пʼятниця, 20 квітня 2018 14:47

Олександр Горган: "2,3 млрд грн зависли на рахунках області, бо не скликається сесія"

Виконання бюджету Київської області опинилося під загрозою зриву, а фінансування цільових програм у соціальній, медичній, освітній та інших сферах фактично заморожене. Про причини зволікання з ухваленням програм соціально-економічного розвитку, хто винний у цьому та можливі шляхи подолання кризи розповідає голова Київської облдержадміністрації Олександр Горган.

  "Мешканцям Київщини потрібні не наради. Людям потрібен результат- нові школи, дитячі садки, лікарні, дороги" - Олександр Горган
"Мешканцям Київщини потрібні не наради. Людям потрібен результат- нові школи, дитячі садки, лікарні, дороги" - Олександр Горган

Днями на Погоджувальній раді парламенту пролунала заява щодо протистояння між Київською обласною державною адміністрацію та обласною радою. Йдеться про те, що облрада не проводить сесійні засідання, в цілому не ухвалює облбюджет на 2018 рік та інші рішення. В чому причина конфлікту, та чому облрада не збирається на чергове засідання з кінця минулого року?

Протистояння є, але лінія конфлікту проходить між депутатським корпусом і керівництвом облради, яке умисно ухиляється від обов'язку скликати сесію. Вже закінчується квітень, а бюджет розвитку не прийнятий. І це при тому, що Київська обласна державна адміністрація ще в листопаді торік завчасно підготувала проекти програм, рішень, щоб розпочати тендерні процедури на максимально вигідних для бюджету умовах і мати можливість у нормальному режимі реалізовувати проекти, необхідні Київській області. Тим більше, що ми бачили торік залишки бюджетних коштів з окремих програм, мали чіткий прогноз надходжень до обласного бюджету. Відповідно вже минулого року ми мали всі можливості чітко розпланувати й розподілити кошти обласного кошторису.

Програми були підготовлені чітко у встановлені законодавством терміни. Під час підготовки ми тісно співпрацювали із обласними депутатами, враховували їхні пропозиції. Як результат, ще 20 листопада торік ми передали до облради проект програми соціально-економічного розвитку на 2018 рік. Але без жодного обґрунтування за абсолютно надуманими приводами в грудні минулого року проект програми повернули. Відтоді обладміністрація безперестанно надсилає проекти програми соцекономрозвитку та обласних цільових програм до облради, а керівництво обласної ради, керуючись виключно вузько партійним інтересом за принципом "чим гірше, тим краще", повертає проекти цих програм без розгляду і навіть не надає їх для ознайомлення депутатам облради.

Ми розуміємо, що депутати можуть мати своє бачення на подані програми. Але у них є всі повноваження вносити свої зауваження та правки, голосувати зі змінами, доповненнями - будь-який варіант, але не тримати, не блокувати рух коштів. Адже від цього потерпають жителі Київщини.

Чому Ви так вважаєте?

Тому що за цими програмами в прямому сенсі слова – людські долі. Так, зокрема, програма Департаменту ОДА з питань охорони здоров'я, яка називається "Здоров'я Київщини", передбачає видатки на ліки для дітей, хворих на орфанні (рідкісні) захворювання, харчування для дітей, які є невиліковно хворими, придбання медикаментів для онкохворих мешканців області, фінансування гемодіалізу, інших складних захворювань. По факт,у сьогодні все це фінансується або у борг, або використовуючи так звані недоторкані резерви, які повинні бути в закладах охорони здоров'я. Ми їх вже вичерпуємо. І по-суті, подальше зволікання в прямому сенсі слова може спричинити смерті людей.

Інший приклад. В обласному бюджеті є майже 1,4 мільярда гривень коштів митного експерименту, адресованих для ремонту і будівництва доріг в Київській області. Це питання дуже актуальне для регіону, і ми маємо унікальну можливість суттєво покращити стан автошляхів. Однак подальше зволікання з проведенням сесії призводить до того, що ми не можемо повною мірою скористатися тим доволі невеликим календарним вікном в році, протягом якого в сонячні дні можна якісно робити дорожні роботи.

Або ж іще приклад. Навіть якщо сесія облради все ж таки збереться в травні, все одно до червня ми вже не встигаємо провести тендерні процедури на оздоровлення дітей із соціально незахищених верств населення. А воно повинно розпочатися вже в червні, одразу після початку літніх канікул у школах. Тоді ж опоненти перші почнуть звинувачувати ОДА, що ми не оздоровлюємо дітей. А як ми їх можемо оздоровити, не дотримуючись встановленого законом порядку?

Нещодавно в облраді було створене міжфракційне депутатське об'єднання "Єднання", яке має більшість голосів. Можливо, голова облради Ганна Старікова не збирає поточні сесії, тому що боїться втратити свою посаду, адже наразі вона не контролює більшість?

Парадокс полягає в тому, що дійсно в облраді більшість депутатів готові і хочуть працювати, але їм керівництво ради навіть не передає проекти рішень для вивчення. Депутати незаконно позбавлені права представити позицію виборців і захистити їхні інтереси. Фактично, "Єднання" і було створили, щоб рішення на користь розвитку області нарешті почали приймати. До нього увійшли депутати п'яти фракцій з восьми, представлених в облраді - БПП, "Наш Край", "Самопоміч", РПЛ, є з УКРОПу. Не увійшли тільки "Батьківщина" і Опоблок.

Депутати обласної ради, які об'єдналися в групу "Єднання", чудово усвідомлюють свою персональну відповідальність перед виборцями за використання коштів обласного бюджету. І однозначно ніхто не буде чекати наступних виборів до облради для того, щоб виправити ту прикру помилку виборців, які проголосували за політичні сили, що сьогодні блокують прийняття бюджету розвитку. Депутати "Єднання" складають переконливу більшість, і однозначно вони будуть наполягати на проведенні сесії якнайшвидше. Вони об'єдналися, щоб прийняти програми соцекономрозвитку. Тому, якщо б сесія була призначена, у мене немає сумніву, що програми були б прийняті. Думаю, що це розуміє і Ганна Старікова. Тому вона і не призначає сесію.

Вже навіть пересічні мешканці Київщини розуміють, що кошти заблоковані через відмову представників партії Юлії Тимошенко проводити сесію обласної ради. Тому що саме сесія дає можливість прийняти рішення, на підставі яких розпочнеться фінансування важливих для регіону програм. Те, що ми спостерігаємо з боку "Батьківщини" – це початок передвиборчого процесу, керування виключно вузькопартійними мотивами, щоб зашкодити владі як найсильніше. Припускаю, що опоненти вважають, що саме страждання людей від недоотримання ними певних благ, закладених в цільових обласних програмах, спричинить підрив довіри мешканців Київщини до президента України і його команди і, відповідно, збільшить рейтинг опозиційних сил.

  "В Київській області на рівні облбюджету наявних ресурсів – близько 2,3 млрд грн. І всі вони зависли на рахунках, бо не скликається сесія" - Олександр Горган
"В Київській області на рівні облбюджету наявних ресурсів – близько 2,3 млрд грн. І всі вони зависли на рахунках, бо не скликається сесія" - Олександр Горган

Яким чином наразі відбувається фінансування в умовах фактично незатвердження облрадою в повному обсязі бюджету області? За яким алгоритмом, наприклад, бюджетники отримують зарплати, пенсіонери – пенсії тощо?

Справа в тому, що облрада в грудні 2017 року зібралася і прийняла тільки бюджет в обмеженому усіченому вигляді, де передбачені зарплати працівникам бюджетних і комунальних установ та на енергоносії. Практично більше ні на що депутати не заклали кошти. Відтак, бюджет формально прийнятий, але тільки на оплату захищених видаткових статей. Ніяких програм розвитку він не передбачає.

Ми змушені сьогодні звертатися до громадськості, пояснюючи, що кошти, сплачені мешканцями області у вигляді податків, сьогодні не працюють на громаду. Люди розраховували, що гроші підуть на ремонт лікарень, будівництво шкіл (наприклад, у Вишневому), дитячих садків, доріг тощо. А ці дефіцитні бюджетні ресурси консервуються, і, зрештою, знецінюються через інфляційні процеси.

Зрештою, бюджет області фактично повністю формується з відрахувань заробітної плати жителів Київщини, які працюючи і важко заробляючи кошти, розраховують, що їхні податки використовуватимуться зараз на ті проблеми, які їх бентежать вже сьогодні. А не будуть накопичуватися і знецінюватися через інфляційні процеси.

Як Ви прокоментуєте нещодавню заяву окремих представників "Батьківщини", що на рахунках ОДА нібито є 5,5 мільярдів гривень, і якщо видати кожному пенсіонеру по тисячі гривень, то цих коштів вистачило б на всіх людей пенсійного віку в області?

Ця заява – не стільки популізм, скільки звичайне шахрайство. По-перше, 5,5 мільярдів гривень в області як вільні залишки не існують навіть у природі. І ті суми, якими намагається жонглювати "Батьківщина", – це сума бюджетів усіх населених пунктів, які є в Київській області.

По-друге, потрібно розуміти, що у бюджетних коштах, які є в значно меншому обсязі, майже 1,4 мільярдів гривень – це кошти митного експерименту, які можуть бути використані тільки на ремонт і будівництво доріг.

Кошти обласного бюджету, які наявні, теж мають своє чітке обмеження у використанні. Як-то, наприклад, 200 мільйонів гривень цільової субвенції може бути спрямовано виключно лише на амбулаторії в сільській місцевості, і ні на що інше вони не можуть бути використані. Потрібно брати до уваги, що чинне законодавство зобов'язує з місцевих бюджетів оплачувати програми охорони здоров'я, освіти, соціального захисту. І коли розподілити ці кошти на потрібні для людей програми, то стає зрозуміло, що ніяких залишків, які "Батьківщина" готова "роздерибанити", взагалі не існує.

Ще була одна "сенсаційна" заява депутата облради Ольги Бабій (від "Самопомочі"), що ОДА просто не подає проектів програм соціально-економічного розвитку і, відповідно, облрада, мовляв, не має ніяких документів для затвердження в рамках бюджетного процесу. Як Ви можете відреагувати на такий випад від опонентів?

Це абсолютно недостовірна інформація, тому що документально зафіксована хронологія надання проектів програм до облради. Починаючи з листопада минулого року і до цього часу, до облради постійно надавалися проекти і програми соцекономрозвитку та обласних цільових програм. Всі вони поверталися в ОДА з абсолютно надуманими й безпідставними причинами. Без розгляду та без надання на вивчення депутатам обласної ради.

Практично усі департаменти ОДА постійно подавали і нові програми, і пропозиції по зміні існуючих. Тому твердження про те, що облдержадміністрація нібито не надавала програм, взагалі не відповідає дійсності.

З'явилась інформація, що профільні комісії облради також заблоковані з боку представників названих Вами політсил. Відповідно комісії не можуть ані ухвалити жодне рішення, ані винести бюджетні та інші ініціативі в сесійний зал. Які можуть бути шляхи виходу з цього протистояння?

Слід розуміти, що регламент Київської облради грубо порушує норми чинного законодавства, що регулює діяльність органів місцевого самоврядування. Тож, в першу чергу, він повинен бути приведений у відповідність до вимог законодавчої бази. Тому що саме ці механізми блокування роботи ради були умисно закладені в нього, регламент був "прописаний" під голову обласної ради.

Ці механізми і не дають можливості комісіям розглядати проекти рішень без схвального рішення голови облради, ані формувати порядок денний, ані розглядати депутатам ті питання, які вони вважають актуальними.

Тому спершу треба приводити у відповідність до законодавства цей регламент, а по-друге, звичайно, і депутати, і широка громадськість повинні дієво реагувати на порушення їх законних прав з боку керівництва облради.

Яка все таки загальна сума прописана в бюджеті області на поточний рік, що фактично заморожена?

В Київській області на рівні облбюджету наявних ресурсів – близько 2,3 млрд грн. І всі вони зависли на рахунках, бо не скликається сесія.

Які ще існують юридичні механізми законно примусити керівництво облради скликати сесію, розблокувати роботу комісій для ухвалення рішень, необхідних області, тощо?

Депутатам ніщо не заважає діяти, опираючись на норми прямої дії чинного законодавства про місцеве самоврядування. Закони мають вищу юридичну силу ніж регламент облради, який взагалі суперечить діючим законам. Інтереси громади Київщини мають бути вищими, ніж намагання виглядати політкоректними.

Переконаний- депутати облради повинні діяти рішучіше тому що мешканців Київщини взагалі не цікавить тяганина представників різних владних відомств обласного рівня. Їх цікавлять результати від впровадження цільових програм: людям потрібні школи, дитячі садки, лікарні, лікарські перепрати важкохворим, дороги, соціальна підтримка вразливих верств населення і реальна допомога тим, хто її сьогодні потребує.

Чи ведуться зараз якісь перемовини між ОДА та облрадою стосовно проведення майбутньої сесії?

Керівництво обласної ради звернулося з пропозицією провести спільну нараду за участі керівників профільних комісій обласної ради та керівників структурних підрозділів облдержадміністрації, щоб обговорити проекти тих рішень, які ми надаємо. Я не маю наміру проводити таку нараду. Вважаю, що це черговий спосіб затягування процесу прийняття рішень. Досить нарад. Досить порожньої демагогії. Всі проекти рішень готові, передані до обласної ради, їх потрібно передавати на вивчення депутатам обласної ради і приймати на сесії, а не морочити людям голову. Мешканцям Київщини потрібні не наради. Людям потрібен результат- нові школи, дитячі садки, лікарні, дороги. Цей результат може бути отриманий тільки внаслідок якнайшвидшого проведення сесії обласної ради.

Зараз ви читаєте новину «Олександр Горган: "2,3 млрд грн зависли на рахунках області, бо не скликається сесія"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише авторизовані користувачі