Я не здатна розмовляти у форматі Twitter. Є щось тоталітарне в коротких сентенціях: коли всю свою життєву філософію запаковуєш у шість слів, це перетворюється на партійне гасло, а не є позицією живої, мислячої людини.
Рецепт життєвого успіху – займайся тим, чим хочеш, до чого маєш внутрішній потяг. І зрозумієш, як цим заробляти.
Українська освіта обмежена. Сьогодні навчатися краще за кордоном – це сумний факт.
Від лінгвістики до мистецтва – маленький крок. Мова – це система комунікацій, і мистецтво – теж система знаків.
Мистецтво, як і будь-яку іншу мову, необхідно вивчати. Коли люди потрапляють у чужу країну, нормально сприймають, що всі говорять незрозумілою мовою. А щодо сучасного мистецтва часто обурюються: мовляв, нічого не зрозуміло. Щоб його збагнути, треба докласти зусиль і навчитися читати візуальні повідомлення.
Художники – це вершина айсберга. Ще має бути інфраструктура, яка обслуговує мистецтво. Аби воно функціонувало, як жива система, ця інфраструктура повинна бути багаторівнева: з хорошими, поганими і середніми митцями; з критиками, що пишуть як у популярну пресу, так і для фахівців; із різними виставковими майданчиками. А в нас на багатомільйонну країну – п'ятеро критиків і чотири художні інституції, що опікуються сучасним мистецтвом. Проблема України у вузькості горизонтів й у відсутності плюралістичної картини світу. І це стосується не лише мистецтва.
Невиразні й банальні художники теж потрібні – вони, як добриво, на якому достигає цікаве мистецтво.
Мистецтво – це наполовину ремесло, наполовину – інтелектуальний пошук.
Невиразнi й банальнi художники теж потрiбнi - вони, як добриво, на якому достигає цiкаве мистецтво
Не існує геніальності, є працьовитість. Коли людина роками робить одну справу, з цього виникає така глибина, що необізнаному вона видається геніальністю.
Працьовитість – це не лише механічне повторення дії, а ще й обмірковування того, що робиш. Без цього результату не буде. Та якщо думаєш над чимось, але не практикуєш, – теж нічого не досягнеш.
Про Донецьк не мала жодного уявлення на час приїзду в "Ізоляцію". Багато українських знайомих жахалися, але ніхто не міг чітко висловити, що в Донецьку такого страшного.
Коли приїжджаєш в Україну з Нью-Йорка або Кельна, бачиш більше подібностей між Донецьком, Києвом чи Львовом. Слід перестати шукати відмінності й виробляти стереотипи. Україна ще глибоко феодальна країна. Відокремленість і зацикленість на регіональних особливостях – феодальний спосіб управління. Коли ти – васал на своїй маленькій території.
Суть роботи "Ізоляції" не так у розвитку мистецтва, як у вихованні громадянської відповідальності. Багато людей сидять і чекають, доки якась міфічна держава або багатий спонсор прийде й усе для них організує. Самі посприяйте налагодженню життя свого дому, міста, країни. Якщо не грошима, то інтелектуальними ресурсами або часом.
Так зване соціально-критичне мистецтво – це оксюморон. Мистецтво, за своєю природою, критичне, бо в його основі лежить механізм рефлексії, тобто здатність дивитися на себе збоку. Просто деякі з художників рефлексують на тему поточних соціальних проблем, а інші – на одвічне: молодість і старість, любов, співпричетність до світу або відчуженість від нього. Проте всі теми важливі.
Від естетики в мистецтві нікуди не дінешся. Дехто вважає, що форма повинна відійти на 27-й план, – мовляв, заважає. Але голої думки не існує в природі, вона обов'язково в якійсь формальній оболонці. Тому завжди замислюватимемося над красивим і некрасивим. Хіба що в різні епохи красу розуміють по-різному.
Мистецтво - це наполовину ремесло, наполовину - iнтелектуальний пошук
Коли людина прийшла на виставку, походила з розумним виразом обличчя, жодних запитань не поставила – це провал. Ідеальний відвідувач – той, що сперечається.
Кураторська діяльність – це структуризація знань. Знайшов тему, і починаєш структурувати. В якому вигляді її можна подати? Який із компонентів показати, а який не варто? Будь-яка тема – величезний масив знань. Але ж не візьмеш півбібліотеки, не принесеш і не скажеш: "Глядачі, прочитайте!" Куратор – це фільтр, що просіює знання.
Якісне реалістичне мистецтво – це коли глядач дивиться на ілюзію реальності й вірить, що таке могло би бути.
Люблю поспати. Уві сні відбувається структуризація. Щось вкинула у себе, прочитала, зустрілася з людьми. А потім сняться цілі кіносценарії. Деякі можна втілювати наяву.
Смерті не боюся. Одна справа – якби хтось помер, а хтось ні. Оце трагедія: втратити щось, чого інші не втрачають. Але ми всі помремо. І це не трагічно, а цікаво – подивитися, що ж там станеться після?
Живу періодами. Перший – коли час накручується, як пружина, бо надзвичайно сконцентрований, графік розписаний по хвилинах. Але пружину треба колись відпускати. Тоді настає пауза, яка, мабуть, у звичайному житті називається відпочинком. Але я не знаю, що таке відпочивати. Постійно щось обмірковую або читаю. Під час другого періоду немає графіка, і тому час розтягується. Стає, як патока. А потім знову все – у пружину. Момент обмірковування, рефлексії змінюється на момент дії. Обидва значущі, й один без другого неможливі.
Прямолінійність в Україні сприймають агресивно. Людям здається, що ти на них насідаєш. А в Штатах її схвалюють, особливо у професійній сфері. Краще не уникати проблеми, а сказати, де вона і як її розв'язати.
Я живу в порожньому, аскетичному приміщенні, без картин та іншого декору. Коли є колір, форма, починаю надто замислюватися. Моя ідеальна квартира – порожня, біла, велика.
Жінка відбулася тоді, коли сама вирішила, що відбулася. Коли вважає, що відбулася без дітей, – чудово. Якщо з дітьми – прекрасно. Ми всі дуже різні за своїм психофізичним станом, темпераментом і ще мільйоном якихось параметрів. Комусь смакує солоне, комусь – гірке. Із щастям – те саме.
Давно потрібно емансипувати чоловіків, а не жінок. Жінки здобули якусь дещицю свободи від соціальних стереотипів, а чоловіки – ні. Професійно успішну жінку суспільство приймає, а от чоловіка, який хотів би присвятити життя сім'ї, в Україні вважатимуть невдахою.
Людина щаслива - це людина цiлiсна, не слабка, вiд якої шматки не вiдпадають
Люблю Нью-Йорк за плюралізм. За величезну кількість усіх і всього. За те, що ніхто нікого не судить. У цьому місті неможливо бути чужим, бо там дуже багато субкультур – у якусь обов'язково впишешся. Воно нервове, енергійне, зате підштовхує до діяльної позиції.
Бачу в Україні багато нещасних людей. Вони не розуміють: щастя – це позиція стосовно життя, і ніхто інший, окрім них, не зробить їх щасливими.
Людина щаслива – це людина цілісна, не слабка, від якої шматки не відпадають, яку важко зачепити.
Коментарі