2016 року Міністерство освіти докорінно змінило навчальну програму з читання у початкових класах. З них вилучили майже півсотні радянських письменників. Натомість програму наповнили творами сучасних авторів - Мар'яни Савки, Лесі Ворониної, Зірки Мензатюк, Катерини Штанко тощо.
Курс літератури в старшій школі майже не оновлювали з 1990-х. "Шкільна програма не заохочує учнів до читання. Вона дуже перезавантажена і зовсім не сприяє читанню. Хоч з програми одні тексти вилучали, інші залучали - концептуально її не змінювали з 1990-х. Програма розрахована на те, що учням треба в голову внести суму знань про літературу, письменників і вони мають прочитати якусь суму текстів", - сказав літературний критик Ростислав Семків вчора на відкритій дискусії "Демонтаж "класики": які художні твори варто вилучити зі шкільної програми" у книгарні "Є".
Літературознавець переконаний, що шкільна програма з літератури потребує змін. Її варто ущільнити і прирівняти до світового досвіду, де немає жорсткого списку творів. Так, у Франції впродовж року вивчають 4-5 твори, а в Німеччині - 3-4 романи. Крім того, літературу варто вивчати не хронологічно, а від простого до складного.
ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Діти ненавидять ті книжки, які їх змусили прочитати швидко
Письменник Мирослав Лалюк переконаний, що обов'язкове зобов'язання читати той чи інший твір - викликає у дітей спротив. Проблема дитячої "не любові" до читання існує й у методах викладання предмету: у школі літературу вивчають як в університеті.
"Література - це вид мистецтва. Це те, що приносить тобі задоволення. Але в школі літературу розглядають як предмет на рівні з математикою. Тобто мова йде лише про суму знань, а не про отримання задоволення від вивчення того чи іншого твору", - вважає письменник.
Перекладач Вікторія Левицька, яка активно проводить майстер-класи у школах щодо викладання та вивчення літератури, каже: передусім треба змінювати методику викладання. Вона пропонує викладати літературу без пафосу, навчитися користуватися інформаційними ресурсами (музеї, виставки) та під час вивчення біографій письменників ознайомлювати дітей з культурою того часу.
Фахівці кажуть, сучасну дитину треба навчити вчитися. Для цього треба оновити програму з літератури так, щоб дитині хотілося читати. Треба відмовлятися від "вічно живих" класиків і заохочувати учнів вивчати твори сучасних українських письменників. Список творів має бути регламентований профільним міністерством. Дітей слід не зобов'язувати читати, а пропонувати, переконані спеціалісти.
Коментарі