середа, 30 січня 2008 12:53

Науковці виявили найхолодніше місце у Всесвіті

Шведські астрономи виявили найхолодніше місце у Всесвіті. Таким місцем, за їх даними, є туманність, що має форму бумерангу і входить до складу сузір"я Центавра.

Розташована туманність на відстані 5 000 світлових років від Землі і фактично вся її маса сконцентрована навколо досить яскравої зірки. Основна речовина у цій туманності – розріджений газ, що свідчить про масштабні руйнування планет у цій системі.

Через особливе розташування туманності та розрідженість структури речовини, температура там становить в середньому мінус 272 градуси за Цельсієм, що всього на 1 градус вище за нижню межу температур – абсолютний нуль. Температура туманності була визначена за допомогою 15-метрового телескопа, розташованого на одному з високогірних плато в Чилі. Працює телескоп у субміліметровому діапазоні, а тому фахівцям вдалось у деталях вивчити фон туманності і визначити температуру.

Абсолютним нулем температури вважається мінімальна теоретична межа температури, яку може мати фізичне тіло. Вважається, що абсолютний нуль на практиці недосяжний. Його існування і положення на температурній шкалі виходить з модуляції спостережуваних фізичних явищ. За уявленнями класичної фізики, при абсолютному нулі енергія теплового руху молекул і атомів речовини має бути рівна нулю, тобто рух частинок припиняється, і вони утворюють впорядковану структуру, займаючи чітке положення у вузлах кристалічної решітки.

Шведські астрономи говорять, що особливість туманності полягає ще й у тому, що її температура нижче за відмітку мінус 270 градусів – таку температуру має фон Всесвіту в наші дні. На сьогодні виявлена туманність є єдиним об"єктом, що має нижчу температуру, ніж фон Всесвіту.

Астрономи впевнені, що холодна туманність була створена в результаті дуже активних потоків частинок речовини від зірки, що перебуває в центрі туманності. Розрахунки показують, що для утворення такої туманності зоряні потоки речовини повинні були б мати швидкість близько 50 тисяч кілометрів на годину. Зірка, що міститься в центрі системи світитиме ще як мінімум 1 500 років, проте втрати зоряної речовини в ній доволі великі – близько 0,001% маси на рік, що в 10–100 разів більше, ніж у інших зірках, повідомляє CyberSecurity.ru.

Зараз ви читаєте новину «Науковці виявили найхолодніше місце у Всесвіті». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua