких я до цього була задіяна.

Думати на те, що мене не випускають через вікові зміні не було підстав. Серед солісток опери часто трапляються досить об'ємні жінки. Кілограми накопичуються з роками, бо організм зношується від тяжкої роботи — співу на високих октавах. Мені ж, як бачите, вдалося зберегти досить струнку фігуру. Все ще маю свіжий дзвінкий голос і, за умови гарного гриму, можу виконувати ролі навіть 20-річних дівчат.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: "У Нацопері зберегли роботу ті, кого можна шантажувати" - В'ячеслав Дєдковський

Сумніватися у своєму професійному рівні теж не було причин. Якраз перед початком цього тяжкого етапу 2014 року, після виконання головної партії у опері "Сільська честь" подякувати за виставу підійшов Михайло Саакашвілі. Сказав, що щойно повернувся зі Сполучених Штатів, де у Нью-Йоркському "Метрополітен опера" дивився цей же твір. Наше виконання йому сподобалося більше.

Достойний рівень солістів Національної опери визнали у всьому світі. Вони успішно продовжують кар'єру у головних європейських театрах — Людмила Монастирська у "Метрополітен опера", Оксана Дика у італійському "Ла Скала". За свою кар'єру я виступала у 35 країнах світу. Співала сольні концерти та арії в операх Італії, Іспанії, Франції та Німеччини.

Зараз продовжую судитися з театром вже з іншого приводу. У лютому мене змушували підписати контракт, який значно погіршував умови праці. Не погодилася і зі мною розірвали трудові стосунки. Але оскільки вже маємо щонайменше одне позитивне рішення на користь звільнених артистів театру, сподіваюся, що цей позов та аналогічні справи колег суд вирішить на нашу користь.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Проти керівництва Нацопери відкрили кримінальне провадження

1 червня у Голосіївському районному суді Києва відбувся розгляд позова колишнього артиста оркестру Національного театру опери та балету ім. Тараса Шевченка Костянтина Цепкова проти театру. Засідання тривало чотири години. Артист вимагає визнати неправомірним рішення про припинення з ним трудових відносин. Та відшкодувати йому 65 тис 213 грн за час вимушеного простою протягом 98 днів з моменту звільнення. А також 10 тис грн моральної шкоди.

Зараз ви читаєте новину «Нацопера програла суд звільненій артистці». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі