Зеленському можна зробити комплімент
Ключові ризики поки не підтверджуються
Для коректності можна зробити комплімент Зеленському. За останні 24 години пролунало:
- тарифи не будуть знижувати. А це добре, бо означає, що популізм закінчився на етапі виборів і в цій частині програмі МВФ нічого не загрожує, з одного боку. А з іншого - в українську газову систему не повернуть корупцію, породжену великою різницею в цінах. Були побоювання, що цю тему спробують розкручувати перед виборами.
- главу НБУ ніхто не збирається відставляти, бо йому 7 років працювати, а значить інститут незалежності Нацбанку має повагу, що є ключовим елементом співпраці з МВФ і гарантує нормальну роботу регулятора. Важливо, що це було сказано безпосередньо обраним президентом. Були побоювання, що вплив "дяді" призведе до тиску на НБУ. Втім, хотілося б, щоб тему аудиту тут остаточно закрили.
- команда готує в тому числі законопроект по "незаконному збагаченню". Це важливо, тому що саме незаконне збагачення ключова нині проблема у стосунках з МВФ і без неї нам не бачити наступного траншу. Розуміння необхідності цієї зміни дуже радує. Як і розуміння того, що президент відіграє важливу роль у співпраці з МВФ і на нього лягає відповідальність за те, щоб ця співпраця не перервалася.
- доктор Комаровський фактично дезавуював атаку на реформу Супрун. Що важливо саме по собі.
Війну можна було б завершити швидко тільки в разі капітуляції. Якщо від цієї обіцянки відмовляються, значить ймовірність здачі інтересів країни зменшується
- неможливість швидкого завершення війни. Це позитив, бо війну можна було б завершити швидко тільки в разі капітуляції. Якщо від цієї обіцянки відмовляються, значить ймовірність здачі інтересів країни, наприклад приймаючи озвучений план Медведчука, зменшується.
Все це приємно читати і чути. Таким чином, поки що ключові ризики не підтверджуються. Первинні ознаки адекватності поки в наявності. Хоча ключовим, звичайно ж, залишиться питання Приватбанку і наявність політичної волі відстоювати тут питання національних інтересів. Також поки немає відповіді на питання, чи буде активно проштовхуватися податкова амністія і податок на виведений капітал, які суперечать програмі з МВФ.
Ключовим, звичайно ж, залишиться питання Приватбанку і наявність політичної волі відстоювати тут питання національних інтересів
Це що стосується ризиків. Що ж до можливостей, то бізнес озвучив дуже чітко свої очікування.
- перший крок - подача на пости генерального прокурора і голови СБУ, міністра закордонних справ і міністра оборони професіоналів з бездоганною репутацією і відсутністю зв'язку з олігархами або великим бізнесом.
- другий крок - презентація плану реформ правоохоронних органів з метою зниження тиску на бізнес. Фактично мова йде про створення служби фінансових розслідувань.
- третій крок - перезапуск НАЗК і САП і підтримка НАБУ.
- четвертий крок - забезпечення макроекономічної стабільності, включаючи підписання меморандуму МВФ. Публічна підтримка незалежності Нацбанку і політики низького бюджетного дефіциту.
- п'ятий крок - захист і продовження структурних реформ, розпочатих у попередні роки, але не обмежуватися цим списком: реформа публічних закупівель, продовження автоматичного повернення ПДВ і дерегуляції, реформа податкової та митниці, медична реформа.
Зроблені заяви не відповідають очікуванням виборців. Але це ж проблеми виборців, які самі собі щось придумали і не задавали питань
- розвиток структурних реформ, в тому числі публічна підтримка та ініціювання законодавчих змін, починаючи від ринку землі та проведення великої приватизації з можливістю використання британського права.
- забезпечення незалежності ринкових регуляторів, Антимонопольного комітету, національної комісії, що здійснює регулювання у сфері енергетики і комунальних послуг
І так, уже зроблені заяви не відповідають очікуванням виборців. Але це ж проблеми виборців, які самі собі щось придумали і не задавали питань. Їм тепер, дійсно, нічого не винні.
Коментарі