вівторок, 16 червня 2009 14:50

Учені з США оживили бактерії віком у 120 тисяч років

Біологи з Пенсільванського університету (Pennsylvania State University), США, оживили в лабораторних умовах колонію бактерій віком у 120 тис. років, повідомляє Livescience з посиланням на публікацію в "Міжнародному журналі систематичної і еволюційної мікробіології" (International Journal of Systematic and Evolutionary Microbiology).

Організми, названі Herminiimonas glaciei, були знайдені під гренландським льодовиком на глибині близько 3 км., де практично немає поживних речовин і кисню, а температура набагато нижча за нуль.

Для того, щоб розморозити бактерії, учені тримали їх сім місяців у температуру 2"С, а потім ще чотири місяці при температурі 5"С. В результаті біологи отримали колонію бордово-коричневих мікроорганізмів розміром в 10-50 разів меншим, ніж кишкова паличка (Escherichia coli). Можливо, саме малий розмір дозволив бактеріям зберігати життєздатність в екстремальних умовах.

"Ми не до кінця розуміємо, як мікроорганізми можуть виживати протягом такого довгого часу, - говорить професор Джин Бренчлі (Jean Brenchley), що брала участь в дослідженні. - Ми також не знаємо, в якому стані знаходилися бактерії до разморозки. Можливо, вони перебували у стані спокою, подібно до спор, а може бути, в них йшов процес обміну речовин".

Як би там не було, Herminiimonas glaciei - не перший організм, що повернувся до життя після перебування під льодом протягом тисяч років.

Минулого року Джин Бренчлі і її колега Дженіфер Лавленд-куртце (Jennifer Loveland-curtze) оживили колонію бактерій Chryseobacterium greenlandensis, знайдену в Гренландії.

А 2005 року Річард Хувер (Richard Hoover), астробіолог з NASA, виявив на Алясці життєздатний організм Carnobacterium pleistocenium віком у 32 тис. років. Учений припускає, що умови, в яких знаходилася ця бактерія, наближені до тим, що існують на Марсі.

До речі, мікроорганізми здатні виживати не тільки при низьких, але також при виключно високих температурах. Наприклад, Nautilia profundicola мешкає в тихоокеанських гідротермальних жилах на глибині більше 2,5 км. У цих гарячих трубках, званих "чорними курцями", температура досягає 300-350"С, а тиск - 250-300 атмосфер.

За матеріалом Вокруг Света