субота, 17 травня 2008 15:20

Фільм про спогади ізраїльського солдата шокував Канни

Показ в рамках головної конкурсної програми Каннського кінофестивалю антивійськової анімаційної картини ізраїльського режисера Арі Фольмана "Вальс з Баширом" викликав справжній шок. Виконана у документальному жанрі картина присвячена подіям 25-річної давності - бойовим діям ізраїльської армії в Лівані і різанині, влаштованій загонами правого ліванського руху фалангістів в палестинських таборах для біженців Сабра і Шатіла.

В центрі цієї дуже особистої за звучанням стрічки - сам режисер перебував під час описуваних у фільмі подій на ліванській території в лавах ізраїльській армії - стоїть проблема зміни психіки солдата в результаті війни.

"Моє завдання не полягало в тому, щоб назвати винних, а в тому, щоб зрозуміти, що відбувається з нами", - заявив Фольман.

Показ в Канні "Вальсу з Баширом" співпав з 60-річним ювілеєм створення держави Ізраїль.

"Це випадковість, ми не планували вихід фільму до якихось свят або подій", - сказав Фольман.

Фільм побудований у вигляді бесід, які Фольман проводить з друзями-солдатами. Вони згадують події того часу і відновлюють картину трагедії. У ньому показані юні ізраїльські призовники, багато хто з яких був убитий або ж поранений, а також відтворені хворобливі сни, що мучать тих, хто вижив через 20 років після подій в Лівані.

Єдині документальні кадри в цьому анімаційному фільмі - фотографії трупів загиблих палестинців в Сабрі і Шатілі. Режисер відзначає, що ці кадри дуже важливі для нього - як доказ його болю з приводу трагедії, що відбулася чверть століття тому.

Для того, щоб відійти від традиційного формату документального кіно і мати можливість вийти на широкі образні узагальнення, Арі Фольман перетворив знятий на відеокамеру кіноматеріал з реальними людьми в мультиплікацію.

"Це дало мені як необхідну свободу творчих пошуків, так і можливість поєднати факти реального життя зі світовідчуттям моїх героїв", - заявив режисер.

Один з несподіваних аспектів фільму - проведення історичних паралелей між Холокостом і трагедією в Лівані. Фольман наполягає, що таке бачення подій характерне для більшості громадян Ізраїлю, і підкреслює: його фільм є дуже особистим і не має стосунку до політики.

Але, хоча сам автор звинувачує в тому, що відбувся фалангістів, фільм покладає велику частину відповідальності за трагедію на ізраїльське керівництво.

"Солдати - лише пішаки у тій грі, яку проводять політичні лідери", - стверджує своєю картиною Фольман.

"Вальс з Баширом", на думку місцевої критики, відображає існування в Ізраїлі могутнього гуманістичного руху, який відкриває перед всім ізраїльським суспільством нову перспективу на встановлення миру в регіоні.

Фахівці відзначають, що фільм дав початок новому напряму в документальному кінематографі.

В результаті, на думку критиків, які працюють на фестивалі Канна, Фольману вдалося вивести документальний кінематограф на новий художній і образний рівень.

Фольман служив в ЦАХАЛі і перебував на території Лівану під час вбивства президента країни Башира Жмайеля, нагадує NEWSru.co.il.

14 вересня 1982 року Жмайель і ще 26 осіб загинули від вибуху бомби в штаб-квартирі партії "Катаїб". Виконавцем вбивства став член сірійської соціал-національної партії Лівану Хабіб Шартуні, який був агентом сирійських спецслужб.

У вересні 1982 року правохристиянські радикали ("фалангісти") провели в таборах Сабра і Шатіла операцію пошуку палестинських бойовиків, що перетворилася на різанину мирних громадян. Це було помстою за аналогічний погром, влаштований палестинцями в 1976 році в Дамурі.

У Сабрі і Шатілі загинуло від кількох сотень до кількох тисяч осіб. Міжнародна громадськість поклала відповідальність за ситуацію на Ізраїль, чиї війська забезпечували у той час охорону таборів, повідомляє NEWSru.com.

Зараз ви читаєте новину «Фільм про спогади ізраїльського солдата шокував Канни». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі