Об"єкти італійського художника Пьеро Манцоні під назвою "Merda d"Artista" ("Лайно художника") - закриті банки з етикетками - виявилися заповнені гіпсом. Таємницю найвідомішої арт-провокації 1960-х років розкрив Агостіно Боналумі, близький друг нині покійного Манцоні.
Провокація Манцоні була націлена на демонстрацію легковір"я і всеїдності публіки, що цікавиться мистецтвом. "Якщо колекціонер хоче отримати щось по-справжньому особисте від художника, то це - лайно", - писав Манцоні. Агостіно Боналумі, що працював разом з Манцоні в Мілані на початку 1960-х, стверджує, що у всіх банках із самого початку був тільки гіпс.
У 1961 році Манцоні власноручно закрив 90 банок з етикетками "Merda d"Artista". Автор запевнив пресу і критиків, що в кожній банці знаходяться 30 грамів його екскрементів. Після смерті Манцоні провокаційні об"єкти залишилися затребувані: банка за номером 18 була продана на міланському аукціоні за 124 тисячі євро в травні 2007 року. Лондонська галерея Tate в 2000 році заплатила 22300 фунтів стерлінгів за банку номер чотири. Декілька банок є частиною експозицій таких поважаних зібрань, як Центр Помпіду в Парижі і Музей сучасного мистецтва в Нью-Йорку.
Після того, як в галереї Tate стало відоме про вміст об"єкту, що зберігався в ній, представник цих впливових зборів сучасного мистецтва заявив: "Утримати глядача в напрузі - це частина витонченого гумору експоната", тому банка номер чотири не перестала бути об"єктом мистецтва, повідомляє газета Correre della Sera.
Коментарі