"В Європі нині дуже модна старовинна музика, — розповідає головний диригент Харківської філармонії Юрій Янко. — Та виконувати її ми не могли, бо не було клавесина".
Тепер у харківській філармонії можна буде почути й барокову музику, й музику Баха так, як вона звучала у старовину. Із Франції привезли новий клавесин ручної роботи. З обох боків він інкрустований золотом.
— Під час виготовлення майстер використовував спеціальну довжину струн та кілька видів дерева — альпійський палісандр, горіх. Так інструмент звучатиме більш глибоко, — розповідає менеджер оркестру Олег Юганов.
Клавесин із Парижа близько доби везли вантажівкою у спеціальному кованому футлярі.
— На польському кордоні прикордонники його мало не зіпсували, — говорить Юрій Янко. — Розірвали футляр із тканини — шукали наркотики.
За інструмент заплатили 27 тис. євро. Такі гроші зібрали музиканти філармонії. Торік у листопаді вони давали концерт у приміщенні Харківського відділення Нацбанку. Там зібралися банкіри з усього міста. На гроші від виступу купили бас-кларнет, смокінги та концертні сорочки. Нині ще й клавесин.
— Нам потрібно поміняти майже всі інструменти, — каже Юрій Янко. — У нас труби з заплатами, валторни нікуди не годяться, контрабаси теж. Контрафагот — то на ньому аби звучало "сі", треба тиснути "до". Я не знаю, як контрафаготист на ньому грає. А коли ми його веземо через кордон, всі думають, що то гіперболоїд інженера Гаріна — таких величезних розмірів футлярів уже немає.
Щоб повністю обновити оркестр, потрібні десятки тисяч доларів. Наприклад, гобой коштує $20–30 тис., фагот — $70 тис.
Харківські музиканти запевняють, що краща ситуація лише в Київській філармонії. Це тому, що вона має статус національної.
— Їм закупили набір духових інструментів "Ямаха", й усе гаразд, — говорить Юрій Янко. — Зате в нас веселіше. Вони не знають, що таке заробляти гроші на аукціонах, поняття не мають, що можна грати для банкірів, самостійно купувати інструменти. Що можна проводити симфонічні шоу, й за тиждень уже всі білети по 100 гривень розкуплено.
Зараз харківський органіст Стас Калінінк проходить стажування в Петербурзі. Там його навчають гри на клавесині.
Презентувати новий інструмент 8 листопада приїде майстер Марк дю Корне. Нині він виготовляє клавесин для Паризької філармонії. Аби показати можливості клавесина, гратимуть усе — від класики до джазу.
У лютому в філармонії пройде міжнародний фестиваль старовинної музики, з лютнями та клавесином.
Коментарі