четвер, 17 липня 2008 16:04

Учені придумали, як зважувати чорні дірки

Група американських учених розробила новий метод зважування надмасивних (маса яких складає більше 100 тисяч сонячних) чорних дірок. Він заснований на вимірюванні температури газу, що всмоктується діркою. Докладна стаття буде опублікована в журналі TheAstrophysicalJournal.

Газ, що поглинається чорною діркою, перед падінням на неї стискується і розігрівається. Завдяки цьому ефекту в центрі галактики спостерігається пік температури. Чим вище маса, тим він більший. До теперішнього часу практичного застосування метод не знаходив через відсутність відповідних інструментів вимірювання температури.

Для перевірки нової технології учені вимірювали масу чорної дірки, розташованої в центрі галактики NGC 4649. Температура газу визначалася за допомогою рентгенівської спектроскопії по даним, отриманим з орбітальної рентгенівської обсерваторії NASA "Чандра" (Nasa"sChandraX-rayObservatory). Чорна дірка в центрі NGC 4649 зважувалася раніше іншими методами (інші методи засновані на спостереженні руху газу або зірок навколо центру галактики). Новий результат продемонстрував хороше узгодження з тими, що вже є. Крім того, це вимірювання підтвердило той факт, що чорна дірка, що вивчається, є одніэю з найбільших в галактиці, з масою рівною 3,4 мільярда сонячних.

За словами авторів роботи їх метод добре підходить для вивчення чорних дірок, які пройшли фазу активного поглинання газу. До цього типу відносяться більшість близьких супермасивних чорних дірок.

Теоретичні основи методу були закладені ще десять років тому астрономами Фабріціо Брігенті (FabrizioBrighenti) і Уїлльямом Метьюзом (WilliamMathews). Ними був встановлений зв"язок між піковою температурою і масою чорної дірки, повідомляє Лента.ru.

Зараз ви читаєте новину «Учені придумали, як зважувати чорні дірки». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua