пʼятниця, 04 квітня 2008 08:44

Вчені зібрали додекаедр із відрізків ДНК

Молекули ДНК і особливо їхні короткі відрізки останнім часом привертають до себе все більше уваги з боку представників нанонауки, тому що можуть використовуватися в якості наноконструктора для побудови складних об"єктів.

Вченим з Рурського університету (Німеччина) під керівництвом Гюнтера фон Кедровські вдалося побудувати з коротких обривків ДНК геометричну фігуру - додекаедр - об"ємний багатокутник, що має 12 граней. Вчені використовували здатність ДНК до самоскладання за принципом комплементарності.

Одиничним елементом нового ДНК-конструктора німецьких вчених стали трьохпроміневі заготівлі, що складаються із прямолінійних фрагментів спадкових молекул, з"єднані в спільній вершині одним з кінців.

Для того, щоб у результаті постадійного запрограмованого синтезу вийшов саме додекаедр, а не яка-небудь інша фігура, вченим необхідно було використовувати комплект із заготівель, кожна з яких абсолютно унікальна, тобто має неповторну послідовність нуклеотидів у ланцюзі. При цьому всі відрізки ДНК, що утворюють одну заготівлю, повинні бути попарно комплементарні з одним з відрізків іншої заготівлі й мати однакову довжину.

У підсумку команда дослідників синтезувала двадцять трьохпроміневих заготівель, які мають назву трисолігонуклеотиди, з яких у результаті постадійного синтезу й одержала кінцевий продукт, що складається з великої кількості однакових додекаедрів. Як виявилося, ці додекаедри здатні прогинатися під тиском без руйнування структури подібно надувним гумовим кулькам.

Вчені планують надалі надати трисолігонуклеотидам функціональні групи, прикріплені до вершин заготівель. Такі функціональні групи дозволять у майбутньому конструювати більш складні структури на основі вже синтезованих додекаедрів і застосовувати їх у різних галузіх - від медицини до наноелектроніки.

Стаття про досягнення вийшла в журналі Angewandte Chemіe, повідомляє Освiтнiй портал.

Зараз ви читаєте новину «Вчені зібрали додекаедр із відрізків ДНК». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua