пʼятниця, 04 травня 2007 15:10

"Ген довголіття" подовжує життя, коли бракує їжі

Американські дослідники виявили ген, що відповідає за збільшення тривалості життя за умов жорсткого обмеження споживання калорій. Відкриття дозволяє по-новому поглянути на феномен, відомий упродовж останніх 70 років.

У 30-х роках минулого століття учені дійшли висновку, що істотне зменшення калорійності корму при збереженні базових живильних елементів здатне подовжити життя лабораторних тварин майже в півтора рази. Даний ефект неодноразово підтвердили в дослідах із круглими черв"яками, дрозофілами, а також ссавцями – мишами, собаками і мавпами, проте його причини довгий час залишалися невідомими. Вплив зниженого споживання калорій на уповільнення процесів старіння у людей поки вважається непідтвердженим.

Ученим з американського Інституту біологічних досліджень Салка вдалося виявити "ген довголіття" у круглих черв"яків-нематод. Відомо, що відносно короткий життєвий цикл цих істот значно подовжується за умов обмеження живлення. На думку біологів, це є адаптаційний механізм, що допомагає тварині пережити період нестатку кормів і дочекатися оптимальних умов для продовження роду.

Проте нематоди, позбавлені гена під назвою PHA-3, жили при обмеженні живлення нітрохи не довше, ніж у нормальних умовах. Штучна стимуляція експресії PHA-3, навпаки, приводила до додаткового збільшення тривалості життя черв"яків.

Людина та інші ссавці мають три гени, близькі за структурою до PHA-3. Дана група генів регулює синтез гормону підшлункової залози глюкагона, що відповідає за підтримання рівня глюкози в крові. Раніше уповільнення процесів старіння було прийнято пов"язувати з генами, регулюючими вироблення і функції іншого гормону підшлункової залози – інсуліну.

Найближчим часом учені мають намір досліджувати функції генів, близьких до PHA-3, у інших видів тварин. Якщо ці дослідження приведуть до аналогічних результатів, це може стати новим непрямим підтвердженням ефективності популярних нині низькокалорійних дієт. В той же час дослідники не заперечують, що відкриття молекулярних механізмів ефекту довголіття рано чи пізно приведе до розробки ліків, що дозволяють подовжити життя без виснажливих дієт, передають MEDновости.

Зараз ви читаєте новину «"Ген довголіття" подовжує життя, коли бракує їжі». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua