середа, 25 березня 2020 17:37

Бандура іконізована, як Тарас Шевченко. Це добре лише з одного боку

ГІТАРА З ІСПАНСЬКОГО НАРОДНОГО ІНСТРУМЕНТА ПЕРЕТВОРИЛАСЯ НА СВІТОВИЙ

З бандуристами в Україні все добре. А от інструментів майже не роблять. Цьогоріч на фестивалі "Волинський кобзарик" у Луцьку представили кілька електробандур.

Повсюди народам бувало непросто, але небагатьом аж настільки. В інших принаймні закінчилось утвердження культури, ідентичності, мови, а ми свої досі відстоюємо.

Гітара з іспанського народного інструмента за кілька століть перетворилася на світовий. А бандура, кобза – суто наші. Це нерозкритий сучасний інструмент, у неї все попереду. У цьогорічному нацвідборі до Євробачення друге місце виборола бандуристка Марина Круть і перше – гурт "Go_A".Ця тенденція попиту на етно зберігатиметься. Молоді бандуристи надихаються "Шпилястими кобзарями", Гошою Матвієвим, B&B. Виходять за рамки, експериментують.

  Ярослав Джусь, 32 роки, музикант. Народився 8 січня 1988-го в сім’ї інженерів київського заводу ”Арсенал”. Закінчив музичну школу по класу фортепіано. 2008-го отримав диплом молодшого спеціаліста Стрітівської вищої педагогічної школи кобзарського мистецтва у Кагарлицькому районі на Київщині. З її студентами створив ансамбль ”Шпилясті кобзарі”. Закінчив факультет музичного мистецтва та психології Національного педагогічного університету імені Михайла Драгоманова. Володар призу глядацьких симпатій телешоу ”Україна має талант” 2011-го. Як DJ Dzhus проводить вечірки різножанрової музики Ukrainian Party. Другий рік веде програму ”Бандура Style” на радіо ”Культура”. Пише інструментальну музику, створює аранжування. Співпрацював із понад 50 виконавцями, серед яких Олег Скрипка, Tayana, Illaria, Ярмак, Dj Tapolsky, гурти ”Тартак”, ”Танок на майдані Конґо”, ”Тінь Сонця”, ”Веремій”. Композитор фільму ”Не менше 50 кг”, який 2014 року нагородили дипломом Міжнародного кінофестивалю ”Відкрита ніч” за музичне оформлення. Три роки викладав у Стрітівському педагогічному коледжі. Започаткував іміджевий проєкт Bandura Style для позиціонування інструмента як бренду в Україні та світі. Цьогоріч зі ”Шпилястими кобзарями” презентував сучасну українську культуру на 50-му економічному форумі в Давосі. Видав нотну збірку ”12 інструментальних творів для бандури”. 2018-го на грант Українського культурного фонду з командою проекту Bandura Style організували фестиваль сучасної бандури Bandura Music Days. Відвідав із бандурою понад 20 країн. ”На 2021 рік готуємо десятиліття ”Шпилястих кобзарів”, а далі гайнемо з туром світом”. Член Національної спілки кобзарів України. Неодружений
Ярослав Джусь, 32 роки, музикант. Народився 8 січня 1988-го в сім’ї інженерів київського заводу ”Арсенал”. Закінчив музичну школу по класу фортепіано. 2008-го отримав диплом молодшого спеціаліста Стрітівської вищої педагогічної школи кобзарського мистецтва у Кагарлицькому районі на Київщині. З її студентами створив ансамбль ”Шпилясті кобзарі”. Закінчив факультет музичного мистецтва та психології Національного педагогічного університету імені Михайла Драгоманова. Володар призу глядацьких симпатій телешоу ”Україна має талант” 2011-го. Як DJ Dzhus проводить вечірки різножанрової музики Ukrainian Party. Другий рік веде програму ”Бандура Style” на радіо ”Культура”. Пише інструментальну музику, створює аранжування. Співпрацював із понад 50 виконавцями, серед яких Олег Скрипка, Tayana, Illaria, Ярмак, Dj Tapolsky, гурти ”Тартак”, ”Танок на майдані Конґо”, ”Тінь Сонця”, ”Веремій”. Композитор фільму ”Не менше 50 кг”, який 2014 року нагородили дипломом Міжнародного кінофестивалю ”Відкрита ніч” за музичне оформлення. Три роки викладав у Стрітівському педагогічному коледжі. Започаткував іміджевий проєкт Bandura Style для позиціонування інструмента як бренду в Україні та світі. Цьогоріч зі ”Шпилястими кобзарями” презентував сучасну українську культуру на 50-му економічному форумі в Давосі. Видав нотну збірку ”12 інструментальних творів для бандури”. 2018-го на грант Українського культурного фонду з командою проекту Bandura Style організували фестиваль сучасної бандури Bandura Music Days. Відвідав із бандурою понад 20 країн. ”На 2021 рік готуємо десятиліття ”Шпилястих кобзарів”, а далі гайнемо з туром світом”. Член Національної спілки кобзарів України. Неодружений

Однак бандура іконізована, як Тарас Шевченко. Це добре, але з одного боку. Бо є шанувальники, які не сприймають експериментів та нових форм звучання. Консерватори вважають, що на бандурі мають виконувати лиш українські народні пісні в традиційному звучанні. А не читати під неї реп у нічному клубі, ще й, до прикладу, англійською мовою!

Навіть у кобзарському цеху є затяті борці, які вважають, що чернігівська академічна бандура, тобто найпоширеніша, не має існувати. Називають її помилкою історії, симулякром і покручем. Відстоюють старосвітські інструменти. Для таких мільйони переглядів музики з бандурою – творчість гуртів Onuka, Kozak system, "Гайдамаки" – нічого не варті, "бо це неправдиве". Та природний розвиток неспинний.

Старосвітська й академічна бандури не мають стосунку одна до одної. Окремий вид. Розвиваються кожна у своєму напрямку і займають свої ніші.

На традиційній грають думи, псальми, канти. А на академічній виконують модерну музику, авторську, джаз, експерименти, імпровізації

На старосвітській із 22 струнами та давнім строєм я не зміг би ні своєї музики створити, ні хіта підібрати, ні класичного твору виконати, ні джазового стандарту. На цій традиційній, народній бандурі грають думи, псальми, канти. Їх виконували козаки, кобзарі, лірники, співці, старці, сліпці. А на академічній, класичній музиканти виконують модерну музику, часто авторську, джаз, експерименти, імпровізації.

Однак Тарас Силенко, Живосил Лютий, Едуард Драч також виконують авторські пісні. Тарас Компаніченко на старосвітській кобзі грає окрім традиційного репертуару стрілецькі, повстанські, просто відомі пісні, романси минулого століття. Бере акорди, яких не брали в ті часи, і в інший спосіб. Небагато традиційних виконавців, що з нотних збірок вивчають старий репертуар у тогочасних строях, які записав Микола Лисенко від Остапа Вересая.

Старосвітські бандури виготовляють і навчають гри на них у кобзарських цехах. Найбільші з них – Харківський і Київський.

Прообраз академічної бандури створив Олександр Корнієвський (1889–1988). Його наступники зробили цей інструмент із діапазоном у понад п'ять октав і повністю хроматичним – весь звукоряд вибудуваний півтонами. 1954 року Іван Скляр (1906–1970) її доопрацював. Таку бандуру почала серійно виготовляти Чернігівська фабрика музичних інструментів. Концертні бандури мають 63–68 струн.

Мрію, щоб бандури робила Yamaha (японська корпорація, виготовляє електричні й акустичні музичні інструменти. – Країна). Спершу треба, щоб до інших країн цей інструмент дійшов. Найчастіше бандуристи за кордоном виступають для української громади. Цілі капели в Канаді й США гуртуються самі навколо себе. Мало концертів з англомовними афішами й для місцевих жителів. Європою подорожує гурт Onuka, але в ньому бандура не грає основної ролі. Більше – сопілка й електронне звучання.

Деколи натрапляю в інтернеті на іноземок українського походження. Бачив кілька мисткинь, які мають автоарфу, акордову цитру і подібні до бандури простіші інструменти. Такими часто бавляться в іноземних гуртах. В Instagram в ­однієї – підписаної як folk musician UlianaLaChance – бачив чернігівську бандуру-пріму.

Мама розробляла на секретному підприємстві оптичні приціли для космічних ракет

У моїй родині професійно ніхто музикою не займався. Хіба бабуся вчила підбирати на фортепіано. Мама співала. Але пішла навчатися в Київську політехніку. Як інженер-конструктор у лабораторії заводу "Арсенал" пропрацювала 40 років, розробляючи на секретному підприємстві оптичні приціли для космічних ракет.

У дитинстві хотів на арфу, але мама сказала, що на ній грають тільки жінки. А першою піснею, яку підібрав із бабусею, була "Взяв би я бандуру". Дізналися з мамою про коледж, поїхали. Там природа, село. І свобода від батьків, чотири роки гуртожитку – робиш, що хочеш.

Ріс я на Куренівці. Українська мова там не звучала. Ні я, ні однокласники не спілкувалися нею. Хіба що на уроках, у гуртках, час від часу вдома. Переломний момент стався в кобзарському коледжі. Мені підігнали диски, і я почув ТНМК, "Мертвий півень", "Скрябін". Деколи думаю: де був я, коли цей шар музики розвивався? У моєму київському інфопросторі не було цього по жодній радіостанції. Тому говорю, що бандура змінила моє життя. Пам'ятаю наш активізм на першому курсі – прапор "Ющенко – ТАК", і знизу дописано "кобзарі". Ми для нього палицю вирвали в селі і маршруткою поїхали на революцію в Київ.

  "Бандура змінила моє життя, - каже Ярослав ДЖУСЬ. - Переломний момент стався в кобзарському коледжі. Мені підігнали диски, і я почув ТНМК, "Мертвий півень", "Скрябін". У моєму київському інфопросторі не було цього по жодній радіостанції".
"Бандура змінила моє життя, - каже Ярослав ДЖУСЬ. - Переломний момент стався в кобзарському коледжі. Мені підігнали диски, і я почув ТНМК, "Мертвий півень", "Скрябін". У моєму київському інфопросторі не було цього по жодній радіостанції".

Зачіпало, що офіційно скрізь – українська мова, а поза тим – засилля російської. Слідкував за акціями протесту за мову. Пікетував зі спальником і карематом під Верховною Радою проти мовного закону Ківалова – Колесніченка (проголосований 2012 року, запровадив поняття регіональних мов. У лютому 2018-го визнаний неконституційним. – Країна), голодування біля Українського дому. Долучався до руху "Не будь байдужим". Носив по школах плакати, що українська – крута, роздавав наліпки і книжки, як перейти на неї. На постерах був силач Василь Вірастюк, дизайнерка одягу Оксана Караванська, інші відомі митці. На прикладах успішних людей демонстрували, що українською говорити престижно.

Школа Лисенка готує людей у музучилище імені Глієра, Глієра – в "консу", а "конса" – в Європу

Учителька музичної школи № 31 готувала мене бути піаністом. І я любив фортепіано. Любив писати музику. Але ганяти класику по 8 годин – не моє. Кажуть, школа Лисенка готує людей у музучилище імені Глієра, Глієра – в "консу", а "конса" – в Європу. Це вишкіл володіння інструментом для виїзду за кордон. Мене ця протоптана доріжка не влаштовувала.

Бандури стає більше. Коли ввести #bandura в Instagram, можна знайти море гарних дівчат із цим інструментом. З'являються дуети, тріо, солісти – не встигаю відслідковувати. На "Кобзаревих джерелах" торік була з гуртом херсонка Валерія Бассараб. Камерне, красиве звучання.

Коли ввести #bandura в Instagram, можна знайти море гарних дівчат із цим інструментом

Знайома етнографиня розповідала, що джусами на Закарпатті називають великі бомбони на чоловічому жупані. Інша дослідниця, філологиня, розказала, що на малих бешкетників казали: "Ах ти ж джус!"

Зараз ви читаєте новину «Бандура іконізована, як Тарас Шевченко. Це добре лише з одного боку». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише авторизовані користувачі