четвер, 12 лютого 2009 18:35

"Євро-2012 збереже два мільйони робочих місць"

Автор: фото: Андрій ЄЛОВІКОВ
  Віце-прем’єр-міністр Іван Васюник каже, що до кризи у Євро-2012 планувалося вкласти 150 мільярдів гривень
Віце-прем’єр-міністр Іван Васюник каже, що до кризи у Євро-2012 планувалося вкласти 150 мільярдів гривень

8 травня європейська футбольна асоціація (УЄФА) назве чотири українських та чотири польських міста, що прийматимуть матчі фінальної частини чемпіонату Європи-2012. Минулого тижня генеральний секретар УЄФА Девід Тейлор проінспектував п"ять вітчизняних міст, що претендують на проведення Євро — Київ, Харків, Дніпропетровськ, Одесу і Львів. Ще одне місто — Донецьк — Тейлор відвідав у жовтні.

Про нинішню готовність України прийняти поєдинки Євро-2012 говоримо з віце-прем"єром із гуманітарних питань, який в уряді відповідає за підготовку країни до турніру, Іваном Васюником, 49 років.

Яке українське місто на сьогодні найкраще готове до Євро-2012?

— Лідерів і аутсайдерів немає. Тейлор і команда були вражені туристичними можливостями Львова й Одеси, їхнім досвідом в організації масових заходів. У Харкові перевіряючим сподобався масштаб реконструкції стадіону й аеропорту. У Дніпропетровську вже є стадіон, хоча там проблеми з паркуванням і місткістю — немає "чистих" 30 тисяч місць. Проте це можна вирішити. Київ поза конкуренцією після того, як вийшов із кризи проект реконструкції Національного спортивного комплексу "Олімпійський".

Ви припускаєте, що українських міст, що приймуть матчі фінальної частини Євро-2012, буде не чотири , а п"ять?

— Ні, виключаю. У нас є тверда домовленість із польськими партнерами стосовно схеми 4+4, тому треба бути коректними. Щоправда, враховуючи світову фінансову кризу, УЄФА може застосувати формулу 3+3. Це якщо уряди обох країн звернулися б із відповідним проханням. Уряд України цього робити не планує.

Скільки коштів треба вкласти у проведення чемпіонату Європи і на які прибутки можна розраховувати?

— Ще до кризи ми планували виконати обсяг робіт на 30 мільярдів доларів, тобто 150 мільярдів гривень. Криза може відкоригувати ці цифри. Але для нас це однозначно антикризовий захід. Від Євро-2012 можуть виграти всі. Люди отримають додаткові місця в сфері послуг: працівники готелів, туристичних компаній, таксисти, які мусять навчитися хоча б на початковому рівні розмовляти англійською. Крім того, турнір дозволить під час кризи завантажити будівельну галузь. Євро-2012 збереже та створить у сукупності принаймні 2 мільйони робочих місць.

Як справи зі зведенням стадіону у Львові?

— Абсолютно нормально. Львівська арена будується за заздалегідь погодженим з УЄФА графіком. Була затримка у 20 днів, але до травня її буде ліквідовано. Наприкінці весни 2011 року на новому львівському стадіоні мають зіграти перший матч. Трохи відстають від темпів реконструкції в Одесі, але це відставання також не критичне.

Мер Одеси Едуард Гурвіц не зустрів делегацію УЄФА на чолі з Тейлором і не одразу прийняв її. Попросив зачекати, пославшись на невідкладні справи. Чи можна говорити, що Одеса не має шансів на Євро-2012?

— У кожного українського міста є шанси. Традиційна українська гостинність була всюди. А дрібні моменти... Я на них не звертаю уваги і не вважаю, що вони впливатимуть на вибір УЄФА. Коли відбудеться вибір, уряду працюватиметься легше. Можна буде сконцентрувати фінансові потоки на конкретних містах, що прийматимуть поєдинки чемпіонату. Водночас я наполягатиму, щоб багато проектів були завершені й у тих двох містах, що не витримали конкуренції. Вважаю, що кожне з шести міст, як і вся Україна, виграє від Євро-2012.

УЄФА вимагає, щоб термінали летовищ готові були прийняти 2–3 тисячі людей за годину. У нас навіть центральний аеропорт — "Бориспіль" пропускає лише тисячу пасажирів за годину. Як бути?

— Працювати... Ця проблема ділиться на дві частини. Перша — злітно-посадкова смуга. Вона має бути готовою прийняти далекомагістральні літаки  класу Боїнг-767. Окрім Борисполя, смуг для прийому таких лайнерів немає. Але в Донецьку її буде здано вже цього року, у Харкові таку смугу реконструюють. У Львові проект готовий і кошти на обладнання виділені. Через тиждень-два буде визначено підрядника, а на початку березня розпочнуться роботи. За два літніх сезони смугу "обкатають". В Одесі очікуємо підписання угоди з інвесторами щодо зведення нового аеропорту.

Нам треба щонайменше 270 готелів або реконструювати, або звести нові

Щодо терміналів. У Харкові він будується. Київ — поза ризиком, бо має фінансове забезпечення. І взагалі є домовленість з УЄФА, що в разі зростання потоку туристів або незавершення робіт, можна буде облаштовувати тимчасові термінали на час проведення турніру.

Проблема тільки у Дніпропетровську. Переконаний, що в найближчий тиждень і цей "вузол" буде розв"язаний.

Чи складна ситуація з готелями?

— Нам треба принаймні 270 готелів або реконструювати, або звести нові. Але не можна будувати готелі тільки на Євро-2012. Це й вимога УЄФА. Треба, щоб вони були завантажені й після турніру. Менше ризиків у Києві, Одесі та Львові. Більше — у Харкові, Донецьку, Дніпропетровську. Але можна буде використовувати готелі, що наближені до міст, де проводитимуться матчі. Між ними має бути відстань, яка долається автобусом максимум за годину. Дніпропетровськ залучає можливості Запоріжжя, Харків — Полтави, Львів працює з Трускавцем і Моршином.

Автошляхи?

— Нам треба підготувати комунальні дороги, якими користуватимуться туристи під час Євро-2012. За розрахунками, це 10-15 відсотків протяжності комунальних доріг кожного міста. Держава домовилася з містами, що 50 відсотків витрат бере вона, а решту — муніципалітети.

Що стосується доріг між містами. Зрозуміло, що ми не побудуємо за три роки такі магістралі, як у Європі. Але треба реконструювати шляхи, що сполучатимуть міста-господарі Євро-2012. І робота триває. Зокрема, отримали 400 мільйонів євро від Європейського банку реконструкції та розвитку й Європейського інвестиційного банку на завершення модернізації дороги Київ-Рівне-Львів-Чоп. Має бути також збудована дорога Краківець-Львів й далі на Броди. Вона буде першою платною магістраллю. Це дасть змогу інвестору компенсувати витрати.

В яких аспектах підготовки до Євро-2012 Польща випереджає Україну?

— У роботі на тих об"єктах, що були вже готові й до прийняття рішення щодо господаря Євро-2012. Це — готелі, аеропорти. Зате у зведенні стадіонів певна перевага на боці України.

Чи не завищують підрядники, які ведуть роботи до Євро, кошториси? І як боротися з розкраданням коштів?

Такі побоювання є, і ми їх не приховуємо. Я постійно звертаюся до керівництва міністерств, місцевої влади з тим, що держава й міста на підготовку турніру виділяють значні кошти. І по суті, це гроші українських громадян, тому їх треба використовувати максимально ефективно й економно. Щодо контролю, то я неодноразово звертався і до громадських організацій, і до журналістів, щоб поширювалася практика незалежних розслідувань. Це сприятиме виявленню таких порушень.

Зараз ви читаєте новину «"Євро-2012 збереже два мільйони робочих місць"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише авторизовані користувачі