вівторок, 15 липня 2008 16:40

Радянський громадянин за рік мав з"їсти п"ять кілограмів морозива

Автор: малюнок з архіву автора
  Плакат Київського молочного комбінату з рекламою морозива, 1954 рік. На лотку в продавщиці зображений пінгвін — символ радянського морозива
Плакат Київського молочного комбінату з рекламою морозива, 1954 рік. На лотку в продавщиці зображений пінгвін — символ радянського морозива

— Некоторые товарищи до сих пор считают, что мороженое — это лакомство для детей, а для взрослых оно не нужно, — обурювався на 2-й сесії ЦВК СРСР 16 січня 1936-го нарком харчової промисловості Анастас Мікоян.

Далі навів статистику: в Сполучених Штатах виробляють 600 тис. т морозива, а в СРСР — лише 8 тис.

— Я агитирую за мороженое, потому что это вкусный и питательный продукт, — пояснив нарком. — Мороженое следует и можно сделать продуктом повседневного питания, выпуская его по доступным ценам.

— Ты, Анастас Иванович, такой человек, которому не так коммунизм важен, как решение проблемы изготовления хорошего мороженого, — "підколов" наркома Сталін.

Та заперечувати не став. За півроку Мікоян поїхав до США і привіз звідти технологію промислового виробництва морозива. У червні 1937-го він підписав наказ N897, який регламентував рецептуру, спосіб виготовлення та правила продажу морозива. Протягом кількох наступних років відкрилися холодокомбінати в Москві, Ленінграді й Харкові. 1940-го потужна фабрика морозива запрацювала і в Києві, згодом перетворившися в спеціальний цех холодокомбінату N2. Доти морозиво в невеликих обсягах виробляв лише молочний комбінат на вул. Жаданівського (тепер Жилянська), 47.

Після війни в столиці УРСР провідними виробниками морозива були Київський молочний комбінат і Київський холодокомбінат. Останній мав на центральних вулицях п"ять фірмових магазинів і літній павільйон-кафе. Там пропонували торти з пломбіру, тістечка-пломбіри, ескімо в шоколаді, вершково-ванільне морозиво, шоколадне, крем-брюле, молочне, фруктове й ароматичне — як на вагу, так і фасоване по 50 або 100 г. У першій половині 1950-х на рекламних плакатах із морозивом з"явився пінгвін. Дуже швидко цей образ, створений художником-рекламістом Сахаровим, став символом радянського морозива.

1965-го Інститут харчування визначив, що кожний громадянин СРСР протягом року має з"їсти 5 кг морозива. Із цього нормативу й планувалися потужності морозивної галузі.

Із 1960-х у Києві склався такий асортимент холодних ласощів. Фруктове в картонному стаканчику з дерев"яною паличкою-ложкою коштувало 9 коп. Таке ж, але молочне — 11 коп. За стограмову пачку вершкового — у вафельному стаканчику на паличці або в брикеті — платили 13 коп. За те ж із наповнювачем — 15 коп. Пломбір у вафельному стаканчику продавали по 19 коп. Коли ж з"ясувалося, що продавці не завжди мають копійку решти, ціну "вирівняли" до 20 коп. Морозиво "Ленінградське" — вершкове в шоколадній глазурі на паличці — коштувало 22 коп. А за найсмачніший "Каштан" — пломбір у шоколаді на паличці — треба було віддати аж 28 коп. — як за дев"ять поїздок у трамваї або сім — на тролейбусі.

Більший вибір морозива пропонували спеціалізовані кафе, яких у Києві першої половини 1980-х років налічувалося 15. Найвідоміше — "Мороженое" — було на Хрещатику перед входом до Пасажу. Два двоярусні приміщення працювали з весни до осені. Популярним було й "Мороженое" в підвалі на Хрещатику, 52. Його звали "погребок". Там на стінах висіли великі дзеркала, а над столиками — бра з канделябрами.

У часи "перебудови" лідером стало щойно відкрите кафе "Вечірній Київ" у Пасажі. Зашкалювали як кількість сортів морозива, виготовленого за італійською технологією, так і ціни. Та відвідувачів усе одно було більше, ніж місць за столиками.

Зараз ви читаєте новину «Радянський громадянин за рік мав з"їсти п"ять кілограмів морозива». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі