четвер, 17 квітня 2008 14:09

Американські вчені відтворили голос неандертальців

Американські вчені спробували відтворити голос неандертальців, які жили більше 30 тисяч років назад. Уявлення про те, як могли розмовляти стародавні родичі Homo sapiens, їм вдалося отримати завдяки розробці спеціального мовного синтезатору.

Лінгвіст Філ Ліберман з Університету Брауна в Провіденсі ще в 70-і роки розрахував можливі розміри гортані неандертальців, виходячи з розмірів їх черепів. На підставі цих вимірів, він з колегами дійшов висновку, що мовний апарат неандертальців був набагато менш гнучким, ніж у сучасної людини, пише "Компьюлента".

Щоправда, з його висновками багато хто не погодився, пославшись на свідоцтва існування у неандертальців подібності усної культури, і указуючи на помилки в його розрахунках. Згодом Ліберман продовжив свої експерименти.

І ось, зовсім недавно, разом з антропологом Атлантичного університету Флоріди Робертом Маккарті вони зробили спробу створити програму, яка, на основі даних про гортань неандертальців, дозволила відтворити звуки, які вони видавали. Почути голос неандертальця можна на сайті журналу "NewScientist".

Як каже Маккарті, в мові неандертальців відсутні т.з. "квантальні голосні" ("Квантальна теорія мови" Д. Стівенса), на яких в основному і будується мова сучасної людини; наявність таких "багатозадачних" голосних дозволяє людям з різними голосовими трактами розуміти один одного. Відсутність "квантальних голосних" обмежувала комунікативні можливості неандертальців.

Також відомо, що у неандертальців в геномі був присутній той же мовний ген FOXP2, що і у людей (більше він ні у кого на цій планеті не зустрічається).

Антрополог же Ерік Трінкаус з Університету Вашингтона в Сент-Луїсі відзначає, що для мови важливіші можливості мозку (який у неандертальців, судячи з розмірів черепних коробок, був досить великий), ніж анатомія мовного апарату.

Поки питання про мовні можливості неандертальців залишається відкритим. Варто, проте, додати, що ще в 2006 році професор археології Університету Редінга Стівен Мітн опублікував роботу, в якій стверджував, що "мова" неандертальців була чимось середнім між співом і, власне, мовою, - без чіткого розділення одного від іншого.

І більшість учених схиляються до того, що неандертальці могли говорити. Крім того, найраніший відомий музичний інструмент - кістяна флейта з 4 отворами - належить неандертальцям. До речі, також до цього часу немає жодних відомостей про колір їх шкіри або волосся. Відомо лише, що цей вид людей населяв Європу, західну Азію від Ізраїлю до Узбекистану, і, можливо, Північну Африку, в період від 230 тисяч до 24 тисяч років назад. Зріст неандертальця складав у середньому 165 сантиметрів. Неандертальці були добре адаптовані до холоду, були м"язистими, як сучасні важкоатлети і володіли об"ємом мозку на 10% більше середньої сучасної людини, повідомляє NEWSru.ua.

Зараз ви читаєте новину «Американські вчені відтворили голос неандертальців». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua