понеділок, 14 квітня 2008 16:30

Учені розкрили секрет нюху комах

Дослідники з Рокфеллерівського університету і університету Токіо показали, що комахи сприймають запахи за механізмом, який відмінний від всіх інших організмів.

Свої результати учені опублікували в журналі Nature. До цих пір дослідники вважали, що нюх у комах влаштований так само, як у більшості живих істот. Загальна схема сприйняття запаху така: молекули якої-небудь речовини потрапляють на поверхню кліток носа, де розташований великий білок, що отримав назву G-білок зв"язаний нюховий рецептор.

Активований рецептор через G-білок запускає ланцюг подій, в результаті якого в мозок потрапляє сигнал про наявність запаху. Одна з найважливіших подій цього ланцюга - відкриття "молекулярних воріт". Проте у комах події розвиваються за іншим сценарієм. Один з авторів роботи Леслі Вошелл розповів, що комахи "позбулися всіх цих перехідних подій і активують "молекулярні ворота" безпосередньо".

"Ворота" утворені білком, що нагадує формою бублик. Вони є іонним каналом, який у відкритому стані пропускає в клітку певні іони. Коли молекула речовини приєднується до іонного каналу - він міняє свою форму і "відкривається". Потік іонів, потрапляючи всередину клітки, запускає ланцюг сигналів, що приводить, врешті-решт, в мозок.

Дослідники прийшли до висновку, що сигнальний шлях, пов"язаний з G-білком, не бере участі в механізмі сприйняття запаху комахами. Вони провели ще декілька експериментів, які показали, що іонний канал прямо активується молекулами речовини.

Вошелл і колеги зосередилися на вивченні самого іонного каналу. За словами Вошелла, він виявився не схожий "на жоден іонний канал на Землі". Іонні канали, що відповідають за сприйняття запаху у комах, складаються з двох білків: власне нюхового рецептора і його корецептора. Якщо будова корецептора виявилася типовою для білків, що виконують цю функцію, то сам рецептор є унікальним. Разом рецептор і корецептор утворюють неселективний катіонний канал. Тобто цей іонний канал пропускає всередину клітки позитивно заряджені іони - катіони, повідомляє 1+1 NEWS.

Зараз ви читаєте новину «Учені розкрили секрет нюху комах». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua