четвер, 20 грудня 2007 17:25

"Вибух нізвідки" вразив астрономів

Група астрономів з декількох інститутів виявила загадковий вибух, що відбувся буквально "посеред порожнечі", - в тисячах світлових років від найближчих галактик.

25 січня 2007 року декілька апаратів Міжпланетної мережі зафіксувало сильний гамма-сплеск - один з найяскравіших спалахів 2007 року. Сплеск отримав умовне ім"я GRB 070125. Подальше спостереження, проведене за допомогою орбітальної обсерваторії "Свіфт", показало, що з погляду земного спостерігача сплеск відбувся в сузір"ї близнюків.

Гамма-сплеском називають енергетичний викид гамма-променів вибухового характеру. Вважається, що довгі гамма-сплескі (що тривають більше двох секунд) виникають при спалаху найновішої: загибелі масивної зірки, яка в майбутньому приведе до формування чорної діри. Саме до такого типу повинен був би відноситися GRB 070125, що тривав більше 200 секунд.

Подальші спостереження за допомогою декількох наземних телескопів в каліфорнійській і гавайській обсерваторіях, проте, привели астрономів в подив. Сплеск супроводжувався яскравим коротким післясвіченням у видимому діапазоні, проте телескопи не виявили хмар щільного газу або пилу, які поглинали б світло післясвічення, як це зазвичай буває при подібних спалахах. Аналіз спектру випромінювання показав, що вибух відбувся більше 9,4 мільярдів років тому.

Найдивовижнішим же є те, що знімки, зроблені вже після того, як післясвічення згасло, не виявили поблизу від місця сплеску жодної галактики. Масивні зірки живуть порівняно недовго, тому зірка, загибель якої породила GRB 070125, не могла б встигнути піти далеко від рідної галактики і місця свого свічення - щільної газопилової хмари. До найближчої галактики тим часом 89 тисяч світлових років, до іншої - 150 тисяч (обидві галактики маленькі), так що звідки посеред порожнечі могла узятися велика зірка - абсолютно незрозуміло.

За однією з гіпотез, зірка утворилася в так званому приливному хвості однієї з сусідніх галактик, що сформувався під гравітаційним впливом однієї галактики на іншу. Якщо це дійсно так, то спостереження за допомогою телескопа "Хаббл", проведені з великою витримкою, повинні виявити цей хвіст. Саме цим і планують зайнятися дослідники, повідомляє NASA з посиланням на статтю, прийняту до друку в Astrophysical Journal.

Зараз ви читаєте новину «"Вибух нізвідки" вразив астрономів». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua