На військовий аеродром у Новому Калинові під Самбором на Львівщині сідає вертоліт Мі-8. П"ять десантників швидко піднімаються на борт. За 2 хв. вони стрибатимуть із новими парашутами — випробовуватимуть 12 парашутних систем, які розробила фірма "Провідні технології парашутобудування" з Феодосії. Розробка їх тривала чотири роки.
Гелікоптер піднімається на тисячу метрів. Випробувачі поправляють спорядження і шикуються біля дверей. Підполковник Ігор Сила, 42 роки, ледве тримається на ногах — на ньому два парашути, під запасним куполом до гомілок звисає рейдовий рюкзак із килимком. Тіло обмотане бойовими сумками, на лівому плечі штурмова гвинтівка в чохлі.
— Ну як із цим приземлятися, коли я навіть кроку ступити не можу? — серйозно запитує він у розробника бойового спорядження 35-річного Юрія Старова.
За правилами, першим стрибає найважчий на борту — це Ігор Сила. Він хапається руками за край отвору, оглядає землю з висоти й за мить відштовхується ногами. За ним у дверях зникає решта.
— Приземлення неважке, земля ж пухка навесні, — каже підполковник потому. — Швидкість вертикального зниження яка — більш як п"ять метрів за секунду? — розпитує у колег, які документували стрибок на відео.
За словами підполковника, вітчизняні парашутні системи безпечніші ніж ті, що на озброєнні в НАТО:
— Нормативна ймовірність безвідмовної роботи в бойових умовах у нас становить три відсотки, в НАТО — 5–10. Тому порівняйте: на навчаннях "Широкий Лан" стрибало 120 українських десантників і 90 британських. У нас два-три синяки, в них — капітан пошкодив хребта, три бійці зламали руки.
У небо піднімається нова група випробувачів. Майор Сергій Силенко, 33 роки, розповідає, що перед стрибками кілька тижнів проводили наземні тести.
— Сотні разів складали й розкривали парашути, перевіряли кріплення, промацали кожен шов, — зауважує він. — У повітрі бувають різні нюанси, відмови купола.
Із дослідним зразком "Скаут Л-1" ще ніхто не стрибав. Експериментальний парашут одягають на полотняний манекен, набитий піском. У небі купол над ним розкриється автоматично.
— Це наш Іван Іванович, — сміється, показуючи на манекена, старший прапорщик Дмитро Соколов, 44 роки. — У нього, мабуть, найбільше стрибків. Манекен важить 110 кілограмів плюс 40 кіло спорядження. Доки занесеш його в літак, доки виштовхнеш за двері — спітнієш.
За два тижні в Новому Калинові випробувачі стрибнули по 20–30 разів. За найскладніший стрибок із експериментальним парашутом їм платять до 150 грн.
— У 1998 році стрибали по комерційній лінії на літаку Ан-140. Тоді платили по 500 гривень. Це ж гроші були, — каже Соколов. — А донедавна стрибок узагалі двадцятку коштував.
Коментарі
1