четвер, 06 вересня 2007 13:54

Динозаври вимерли через зіткнення астероїдів

Раптовий кінець епохи динозаврів на Землі зумовило велике космічне зіткнення, що сталося 160 млн років назад. Такого висновку дійшли американські й чеські вчені, розповідає британська корпорація ВВС. Результати досліджень, у ході яких активно застосовувалося комп"ютерне моделювання, опубліковані в журналі Nature.

Як пояснив Білл Ботке з Південно-Західного дослідницького інституту в Колорадо, "існує прямий зв"язок між цим зіткненням, викликаним ним астероїдним дощем і могутнім ударом, який відбувся 65 мільйонів років тому і, як вважають, призвів до загибелі динозаврів". Інші осколки небесних тіл зіткнулися з Місяцем, Венерою та Марсом. Саме цим учені пояснюють виникнення деяких з кратерів на їх поверхні.

Раніше ряд досліджень показали, що в останні 100-200 мільйонів років астероїди стали падати на нашу планету майже вдвічі частіше, ніж до того. Ботке і його колеги спробували довести, що це відбулося через небесне тіло шириною до 170 кілометрів, яке руйнувалося в Поясі астероїдів між Марсом і Юпітером. Гігантська глиба розкололася в результаті зіткнення з іншим космічним об"єктом удвічі меншого розміру. Це відбулося приблизно 160 млн років назад.

У результаті утворилися кам"яні космічні тіла різного розміру, зіткненням з одним із яких, на думку дослідників, можна пояснити утворення 108 млн. років тому на Місяці кратера діаметром 85 кілометрів.

Що набагато важливіше, падіння аналогічного уламка могло викликати появу кратера Чіксулуб на півострові Юкатан у Мексиці. Саме його пов"язують зі стародавньою екологічною катастрофою, якою ряд учених пояснює зникнення динозаврів. Як вважають фахівці, кратер виник у результаті удару об Землю метеорита діаметром близько 10 кілометрів.

За однією з версій, динозаври, що населяли Землю в мезозойську еру (248-65 млн років тому), вимерли в результаті глобального катаклізму, викликаного падінням метеорита. Удар об землю небесного тіла підняв у повітря частинки пилу, які затулили сонячні промені, викликавши зміни клімату, і саме це спричинило вимирання динозаврів. Варто зазначити, що ця теорія отримала підтримку наукового співтовариства, проте не є загальноприйнятою.

Аналіз хімічного складу речовин, які можна пов"язати з утворенням кратера Чіксулуб, підтверджує версію про те, що до виникнення гігантської воронки привело падіння одного з уламків, що з"явилися в результаті згаданого космічного зіткнення.

Філіпп Клейс і Стів Годеріс із Вільного університету в Брюсселі говорять, що якщо виключити малоймовірну можливість падіння комети, що прилетіла з-поза меж Сонячної системи, єдиною причиною виникнення кратера могло бути падіння одного з уламків того самого гігантського астероїда. Таким чином, пишуть вони, цілком можна припустити, що падіння кам"яної глиби й зумовило сумну долю динозаврів, повідомляє  NEWSru.

Зараз ви читаєте новину «Динозаври вимерли через зіткнення астероїдів». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua