вівторок, 22 липня 2008 15:45

Астрономи виявили найбільшу неорганічну галактику

Телескоп "Спітцер" ("Spitzer") виявив практично повну відсутність органічних молекул на зовнішньому краю спіральної галактики "Мессьє 101" ("Messier 101"), повідомляється на сайті NASA. Стаття астрономів, що виявили незвичайний розподіл органіки, вийшла в журналі AstrophysicalJournal.

Галактика "Мессьє 101", віддалена від Землі на відстань 27 мільйонів світлових років, також відома під назвами "Вертушки" ("Pinwheel") або NGC 5457. Вона знаходиться в сузір"ї Великої Ведмедиці. Космічний телескоп "Спітцер", що працює в інфрачервоному діапазоні, "побачив" галактику як синю спіраль, зовнішні витки якої стають червоними. Червоне свічення відповідає областям "Мессьє 101", в яких практично повністю відсутні поліциклічні ароматичні вуглеводні - органічні молекули, які зазвичай знаходять в зірках, що зароджуються.

Точніші вимірювання показали, що кількість органічних молекул в галактиці "Мессьє 101" поступово зменшується по мірі віддалення від її центру. Проте на зовнішньому краю відбувається різкий спад концентрації органіки, що "випадає" із загальної закономірності. Окрім поліциклічних ароматичних вуглеводнів градієнтне убування в галактиці "Мессьє 101" характерне також для металів, проте повна відсутність в зовнішній частині "Вертушки" була показана тільки для органічних молекул.

Багато учених дотримуються думки, що поліциклічні ароматичні вуглеводні можуть бути "стартовими" речовинами для утворення життя. На думку Карла Гордона (KarlGordon), який веде дослідницькі роботи, причиною руйнування органічних молекул могла стати сильна радіація у зовнішньому краю галактики.

Спостерігаючи за віддаленими галактиками, астрономи, фактично, спостерігають за минулим Всесвіту (світлу потрібний час, щоб досягти спостерігача, і те, що учені бачать зараз, насправді є віддзеркаленням далекого минулого). Відносно видалена галактика "Мессьє 101" може служити моделлю пристрою юних галактик, яка може допомогти ученим у вивченні "еволюції" зоряних скупчень, повідомляє Lenta.Ru