Три дні в Харківській філармонії звучала скрипка Страдіварі. 23-річна японська музикантка Саяка Шоджи репетирувала разом із місцевим оркестром. А 9 лютого дали концерт. У Харкові японка вже вдруге. Торік у січні виконувала твори Прокоф"єва, а цього року — концерт для скрипки з оркестром Стравінського. Гонорар їй виплатить благодійний фонд "Ренесанс". Скільки саме, не зізнаються.
Саяка Шоджи народилася в Японії. Коли їй було чотири роки, родина перебралася до Італії.
— Моя мама займалася живописом, а я слухала музику, — розповідає Саяка. — Із п"яти років грала на скрипці. У вісім мені розповіли, що є чарівна скрипка Страдіварі. Я довго мріяла на ній грати.
Скрипка Страдіварі — унікальна. Вона звучить яскравіше за інші. Та показати всю геніальність цього інструмента зможе лише справжній віртуоз. Тому грати на ньому дають далеко не всім скрипалям. У світі загалом приблизно 650 інструментів роботи цього італійського майстра. Вартість кожного близько $2–3 млн. Переможниці багатьох світових музичних конкурсів Саяці Шоджи скрипку в користування надав міжнародний фонд "Ніппон", у власності якого перебувають іще чотири інструменти Страдіварі.
— Ця скрипка називається "Йоахім", — пояснює Саяка. — Страдіварі зробив її 1715 року для багатої німецької родини. На ній довгий час грали лише чоловіки, та коли інструмент узяла в руки жінка, скрипка почала видавати жахливі звуки. Музикантка збожеволіла й невдовзі померла. Я не вірила в це, та коли грала вперше, відчула, як скрипка не підкоряється. Можливо, це сталося й через те, що вона до того довго мовчала, а інструментові це шкодить. Однак тепер ми з нею одне ціле. На це пішло два роки тяжкої праці.
Зі скрипкою Саяка Шоджи не розлучається ніколи. Бере з собою, навіть коли йде обідати. Не тому, що боїться крадіжки, а через те, аби ніхто не пошкодив. Красти інструмент немає сенсу — продати його неможливо, бо відомий серед колекціонерів та експертів. До того ж скрипка застрахована, а музикантка виступає лише в тих країнах, де діє страховка. Торік саме через це вона не змогла грати в Ізраїлі.
Білети на харківський концерт були розкуплені ще за два тижні. Люди сиділи на приставних стільцях і стояли в проходах. Дійство тривало понад 2 год.
Щороку навесні комісія фонду "Ніппон" вирішує долю скрипки на наступний рік — чи передавати її в руки іншого виконавця. Фахівці оцінюють відгуки критиків, скільки залів зібрав виконавець і просять пояснити, чому саме він хоче далі грати на цьому інструменті.
Коментарі