неділя, 12 січня 2020 20:11

Девід Стерн був найважливішою людиною в історії баскетболу

Сьогодні минає 9 днів після смерті Девіда Стерна - кращого менеджера в історії баскетболу. Він помер після крововиливу в мозок, у віці 77 років. В НБА Стерн працював рекордні 30 років.

Багато хто називає Стерна кращим комісіонером в історії баскетболу. Він був одним з найуспішніших топ-менеджерів в історії американських компаній. Якщо власники команд НБА довіряли найвідповідальніший пост в баскетболі людині протягом 30 років, значить, він заслужив це. Повідомляє "Трибуна"

"Девід Стерн - головна сила, головна причина того, що ліга знаходиться на поточних позиціях. Не вважайте це неповагою до великих гравців або власників. Але все це - результат лідерства однієї людини", - так оцінює роботу Девіда Стерна Пет Райлі. Підтримує його і Грегг Попович: "Без нього не було б ніякої ліги. Його робота, завзятість, мудрість, яку він показував всі ці роки, заслуговують подяки від кожного". А Білл Уолтон лаконічно заявляє: "Девід Стерн - найважливіша людина в історії баскетболу".

Головна мета комісіонера на посаді керівника ліги - збільшити вартість всіх команд. Власники наймають його не для того, щоб він рекламував зірок або возився з контрактами. Їм потрібно, щоб їх активи - в даному випадку команди - росли в ціні. Як впорався Девід Стерн зі своїм основним завданням?

 

У 1984 році всі команди НБА сумарно коштували 400 мільйонів. Коли Стерн пішов, навіть найдешевша окремо коштувала мінімум стільки ж. Різко зросли і зарплати гравців - з середніх значень в 300 тисяч, коли Стерн став комісіонером, до більше п'яти мільйонів, коли він вийшов на пенсію.

Стерн вимагав від кожної команди будувати дохідну і привабливу арену. За оцінками, за його правління клуби витратили майже 8,5 мільярда доларів на будівництво нових стадіонів або реконструкцію старих арен.

Новий комісіонер вже в 1984 році розумів силу бренду. Він став перетворювати НБА в ліцензійний продукт, який можна було би продавати. Якраз прийшов в лігу Майкл Джордан з Nike і їх брендом Air Jordan, і маркетологи Nike стали працювати разом з НБА. Вони бачили, що у ліги найрізноманітніша аудиторія - і багаті, і бідні, люди всіх рас і інтересів - і потрібно було достукатися до кожного. До Стерна партнерами ліги були тільки компанії-виробники спортивних товарів. Інші корпорації боялися інвестувати в вид спорту, який їм здавався "занадто чорним". Девід Стерн змінив це відношення, і рекламні контракти посипалися на лігу відразу ж - Gatorade в 1984, Coca-Cola в 1986 і так далі.

За його правління клуби витратили майже 8,5 мільярда доларів на будівництво нових стадіонів

Ніхто не очікував, що Стерн виявиться таким спритним менеджером. Всі знали його як відмінного юриста з колосальним досвідом роботи в спорті, але ніхто не бачив в ньому маркетолога. Відтепер комісіонер більше не був формальної фігурою, в чиє завдання входило лише стежити за виконанням правил, виписувати штрафи і вручати чемпіонський кубок. Тепер комісіонер спортивної ліги був виконавчим директором багатомільярдної корпорації.

Головна перемога Стерна в рамках популяризації баскетболу - це контракти з телебаченням. Ще в 1981 році навіть фінальна серія (!) транслювалася на ТБ в запису, і тільки у вихідні матчі показувалися в прямій трансляції - в середині дня, не в прайм-тайм. У фіналу 1981 року був найнижчий телерейтинг в історії. Три роки по тому прийшов Стерн і все змінив. Він відразу уклав два контракти на показ ігор на загальну суму в 200 мільйонів.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Фанат "Лейкерс" виграв 100 тисяч доларів одним кидком

До кінця 80-х ліга зважилася вийти на новий рівень і транслювати всі ігри плей-офф. Раніше ніхто і не замислювався над цим - кому потрібні на ТБ всі ігри плей-офф? Зараз це здається абсурдним. Стерну пощастило - якраз в цей час змінилося правління в NBC Sports, і телекомпанія була готова укласти 600-мільйонний контракт з НБА, оскільки зовсім недавно втратила бейсбол, який був на каналі десятки років. НБА знайшла багаторічного телепартнерами, готового разом зі Стерном підвищувати привабливість спорту.

А потім прийшла ера кабельного телебачення в США, рейтинги росли, ігри НБА стали показувати і за межами Америки, контракти укладалися на все більш вигідних умовах для ліги. Останній раз НБА продавала права на показ матчів в 2008 році, уклавши угоду з TNT і ESPN на суму в 7,44 мільярда доларів. Стерн знав, що тільки телебачення може зробити його лігу справді популярною.

 

Стерн ніколи не боявся впроваджувати нові технології в НБА. На початку 90-х ніхто ще не міг передбачити майбутнє інтернету. Якось топ-менеджери НБА на нараді обговорювали можливість зареєструвати NBA.com. Стерн подумав всього хвилину і дав добро, а разом з тим порадив зареєструвати і Bulls.com, Lakers.com, Kings.com і інші клубні сайти. Ніхто не розумів тоді, що з ними робити - і багатьох керівників відмовляли від такого кроку. Але через роки Інтернет став головним способом спілкування ліги з уболівальниками. Так НБА першою зі спортивних ліг ввійшла до Всесвітньої мережі. Чуття Стерна не підвело.

Слідом за NBA.com у ліги з'явився і свій канал NBA TV, а потім і League Pass, завдяки якому вболівальники по всьому світу можуть стежити за будь-якою грою НБА - хоч навіть на мобільному телефоні.

Стерн подумав всього хвилину і дав добро

Стерн не зміг би керувати лігою, якби не розумів її філософії. НБА - це не ліга менеджерів, це не ліга команд. Це ліга гравців. Успішною вона може стати лише тоді, коли в ній є зірки. Але зірка повинна сяяти не тільки на майданчику, а й за її межами.

Коли Стерн став комісіонером, у гравців не було персональних контрактів. Лише у Меджика була спонсорська угода з "Севен-Ап" - ні Берд, ні Карім, ні Доктор Джей рекламних контрактів не мали. З приходом Стерна до влади ситуація стала змінюватися. Він розумів, що для зростання Асоціації потрібно зробити так, щоб гравці стали цікаві навіть тим, хто пильно не стежить за грою. Його завданням було зробити так, щоб аудиторія Майкла Джордана була більше, ніж аудиторія НБА.

Так Стерн став "продавати" образ своїх зірок. Ви не дивитеся НБА - але вам напевно хочеться купити найновіші модні кросівки від Джордана. Ви не знаєте, хто такий Грант Хілл - але ви ж п'єте "Спрайт". Ви не захоплюєтеся баскетболом - але фільми з Шакілом О'Нілом все одно бачили. Зірки НБА оточували Америку з усіх боків, і популярність ліги, заснована на маркетингу кращих гравців, тільки росла при Стерна з кожним роком.

Однак не варто думати, що Стерн постійно йшов на поводу у своїх "золотих корів" - суперзірок баскетболу. "Якщо ти збираєшся грати в моїй лізі, тобі доведеться грати за моїми правилами", - це стало вже класичним вислів Стерна, яке він висловив Айверсону, показувало всю сутність роботи комісіонера. Керівник такого масштабу зобов'язаний бути диктатором. Демократія тут не спрацює: у тебе 20 зірок в лізі, 30 власників, і хтось із них обов'язково буде неправий, а тому в кінцевому підсумку прав повинен бути тільки ти.

Ще до призначення на пост четвертого комісіонера в історії НБА в 1984 році Девід Стерн був головним представником ліги в переговорах по новій Колективній угоді 1983 року. Саме тоді з'явилася стеля зарплат - найголовніший елемент контрактних відносин між гравцями і командами.

Завдяки стелі зарплат ліга встановила план щорічного зростання прибутку команд - і, відповідно, зростання зарплат гравців, які стали прив'язані до доходів всієї ліги. У той час 4 команди НБА були на межі банкрутства - але всі вони були врятовані і залишилися в лізі досі. Так Стерн ввів в НБА стелю зарплат - задовго до інших американських ліг.

Девід Стерн походив із єврейської родини. Він був одружений на Діані Бок Стерн. Вони мали двох синів.

Зараз ви читаєте новину «Девід Стерн був найважливішою людиною в історії баскетболу». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі