понеділок, 11 лютого 2008 15:23

Учені з"ясували дійсну причину діабету

Міжнародна команда дослідників під керівництвом Джулін Зейрат і Олександра Чибаліна з Каролінського інституту в Стокгольмі зробила відкриття, що зможе полегшити життя мільйонам людей всього світу. Вони знайшли фермент, що відповідає за здатність клітини засвоювати глюкозу і жири, а також перемикатися з одного джерела енергії на іншій.

Саме недостатня активність генів, що кодують цей фермент, і призводить до розвитку такого поширеного діабету II типу. Це спадкове захворювання, що характеризується хронічним підвищенням цукру в крові. Виникає воно через зниження чутливості тканин і органів до інсуліну - найважливішого гормону, який після кожного прийому їжі сигналізує клітинам: пора поживитися глюкозою.

У здорових людей інсулін виробляється бета-клітинами підшлункової залози у відповідь навіть на незначне підвищення цукру в крові - наприклад, після їжі. Зв"язуючись з рецепторами на поверхні клітин-мішеней - печінки, м"язових і жирових, він підвищує споживання глюкози для виробництва енергії або поповнення запасів у вигляді складнішого глікогену. Це дозволяє підтримувати концентрацію глюкози на постійному рівні, необхідному для правильної роботи всього організму.

При діабеті другого типу ці сигнали проходять майже непоміченими і клітини не споживають глюкозу з крові в тій кількості, в якій це слід було б робити після їжі. У результаті, її рівень росте.

Учені давно відмітили, що діабет другого типу часто передається по спадку, але толку від цього відкриття було мало - пошуки генів, робота яких у діабетиків порушена, давали дуже багато результати, і внесок жодного зі знайдених генів не був вирішальним. До того ж абсолютно незрозумілою залишалася і дійсна природа захворювання - що саме працює не так.

Шведським ученим вдалося знайти фермент, що грає ключову роль в розвитку нечутливості до інсуліну. Це діацилгліцеролкіназа-дельта (ДГК-дельта).

ДГК-дельта виявилася ключовою ланкою в двох ланцюжках - передачі інсулінового сигналу усередині клітини і енергетичного обміну. За його недоліку клітини залишаються глухими до відчайдушних інсулінових прохань організму споживати більше глюкози, а жири (ліпіди) залишаються неокисленими, у все більшій кількості відкладаючись в білій жировій тканині.

Як пояснив Олександр Чибалін, "цей фермент сам по собі глюкозалежний", тобто його кількість в клітині залежить від концентрації глюкози, при цьому чим більше її в крові, тим менше ферменту виробляється. Таким чином, необережне порушення рівноваги призводить до дуже неприємних наслідків, повідомляє "Подробности".

Зараз ви читаєте новину «Учені з"ясували дійсну причину діабету». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua