четвер, 14 жовтня 2010 14:45

Учені назвали аналіз ДНК недостовірним

Аналіз ДНК, спрямований на виявлення схильності до тих чи інших захворювань, не має практичного сенсу, попереджають австралійські медики.

Група вчених-генетиків з Центру клінічних досліджень Університету Квінсленда опублікувала своє звернення в журналі PLoS Medicine. Експерти закликають не переоцінювати значення генетичних тестів, які вкрай рідко можуть повідомити пацієнтам будь-яку корисну інформацію.

Як стверджують автори звернення, широко відомі фактори ризику: куріння, малорухливий спосіб життя, вік, підвищений кров'яний тиск, а також історія родини - дають значно більше точний і надійний прогноз схильності пацієнта до того чи іншого захворювання, ніж аналіз його генома.

"Дослідження діабету, серцевих захворювань і різних видів раку виявили велику кількість генів, [наявність або відсутність яких] пов'язана з ризиком розвитку цих хвороб. Однак відповідальність будь-якого з цих генів за збільшення ризику найчастіше дуже невелика ... це не та інформація, виходячи з якої можна робити якісь дії ", - заявив в інтерв'ю Рейтер керівник групи вчених Уейн Хол.

Нині проводяться довгострокові дослідження, в ході яких медики відстежують великі групи пацієнтів з тим чи іншим мутованим геном, намагаючись зрозуміти механізми їх активізації, які призводять до розвитку захворювань.

Однак ніяких принципово значущих закономірностей поки не виявлено, підкреслює Холл.

"У загальному випадку, генетична інформація ніяк не покращує якість прогнозу [стану здоров'я], зробленого з урахуванням існуючих факторів ризику", - сказав учений.

"Знаючи, що пацієнт курить, а також його тиск, стать, вік і медичну історію членів сім'ї, ми можемо з високою часткою ймовірності прогнозувати розвиток у нього тих або інших захворювань - зазвичай більш точно, ніж з використанням генетичної інформації", - підсумував він .

Причиною звернення австралійських медиків до населення стала нав'язлива рекламна кампанія в інтернеті одразу декількох фірм, що пропонують клієнтам визначити схильність до тих або інших захворювань за допомогою аналізу ДНК.

"Особисто я сам не став би платити за жоден із цих тестів. Вони практично марні", - заявив Хол.

Раніше повідомлялося, що МВС України створить національну базу ДНК.

За матеріалами ВВС, Gazeta.ua