пʼятниця, 19 квітня 2019 15:17

Другий тур виборів прискорює консолідацію українців
5

Результати волевиявлення показують реальну інформаційну структуру суспільства – за вертикаллю та горизонталлю

Автор: Дмитро СКАЖЕНИК
 

У першому турі було задіяно 3 інноваційні політтехнології, спрямовані на розширення кола прихильників. Відтак команди, які їх застосували, обігнали конкурентів. Проте у другому турі працюватиме інша логіка. Вона основана на етнічній самосвідомості. Етнос – це соціальний організм, структура якого багато в чому подібна до структури окремого індивідууму.

Чотири рівні розвитку людини

1. Інстинкти. Коли дитина тільки народилася, вона живе на інстинктах. Головним є інстинкт самозбереження. Він проявляється в тому, що дитина одразу ж намагається розрізняти своїх і чужих. Вона тягнеться до матері та інших родичів і сахається сторонніх. Зі своїми їй спокійно, а з чужими – тривожно – тому що небезпечно. Інстинкти – це перший інформаційний рівень.

2. Цяці. Другий рівень – це коли дитина ще немовлятко. Вона не розуміє слів, але в неї вже є образне мислення. Вона сприймає вигуки і жести. Тому її не переконують словами – їй просто показують "цяцю". На цьому рівні домінує права півкуля, яка відповідає за образно-чуттєве і конкретне мислення, музику, рухливість.

Частина людей виробляє в собі здатність до самостійного, критичного мислення. У цих людей є рефлексія – спроможність бачити себе зі сторони

3. Слова. Коли дитина навчилася говорити, вона багато запитує і довіряє сказаному. Вона любить казки. Таких дітей переконують слова. Тут домінує ліва півкуля, яка відповідає за логічне і абстрактне мислення, лічбу, виконання дій. Це третій інформаційний рівень.

4. Рефлексія. Частина людей піднімається ще вище і виробляє в собі здатність до самостійного, критичного мислення. У цих людей є рефлексія – спроможність спостерігати за собою "духовним зором", бачити себе зі сторони. Це четвертий інформаційний рівень.

Чотири прошарки соціуму

Соціум має подібну структуру з чотирьох прошарків. Позначимо ці соціальні страти умовними назвами: "етнічні", "емоційні", "довірливі" і "самостійні".

Автор: Дмитро СКАЖЕНИК
 

1. "Етнічні". Базовий інстинкт самозбереження проявляється через розрізнення своїх і чужих. У масштабах суспільства свої називаються "етносом", що означає "група своїх людей". Серед своїх спокійно і комфортно, серед чужих – тривожно і небезпечно. Етнічна приналежність – це реалізація природного інстинкту, який працює в будь-якої людини. Усі люди – етнічні.

2. "Емоційні". Цей соціальний прошарок складають люди, які довіряють своїм відчуттям і емоціям. Слова їх мало переконують, тому що логічне мислення є для них занадто виснажливим процесом. Зазвичай це прихильники "хліба і видовищ", любителі комедійних серіалів і "мильних опер".

Дві групи – "емоційні" + "довірливі" – становлять приблизно 95% будь-якого суспільства

3. "Довірливі". Найчисельніший прошарок суспільства – це люди, які піднялися над рівнем емоцій, аналізують фактаж і намагаються застосовувати логіку. Проте їхня логіка буває помилковою, а факти – вигадані або тенденційно підібрані. Сьогодні вони довіряють одній "логіці", а завтра – протилежній. Таких людей – переважна більшість. Вони довіряють словам.

Згідно зі світовою соціологією, дві останні групи – "емоційні" + "довірливі" – разом становлять приблизно 95% будь-якого суспільства. Саме їх позначають терміном "гомо сімплекс" – що значить "прості".

4. "Самостійні". Це люди, які володіють рефлексією – спроможністю спостерігати за собою. Вони довіряють не словам і навіть не окремим фактам, а цілісній, несуперечливій системі фактів. Для них головним критерієм істини є добрі плоди, досягнуті результати, продуктивність. Таких людей не більше 5%. Соціологи їх називають "гомо дуплекс" – що значить "подвійні", тому що вони мають орган самоконтролю.

Таким чином, маємо три соціальні прошарки. На вершині інформаційної піраміди суспільства перебувають "самостійні" – їх дуже мало. Нижче перебувають "довірливі" – це абсолютна більшість. Ще нижче розташовані "емоційні". Усі три групи стоять на базовому фундаменті інстинктів, тому усі три групи є "етнічними".

Популісти: хотіли багато, отримали мало

Оскільки найчисельнішою є група "довірливих", то саме вона завжди була об'єктом передвиборчої агітації. Справді, адже "самостійних" занадто мало, щоб на них витрачати зусилля, а "емоційні" зазвичай не цікавляться політикою і не ходять на вибори. На демократичних виборах усе вирішує більшість, тобто "довірливі". Оскільки вони сприймають слова, то звична виборча кампанія – це "ярмарка обіцянок" популістів. Перемагає той, хто наобіцяє переконливіше.

Звична виборча кампанія – це "ярмарка обіцянок". Перемагає той, хто наобіцяє переконливіше

Саме за цією схемою діяли майже всі учасники першого туру виборів-2019. Вони конкурували за голоси довірливої більшості. Оскільки претендентів на цей прошарок електорату було занадто багато, то кожному кандидату дісталося мало. Вибори показали, що група довірливих становить приблизно 42% виборців.

Новація Порошенка: ставка на самостійних

Першим, хто відійшов від усталеної схеми, став Петро Порошенко. Він зробив ставку на "самостійних", тому піарився не на обіцянках, а на здобутках – армія, мова, церква, безвіз, стратегічний союз зі США, нові заводи, прозорість, торгівля з Євросоюзом тощо.

Автор: president.gov.ua
  Петро Порошенко зробив ставку на розумних людей і став монополістом в цій електоральній ніші. Цьогог ніхто не робив, бо вважалося, що на демократичних виборах вони нічого не вирішують
Петро Порошенко зробив ставку на розумних людей і став монополістом в цій електоральній ніші. Цьогог ніхто не робив, бо вважалося, що на демократичних виборах вони нічого не вирішують

Це була ризикована стратегія, але вона давала можливість сформувати стійке ядро, спроможне переконати решту електорату. Його підтримали 16% виборців. Це "самостійні", а також ті "довірливі", яких вони переконали.

Чому так багато? Тому що Порошенко став монополістом у цій електоральній ніші. До нього ніхто не робив ставку на розумних людей, оскільки вважалося, що на демократичних виборах вони нічого не вирішують.

Новація Зеленського: ставка на емоційних

Автор: rbc.ua
  Володимир Зеленський нічого не обіцяв. Він створював «картинки», а тому достукався до тих, у кого домінує образно-чуттєве мислення
Володимир Зеленський нічого не обіцяв. Він створював «картинки», а тому достукався до тих, у кого домінує образно-чуттєве мислення

Володимир Зеленський нічого не обіцяв, його гасло – "Ні обіцянок, ні пробачень". Він показував, створював "картинки", а тому достукався до тих, у кого домінує образно-чуттєве мислення. Спрацював принцип: "Він мені подобається, тому я за нього голосую". На цьому рівні слова про політику не мають значення – їх усе одно ніхто не буде сприймати і, тим більше, аналізувати. Тут працюють емоції, відчуття, видовища та інші "цяці". За Зеленського проголосувало "по приколу" 30% виборців.

Новація Бойка: ставка на етнічних росіян

Юрій Бойко звернувся до інстинкту розпізнавання своїх і чужих. Він став майже монопольним виразником російської етнічної меншини. Не російськомовних, а саме етнічних росіян. Тих, які вважають Росію не агресором, а Батьківщиною. Тих, які вважають прихід в Україну російських військ не окупацією, а визволенням.
Автор: crimea.kp.ru
  Юрій Бойко став майже монопольним виразником російської етнічної меншини. Не російськомовних, а саме етнічних росіян
Юрій Бойко став майже монопольним виразником російської етнічної меншини. Не російськомовних, а саме етнічних росіян

Для того, щоб остаточно переконати їх у своїй російськості, Бойко перед першим туром демонстративно полетів у Москву і зустрівся з Дмитром Медведєвим – головою російського уряду, соратником Володимира Путіна. Це було відверте послання до своїх: "Я – росіянин, мені довіряє Москва, голосуйте за мене". І за нього проголосувало 12% виборців.

Бойко звернувся до базового інстинкту. Для його електорату є несуттєвими ні реальний стан справ, ні політичні перспективи, ні навіть видовища. Його цікавить одне – об'єднання зі своїми, "визволення з української неволі". Проте Бойко не потрапив у другий тур, відтак вимушено передав "етнічну естафету" Зеленському.

Це значить, що сконсолідована Бойком група етнічних росіян у другому турі голосуватиме за Зеленського. Оскільки етнічний інстинкт є базовим, то за Зеленського проголосує "російська етнічна вертикаль", тобто переважна більшість етнічних росіян з усіх трьох соціальних страт – і "самостійні", і "довірливі", й "емоційні".

Це неминуче запускає процес консолідації "української етнічної вертикалі". У першому турі українці підтримували всіх кандидатів, в тому числі й Зеленського. Проте у другому турі спрацьовує базовий інстинкт тяжіння до своїх.

Зараз ви читаєте новину «Другий тур виборів прискорює консолідацію українців». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

3

Залишати коментарі можуть лише авторизовані користувачі