"Ці "мерседеси" незаконні, — бідкається "ГПУ" 47-річний головний бухгалтер Новгород-Сіверського транспортного підприємства N17443 на Чернігівщині Тетяна Душина. — Гасають, як навіжені, підрізають, квитків не дають, життя людей не страхують. Пасажирів забирають у нас прямо з-під носа. Хіба так можна? Ми ледь кінці зводимо, зарплату нічим платити".
Уранці 2 березня з села Буда-Вороб"ївська до Чернігова їхав АТП-шний "ікарус". Біля лікарні в Новгород-Сіверському троє пасажирів пересіли до маршрутки "мерседес", яка теж прямувала до Чернігова. Водій автобуса поскаржився директорові АТП Миколі Душину, який був поруч. Разом із чотирма колегами — обступили маршрутку. Сам директор став попереду, головний інженер Василь Охріменко — позаду, ще дві жінки — по боках.
— Питаю пасажирів, чому пересіли, — каже Тетяна Душина, дружина директора АТП, яка брала участь у пригоді. — Причому величезні сумки залишили в нашому автобусі, щоб забрати на вокзалі в Чернігові.
Працівники АТП доводили, що маршрутка перевозила пасажирів незаконно. Тому не давали їй рушити — чекали, доки пасажири вийдуть і пересядуть в "ікарус". "Мерседес" рушив і зачепив бампером Душина.
— Чую крик, — каже Охріменко. — Побіг наперед. Дивлюся: Микола Васильович лежить на землі. "Мерс" тим часом об"їхав і попер далі на Чернігів. Як не кричали — не зупинився.
Перевізники підняли галас. Із сусіднього продуктового магазину "Ярмак" вибіли продавці, почали викликати "швидку". Зупинили машину, яка саме виїжджала з лікарняного двору. Душина забрали медики.
— Я розповідав водієві, що профспілки проводять акцію протесту проти незаконних перевізників, — розповідає Микола Васильович на лікарняному ліжку. — Тут — бам! — мені по нозі. Упав, головою вдарився. Від удару струс мозку, піднявся тиск, нерв у нозі зачепили.
До Чернігова вони доїжджають удвічі швидше
Душин написав заяву до міліції, профспілки, міської прокуратури, міськради та райдержадміністрації. Йому відмовили в порушенні кримінальної справи.
Наступного дня "мерседес" знову відправився до Чернігова. Підходимо до 52-річного водія Миколи Щербака.
— Треба було відправлятися, а вони не пускали, — пояснює чоловік. — Показали якийсь лист. Директор АТП кричить, що ляже під машину, й став попереду. Качнув машиною — попередив, що маю рушати. Раптом він падає, репетує, що боляче. Не встигли об"їхати, як тут уже "швидка". Цирк! На виїзді з міста зупинився, написав пояснювальну записку, під якою розписалися всі пасажири. Вони все бачили. Псевдопотерпілий тепер імітує струс мозку.
Пасажири підтримують водія.
— Усе було розіграно. Я бачила, бо сиділа на другому сидінні, — каже "ГПУ" 35-річна Олена, яка їхала в маршрутці 2 березня. — Душин демонстративно впав і почав кричати. А "швидка" тут як тут. У мене мама хворіла, я знаю, як швидко вони приїжджають. Вийшло три лікарі — коли це на виклик стільки приїжджало? Що тут дивного, якщо хлопець пересів з "ікаруса" в "мерс"? Мені теж тут комфортніше.
Між Новгород-Сіверським і Черніговом за ліцензією працюють три перевізники. Місцеве приватне АТП 17443 щодня пускає три автобуси, стільки ж — чернігівський автопарк, і один рейс організував обласний таксомоторний парк.
Поїздка до Чернігова займає майже чотири години, квиток у всіх легальних перевізників коштує 22 грн. У його вартість входить страхування, виплати до пенсійного фонду, гроші на утримання автовокзалів, відрахування на ремонт доріг.
Чотири роки тому чернігівський приватний підприємець Ігор Зубаха почав возити пасажирів власними мікроавтобусами "Мерседес-Спрінтер". До Чернігова вони доїжджають удвічі швидше, проїзд коштує 18 грн. Щоправда, водії не дають квитка і пасажирів не страхують. Частина людей пересіли з повільних "ікарусів" на комфортні "мерси".
— Конкурувати з "мерседесами" ми не можемо, бо дотримуємося вимог Мінтрансу та Головавтотрансінспекції, — говорить директор АТП. — Водії не порушують правил дорожнього руху, заїжджають у всі автостанції, навіть коли там немає пасажирів, стоять на зупинці встановлену норму часу. Забороняється, щоб середня швидкість автобуса перевищувала 52 кілометри на годину. Тому й їздимо так довго.
АТП зазнає збитків. Душин скаржився до обласного відділення Головавтотрансінспекції, Чернігівської профспілки підприємців. Спілка надіслала листа голові Новгород-Сіверської райдержадміністрації. Просила заборонити небезпечні перевезення й оштрафувати підприємця, інакше гарантувала акції протесту.
— Він сплатив штраф, щось там переоформив і знову возить, — каже Тетяна Душина.
Ігор Зубаха запевняє, що його бізнес законний, з документами все гаразд.
— Автопарки просто не витримують конкуренції, — говорить він. — Тому й займаються беспрєдєлом.
Коментарі