середа, 21 травня 2008 12:47

На Аравійському півострові вперше виявлено сліди динозаврів

Палеонтологи із США спільно з колегами з Нідерландів та Йемену вперше виявили і вивчили на Аравійському півострові сліди динозаврів. Стаття з повідомленням про це опублікована в журналі Plos ONE. "Раніше сліди динозаврів у цьому регіоні не виявляли. Це була справжня "біла пляма" на карті", - відзначає Анне Схульп з Маастріхтського музею природної історії (Голландія).

Сліди динозаврів, як мовиться в статті, були знайдені в Йемені, недалеко від одного з сіл в провінції Архаб (Arhab), в 47 кілометрах від столиці країни міста Сани. Першим їх помітив місцевий журналіст Мохаммед аль-Дахері, який повідомив про знахідку в йеменську геологічну службу.

Останні запросили брати участь у вивченні слідів палеонтологів з Голландії і з університету штату Огайо. Всього було виявлено сліди 12 динозаврів - 11 чотириногих і одного двоногого, залишені ними близько 150 мільйонів років назад, в мезозойську еру, на заболоченому березі.

Палеонтологи визначили, що ящір, який пересувається на двох ногах, відноситься до групи орнітоподів ("птіценогих"). Цей травоїдний ящір був поширений в крейдяному періоді Мезозойської ери.

Сліди 11 чотириногих ящерів дали вченим прекрасну можливість вивчити особливості їх стадної поведінки. Ці сліди належали великим і маленьким динозаврам з групи завроподів - чотириногих травоїдних ящерів з дуже довгою шиєю. Багато видів з їх числа - зокрема, діплодоки і брахіозаври - досягали гігантських розмірів. "Це рідкість - виявити сліди такого великого стада динозаврів. Це вельми цікаво з погляду вивчення соціальної поведінки рептилій", - відзначає Схульп.

Геологічна служба Йемену в даний час здійснює заходи для захисту слідів динозаврів від руйнування і для забезпечення доступу до них туристів.

Раніше в Аравії знаходили тільки окремі кістки динозаврів - в Омані та Йемені. Хоча орнітоподи і завроподи мешкали приблизно в одну епоху, сліди таких великих орнітоподів достатньо незвичайні для пізнього Юрського періоду, відзначають дослідники.

"Ці сліди допоможуть нам створити детальнішу картину того, що відбувалося в цю епоху... Я думаю, що тут (у Йемені) нас чекають ще багато відкриттів", - відзначає Ненсі Стівенс з університету Огайо.

Як повідомлялося в січні, американські учені з"ясували, що динозаври вимерли за декілька годин.

Відзначимо, що найбільше поховання останків платеозаврів, які жили на планеті близько 200 мільйонів років тому, виявив швейцарський палеонтолог-любитель при будівництві заміського будинку. На думку учених, динозавр жив приблизно 85 мільйонів років тому і зовні нагадував птаха. Довжина його сягала 8,5 м, вага - 1,5 тонн. Тварина відносилася до нового, не відомого до сьогоднішнього дня вигляду, повідомляє РИА "Новости".

Зараз ви читаєте новину «На Аравійському півострові вперше виявлено сліди динозаврів». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua