Ексклюзиви
пʼятниця, 10 січня 2020 00:40

Державні банки не мають достатньо грошей на кредити

Автор: Мирослава Бондаренко
 

Банківська система України закінчила рік із рекордними показниками. Протягом січня-жовтня ­2019-го чистий прибуток банків становив 52 млрд грн. Це в 3,5 разу більше, ніж за такий же період 2018-го, повідомляє Нацбанк.

— В Україні 60 відсотків ринку контролюють державні банки. Нічого доброго в цьому немає, — каже фінансовий експерт 43-річний Олексій Кущ.

У Нацбанку заговорили про необхідність приватизації державних банків. Планують почати з Укргазбанку. Це виправдано?

— Державі належить трохи більше 90 відсотків акцій Укргазбанку. Він не є системним. Тому може бути частково проданий приватним інвесторам. З погляду скорочення державної частки на ринку — це правильне рішення. Пакет акцій Укргазбанку планує придбати Міжнародна фінансова корпорація, що входить до структури Світового банку.

У грудні 2016-го до державної власності перейшов Приватбанк. Суди з колишніми власниками тривають досі.

— Є декілька варіантів вирішення цієї ситуації. Перший — націоналізацію визнають незаконною, але Приватбанк колишнім власникам не повернуть. Вони отримають компенсацію. Другий — Приватбанк повернуть без компенсації власникам. Зрозуміло, що для них цей варіант не вигідний. Адже банк передадуть на умовах, коли кожна сторона отримає те, чим володіла до націоналізації. Колишні власники матимуть банк без 144 мільярдів гривень, які держава внесла до капіталу фінустанови і таким чином врятувала від банкрутства. Ці кошти — єдиний інструмент фінансової стабільності банку. Сьогодні зобов'язання Приватбанку перед юридичними й фізичними особами становлять 220 мільярдів гривень. Зокрема, гроші населення — 180 мільярдів гривень. З них 80 мільярдів — це кошти на вимогу. Їх можна забрати протягом кількох днів. Для чого колишнім власникам банк із колосальними зобов'язаннями? Погрози забрати банк — звична корпоративна тактика, щоб зайняти максимально вигідні переговорні позиції. Насправді, колишні власники хочуть отримати компенсацію. Крім того, підписати мирову угоду з державою про припинення судових справ усередині країни і за її межами. Найбільше їх цікавлять позови в міжнародних судах, зокрема в Сполучених Штатах.

Якщо все ж таки націоналізацію визнають незаконною, якими будуть наслідки?

— Ризик великий. Варто визнати, що націоналізацію банку провели з великою кількістю юридичних помилок. Це міна сповільненої дії. Суд може ухвалити рішення про компенсації колишнім власникам не на користь держави. Це може бути сума, що дорівнює капіталу банку на момент націоналізації. Якщо допустити банкрутство Приватбанку, це поховає всю банківську систему України. Тоді в держави будуть два варіанти — поганий і жахливий. Перший — заборонити повернення вкладів населенню. Враховуючи кількість вкладників, це призведе до соціального вибуху. Другий — надрукувати понад 100 мільярдів гривень і віддати людям. Наслідки будуть порівнянні з банкопадом 2014–2015 років.

Із липня 2020 року Ощадбанк стане членом Фонду гарантування вкладів фізосіб. Що це означає?

— Сьогодні держава гарантує клієнтам Ощадбанку повернення грошей у повному обсязі. Якщо Ощадбанк стане членом Фонду гарантування вкладів, буде кілька варіантів зміни розміру компенсації. Перший — Фонд виплачуватиме гарантовану суму 200 тисяч гривень. Усе інше — компенсуватиме держава. Другий — держава скасовує свої гарантії, а вкладники отримують лише 200 тисяч від Фонду. Поки що не відомо, яку модель оберуть. Скоріше за все, з липня побачимо підготовчий етап до повного скасування державних гарантій по вкладах в Ощадбанку. Це одна з вимог Міжнародного валютного фонду.

Нацбанк знизив ­облікову ставку з 15,5 до 13,5 відсотка. Завдяки цьому мають подешевшати кредити. НБУ наголосив, що знижувати ставки повинні почати саме держбанки. Чи зроблять вони це?

— Державні банки активно вкладають кошти в облігації внутрішньої державної позики, проводять операції з депозитними сертифікатами Національного банку. Фактично є заручниками державної політики. Нац­банк поки що не знизив облікової ставки до адекватних 8–9 відсотків, аби запрацювало кредитування. У нас нема програми компенсації відсоткових ставок за позиками малого й середнього бізнесу. Державні банки не мають достатньо ресурсу, щоб кредитувати населення. Стрес-тестування НБУ показало недостатність капіталу Укрексімбанку та Ощадбанку в розмірі 25 і 40 мільярдів гривень відповідно. Крім того, державні банки — чемпіони за кількістю проблемних кредитів. В ідеалі Приватбанк повинен кредитувати малий і середній бізнес, Ощадбанк — населення, Укрексімбанк — експортні операції. Що бачимо зараз? Ощадбанк дає позики і населенню, і державним компаніям, великим підприємствам. З останніми й виникають проблеми.

2 роки — мінімальний термін, за який можна повністю продати державні банки. Почнуть з Укргазбанку, повідомили в НБУ. Бо він ефективно працює, прибутковий. Щодо Ощадбанку, то його потрібно спочатку зробити ефективним. Для цього наглядова рада має переглянути бізнес-модель.

Зараз ви читаєте новину «Державні банки не мають достатньо грошей на кредити». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише авторизовані користувачі

Голосів: 35413
Голосування Які умови миру і зупинення війни для вас прийнятні
  • Відмова від Донбасу, але вивід військ РФ з усіх інших територій
  • Замороження питання Криму на 10-15 років
  • Відмова від Криму і Донбасу за умови надання гарантій безпеки від Заходу щодо всіх інших територій
  • Зупинка війни по нинішній лінії фронту
  • Лише повне відведення військ РФ до кордонів 1991-го
  • Ваш варіант
Переглянути