середа, 07 травня 2008 16:27

Астрономи знайшли частину прихованої маси Всесвіту

Орбітальний рентгенівський телескоп Xmm-newton дозволив знайти частину прихованої маси Всесвіту, повідомляє група німецьких і голландських астрономів у статті, опублікованій в травневому номері журналу AstronomyandAstrophysics.

Норберт Вернер і його колеги змогли виявити у волокні, що сполучає скупчення галактик "Абель 222" і "Абель 223", дуже розріджений гарячий (від ста тисяч до десяти мільйонів кельвінів) газ. Близько десяти років тому була висунута теорія, що частина бракуючої маси Всесвіту доводиться саме на такий міжгалактичний газ з низькою щільністю.

Як відомо, звичайна ( баріонна, що складається з атомів) матерія складає лише близько 5 відсотків (за останніми даними - 4,6) від маси Всесвіту. 23 відсотки доводиться на темну матерію, 72 - на енергію. Але і баріонна матерія "знайдена" не вся: зірки, галактики і виявлений на даний момент міжгалактичний газ складають лише близько половини від цих п"яти відсотків.

Матерія у Всесвіті утворює павутиноподібну структуру: скупчення галактик - щільні вузли цієї павутини. Десять років тому астрономи припустили, що значна частина бракуючої баріонної матерії - дуже розріджений газ - може знаходитися у волокнах (filaments) цієї павутини. Через низьку щільність виявити цей газ дуже важко - до цих пір це нікому не вдавалося.

Для перевірки цієї гіпотези група Вернера досліджувала волокно між скупченнями "Абель 222" і "Абель 223", надзвичайно вдало розташоване по відношенню до Землі: практично уздовж лінії видимості. Висока чутливість Xmm-newton дозволила виявити у волокні передбачений газ. Ці результати показують, що принаймні частину бракуючої матерії, можливо, варто шукати саме в міжгалактичних волокнах, повідомляє Лента.ру.

Зараз ви читаєте новину «Астрономи знайшли частину прихованої маси Всесвіту». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua