середа, 12 березня 2008 09:04

Учені з"ясували подробиці минулого Всесвіту

Науковці уточнили вік нашого Всесвіту, енергетичний баланс його складових через 380 тисяч років після Великого вибуху, а також з"ясували, які теоретичні моделі не можуть описати його існування в перші міліграммиті після самого початку. Вік нашого світу оцінюється в 13,73 мільярда років з точністю близько 0,12 мільярдів.

За сучасними уявленнями, розвиток нашого світу почався близько 14 мільярдів років тому з періоду так званої "інфляції", надшвидкого розширення простору, в ході якого Всесвіт був наповнений речовиною та випромінюванням і перейшов у гарячу фазу. Подальше розширення відбувалося з охолодженням і поступовим уповільненням, поки в справу не вступила так звана "темна енергія", антигравітація якої останні кілька мільярдів років знову прискорює розширення.

Приблизно за 350 тисяч років після Великого вибуху Всесвіт остиг до температури 3 тисячі градусів, велика частина електронів і ядер об"єдналися в атоми, і речовина стала прозорою. Реліктове випромінювання, що залишилося у Всесвіті з того часу, мало взаємодіяло з речовиною, і таким чином несе в собі щось подібне до "миттєвого зліпка" юного Всесвіту. Дотепер це випромінювання остигло до температури приблизно в 3 градуси за шкалою Кельвіна.

Велика команда вчених опублікувала результати аналізу даних, зібраних WMAP – супутником NASA, що вивчає неоднорідності реліктового фону, за п"ять років роботи. Неоднорідності не перевищують тисячної частки відсотка, тому для збільшення точності результатів учені змушені протягом довгого часу накопичувати дані. Перші результати роботи WMAP були опубліковані в 2003 році, а результати трьох років роботи супутника – в 2006-му. Сім крупних наукових статей з підсумковими висновками та технічними деталями роботи за підсумками п"яти років направлено в The Astrophysical Journal і його додатки.

Ученим вперше вдалося підтвердити наявність фонових нейтрино даних з мікрохвильового випромінювання. Космологічні дані підказують, що видів нейтрино має бути від 2 до 5 штук, як і передбачає фізика, що знає 3 види нейтрино. За даними WMAP, за 380 тисяч років після Великого вибуху нейтрино становили близько 10% загальної енергетичної щільності Всесвіту. 12% припадало на звичайну речовину, а 15% – на випромінювання. Найбільший же внесок – 63% – давала темна матерія. Дотепер темної матерії як і раніше вп"ятеро більше, ніж звичайної речовини, проте разом вони відповідають лише за 28% енергії нашого світу, оскільки "темна енергія", що вступила в гру лише кілька мільярдів років тому, нині вносить 72%-й внесок, який надалі буде тільки зростати. Внесок випромінювання і нейтрино при розширенні падає набагато швидше, ніж внесок речовини, і на даний час перших приблизно в тисячу разів менше, ніж останнього.

Крім того, астрономам вдалося встановити, що тривалість "темної епохи", протягом якої у Всесвіті не було зірок, становила близько 400 мільйонів років. Після цього нові зірки, так само як і активні галактичні ядра, знову почали іонізувати речовину, що не встигла зібратись у галактики. Тривав цей процес (так звана "епоха реіонізації") понад півмільярда років.

Нарешті, вченим вдалося отримати обмеження на теорії, що описують найранніший етап розширення Всесвіту – інфляцію, обчисливши нахил спектру потужності результатних скалярних неоднорідностей у розподілі речовини. Отримане значення показує, що розширення було відносно нетривалим, наш світ протягом інфляції міг розшириться "всього лише" на кілька десятків порядків – а не на тисячі чи мільйони їх, як можна було б припустити, повідомляють Подробности