Незаконне збагачення відповідає Конституції

Ризик дефолту повертається

Новини з нашого дна. Просочилися повідомлення про те, що Конституційний суд вирішив, що стаття про "незаконне збагачення" не відповідає українській Конституції.

Таким чином, саме незаконне збагачення, мабуть, визнано таким, що відповідає Конституції. І суд просто підтвердив суверенне право на корупцію. Вирішив, що це в його юрисдикції. От ще недавно, коли КС попросили вирішити, чи є неконституційним мораторій на землю, який явно порушує права 7 млн осіб, то суд умив руки. Вирішив, що там з Конституцією все в порядку. А як тільки є загроза правам корупціонерів, то суд тут же на сторожі їхніх прав.

Можна було б вважати це чутками, яким поки що не можна вірити. Але ми в Україні. А значить, таким чуткам можна вірити. Особливо, коли вони стосуються суддівських. Особливо, коли вони стосуються Конституційного суду.

Це було б українським локальним епізодом, стандартною боротьбою корупціонерів проти реформ, боротьбою українських еліт проти українського суспільства. Якби не одне але. І це "але" навіть не вибори, прямо під які "незалежний суд" приймає таке рішення. Це наша співпраця з МВФ. І наш безвізовий режим.

"Незаконне збагачення" після Майдану було першою частиною програми співпраці з МВФ

Усі реформи в Україні робилися під тиском кредиторів. І були умовами чи то отримання кредитів МВФ, чи то безвізового режиму. І наші партнери з МВФ, і наші друзі з ЄС і США завжди наполягали, що боротьба з корупцією – основний елемент наших реформ. Умови щодо боротьби з корупцією були основними для продовження співпраці. І ось це саме "незаконне збагачення" після Майдану було першою частиною програми співпраці з МВФ. Більш того, це було обов'язковою умовою для отримання кредитів від Світового Банку, введення безвізу і отримання макрофінансової допомоги від ЄС. І тепер, одним рішенням українська влада примудряється плюнути в обличчя одночасно всім кредиторам. Які не послухають казки про те, що це "рішення незалежного суду". Ціну таким рішенням вже добре знають.

Чим це загрожує? Дуже просто. Не можна відігравати назад умови співпраці з МВФ і залишатися в програмі Фонду. Навіть якщо це були умови програми, яка вже завершилася. А значить, якщо рішення Конституційного суду набуде чинності, то нашу співпрацю з МВФ буде заморожено. Звичайно, нам можуть розповісти про те, що парламент знову зможе проголосувати те ж саме в новій редакції. І нічого страшного (якщо не брати до уваги той факт, що всі корупціонери, яких зараз повинні судити за цією статтею, раптово стануть чесними людьми і вже не будуть бігати по ефірах і кричати, що чекають не дочекаються судового засідання, щоб довести свою невинність). Але хто може поручитися, що це рішення парламенту буде? І що умовою голосування його не стане "податкова амністія" для всіх політиків, щоб застосувати цю статтю взагалі було неможливо?

Не можна відігравати назад умови співпраці з МВФ і залишатися в програмі Фонду

Так чи інакше, в рік, коли на Україну чекають пікові виплати за зовнішнім боргом і співпраця з МВФ є критично важливою, сама співпраця опиняється під загрозою. І не тому, що треба приймати непопулярні рішення. Ні. Тому що треба відіграти назад популярні серед народу рішення. Але непопулярні серед корупціонерів.

Під загрозою опиняється макроекономічна стабільність, яка підтримує стійкість національної валюти і зростання економіки. І привид дефолту знову починає літати Печерськими пагорбами. І якщо раніше ризики дефолту пов'язували з результатами виборів, коли перемога популістів могла поставити під загрозу програму з МВФ, то тепер захист корупціонерів повертає перспективу дефолту незалежно від голосування. Що, до речі, суттєво впливає на оцінку ризиків перемоги того чи іншого кандидата на виборах, адже раніше вважалося, що можна вибрати певний тип особистості тільки заради того, щоб не підвищувати ризики дефолту і економічного колапсу. Але тепер ризики дефолту виросли. Дефолту згідно з чинною Конституцією. На думку шановного і авторитетного Конституційного суду.

Чи випадково рішення Конституційного суду пройшло відразу після завершення отримання грошей від Світового Банку? $630 млн. Прийми КС таке рішення на тиждень раніше, і цих грошей Україна не отримала б. І до виборів тепер вистачить. Але вже в травні нас чекає погашення паперів на $1 млрд. Це кредит, отриманий під американські гарантії. І його необхідно рефінансувати. Якщо не хочемо вдарити по гривні. І не хочемо злити Трампа. Але залучити гроші без програми з МВФ буде неможливо. І якщо рефінансувати цей борг можна буде за рахунок внутрішніх ресурсів, наприклад, за рахунок резервів НБУ, то довгостроково ця стратегія не працює. Особливо, якщо ви хочете утримати курс національної валюти.

Якщо дефолт стане реальністю, принісши з собою кризу, то важливо пам'ятати, що в кризу бідні стають біднішими, а багаті – багатшими

А значить, обслуговування боргу в цьому році опиняється під загрозою. А значить, ризик дефолту знову повертається. І буде скрізь. І в обліковій ставці Національного Банку, що важливо для бізнесу, який чекав здешевлення кредитів. І в цінах у магазинах. І навіть якщо після виборів якимось чином вдасться повернути назад і цю статтю, і повернутися до співпраці з МВФ, і не втратити за цей час безвіз, то удар по економіці все одно вже буде завдано. Це удар по темпах зростання, по інвестиціях, і як результат по пенсіях і зарплатах. А якщо дефолт стане реальністю, принісши з собою кризу, то важливо пам'ятати, що в кризу бідні стають біднішими, а багаті – багатшими. І це не удар по якихось буржуях. Це удар по найбідніших верствах населення і по середньому класу. Яким, ще недавно, говорили, що зростання тарифів важливе, щоб отримати транш з МВФ і залишитися в програмі. Але тепер, якщо через інтереси корупціонерів, ми все одно втратимо програму МВФ, то лицемірство таких аргументів з боку влади буде зашкалювати.

А про довіру до України вже ніхто не згадує...

Оригінал

Якщо ви помітили помилку у тексті, виділіть її мишкою та натисніть комбінацію клавіш Alt+A
Коментувати
Поділитись:

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі