вівторок, 29 травня 2007 07:02

Їздити на трамваї з гори колись було дешевше, ніж під гору

Автор: фото: Віталій Грабар
  Молодята Назар і Марта Балабани прямують до старовинного трамвая на площі Ринок, щоб сфотографуватися на згадку про день весілля
Молодята Назар і Марта Балабани прямують до старовинного трамвая на площі Ринок, щоб сфотографуватися на згадку про день весілля

Трамвай, якому 114 років, зробив одну з останніх подорожей вулицями Львова.

У суботу о другій годині дня трамвай прибуває на площу Ринок. На коричневій машині банер із написом "Львів — місто музеїв". Звідти виходять дослідники історії міста 37-річний Іван і 43-річний Петро Радковці. Обидва одягнені як львівські інтелігенти ХІХ ст. — костюми-трійки й капелюхи-казанки на головах, у руках тримають ціпки. Навколо трамвая збирається натовп. Радковці роздають усім буклети про музеї міста.

— Це перший електричний трамвай, який вийшов на вулиці Львова 1893 року. До цього діяв кінний трамвай, — розповідає 55-річний водій Дмитро Скрипник. — Пропрацював більш як 20 років. Може розвивати швидкість понад 40 кілометрів на годину.

За словами Скрипника, керувати старим трамваєм значно простіше, ніж сучасним.

— Єдиний недолік — водієві потрібно цілу зміну стояти, — витирає рукою піт із чола. — Пасажири заходили до трамвая через задні двері, а виходили через передні. Виходи були на два боки: справа й зліва. Нині лівий вихід забитий, а підніжка залишилася.

— Коли була малою, Львовом ще їздили подібні, — згадує 57-річна Ольга Пасічник. — Ось тут, біля входу, стояв апарат для оплати проїзду. Відривати талон треба було самому. Чесні люди тоді були. Хоча малеча, бувало, вистрибувала з трамвая на ходу й тягла за собою стрічку талонів через усю вулицю.

На площі вишиковується до десятка інших трамваїв. Незадоволені пасажири прибігають сваритися. Радковці похапцем фотографуються з парою наречених і забігають до свого трамвая. Машина скреготить і рушає.

— Проїзд у трамваї був диференційованим, — веде далі Петро. — Із гори — одна ціна, під гору — вища, на рівному — ще інша. Проте вартість проїзду була доступною всім львів"янам.

Дерев"яні лавки стоять вздовж вікон. Пасажирам треба сидіти спиною до вікна.

— Зараз ми під"їжджаємо до Личаківської рогатки, — каже Іван Радковець. — Тут мешкали найвідоміші в місті візники. Коли Львовом пустили трамвай, то личаков"яни дуже обурилися. Львівська преса навіть опублікувала повідомлення, що одна пані вийшла на колію і зробила таку непристойну пропозицію трамваєві, що він її виконати не зміг. Донині історики думають, що ж то була за пропозиція.

Суботня поїздка столітнього трамвая була для нього однією з останніх. Вагон застарий, та й форма сучасних колій йому не підходить.

Зараз ви читаєте новину «Їздити на трамваї з гори колись було дешевше, ніж під гору». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише авторизовані користувачі