четвер, 27 січня 2022 09:07

"Хочеться вірити, що ще не пізно та пройде переляк"

Художниця Олександра Екстер використовувала мотиви сільських гончарів

"Такої весни, як у Києві, не було ніде. Одного разу з Плєхановим, Руднєвою, Мостовою і Григорович, яка потім вийшла за Екстера, вирушили до Видубицького монастиря. Пішли в передмістя Києва Звіринець. Цвіли вишні та яблуні. Весь пагорб був вкритий садками й хатами в них. Ми блукали вуличками. Де-не-де сідали й малювали", – згадував художник Вадим Філієв про навчання в Київському художньому училищі 1902 року.

Про писання етюдів на світанку на Трухановому остро­ві в Києві через багато десятиліть згадувала його однокурс­ниця й подруга Олександра Екстер. Вона захопилася малюванням у гімназії. Одразу після неї подала документи до рисувальної школи Миколи Мурашка. За рік заклад закрили, але створили художнє училище. Серед перших студентів була й Олександра.

Автор: Національний художній музей України
  Малюнок ”Театральне ревю” Олександри Екстер в альбомі ”Театральні декорації” опублікували в Парижі 1930 року. Видання стало антологією ідей її сценографії. Майстриня співпрацювала з театрами Києва, Москви, Парижа, Лондона, Берліна. Брала участь у міжнародних виставках у Нью-Йорку
Малюнок ”Театральне ревю” Олександри Екстер в альбомі ”Театральні декорації” опублікували в Парижі 1930 року. Видання стало антологією ідей її сценографії. Майстриня співпрацювала з театрами Києва, Москви, Парижа, Лондона, Берліна. Брала участь у міжнародних виставках у Нью-Йорку

Тоді ж із Парижа до Києва прибув художник Сергій Ястреб­цов. Мав виконати волю покійного батька – закінчити юридичний факультет. Відвідував і заняття в художньому училищі. Робив це зверхньо, бо поважав нове французьке мистецтво. Дружив тільки з Олександрою Григорович. Відкрив для неї тодішніх французьких поетів і художників. Познайомив із чиновником Київського окружного суду Миколою Екстером. Наприкінці 1905-го пара вінчається.

Завдяки чоловіку Олександра Екстер потрапляє в коло впливових дворянських родин Києва. Зближується з Наталією Давидовою з роду Гудим-Левковичів, яка захоплюється народним мистецтвом. Утримує в маєтку Давидових у Вербівці біля Черкас майстерню вишивальниць. Олександра багато часу проводить там. Долучається до збирання старовинних зразків вишивки і ткацтва по околицях. На основі знахідок розробляють варіації та поєднують із сучасними формами. Використовують для оздоблення подушок, сумок і поясів.

Місцеві візерунки витісняються, їх замінюють орнаменти з дешевих журналів

Давидова й Екстер беруть участь в організації виставки народних промислів у Києві. Працюють над розділом "Вишивка". На підготовку витрачають майже рік.

"Місцеві візерунки витісняються. В багатьох місцях їх замінили орнаменти, запозичені з друкованих альбомів, додатків до дешевих журналів, премій до мила, – йшлося у вказівках музейників. – Нас цікавлять лише старі, самобутні вишивки на сорочках, рушниках, хустках – їх ще можна знайти у скринях у старих людей. Збирати такі зразки неважко: за невелику поштучну плату або в обмін на цукерки і пряники селянські діти, а то й дорослі, зберуть їх скільки завгодно".

Для заходу Екстер просять відтворити інтер'єр хати заможного українця XVIII століття. Його визнають реалістичним – мисники, зброя, меблі, посуд. На стіні виставляє килими, писанки й вишивки.

Тоді ж Олександра захоплюється керамікою майстрів із села Дибинці – тепер Обухівський район на Київщині. Мотиви гончарів використовує у своїх творах. Виробами користується потім у Києві та Парижі.

Після виставки створюють Київське кустарне товариство. До нього входить і Олександра Екстер, Наталя Давидова очолює. Підтримують створення центрів виробництва й допомагають збувати продукцію по містах Російської імперії, в Європі та США.

Допомагають збувати продукцію по містах Російської імперії, в Європі та США

"Її чоловік був відомим київським адвокатом, жили на широку ногу. Щоправда, друзі Екстер – футуристи, які часто в неї гостювали, вносили різкий дисонанс у світський тон їхнього будинку. Та господар, поступаючись богемним звичкам дружини, в її життя не втручався й нічому не перечив", – писала акторка Аліна Коонен у "Сторінках життя" про Олександру Екстер.

Молодята живуть у будинку чоловікового батька Євгена Екстера – почесного громадянина Києва. Дім стоїть навпроти Володимирського собору, на вул. Гімназій­ній, 1 – нині Богдана Хмельницького, 27/1.

У страхових документах зберігся опис квартири на другому поверсі, де жили Микола й Олександра: "10 кімнат із двома передніми, коридором і ватерклозетом. Із них дев'ять кімнат – оббиті французькими шпалерами, решту пофарбовано клейовою фарбою. Підлога в семи кімнатах – паркетна, а в решті – дощата фарбована".

Кімнату, що виходить у внутрішній двір, перебудовують на майстерню для художниці. Стіни всіх приміщень завішують картинами. Прислугу господиня одягає в розроблені нею чорно-жовті жилети. Квартира швидко стає відома як центр нового мистецтва.

"Ми вирішили наблизити до провінції новітні художні течії, які завоювали заслужене місце у столицях. Хочемо заповнити прогалину в уявленні частини суспільства про художнє життя", – так пояснювали Олександра Екстер і письменниця Ольга Форш вихід нового київського журналу "В мире искусств". Перше число випустили в лютому 1907-го.

Художники-кияни – люди без смаку

Публікували поезію, щоденники, літературну, музичну й мистецьку критику, історію мистецтв, репортажі з виставок у Європі, репродукції картин. Виходив журнал раз на два тижні. Гроші на нього давали Давидови та Екстер.

Бажання змінити становище мистецтва в Києві видно з реакції Олександри Екстер на одну з виставок: "Художники-кияни – насамперед люди без смаку. Для них, судячи з їхніх творів, малюнки на коробках для цукерок представляють недосяжний ідеал".

Серед дописувачів "В мире искусств" – Анна Ахматова. Вважає, що "зі школи Олександри Екстер вийшли всі "ліві" художники Києва". Присвячує вірш, а пізніше позує їй для портрета.

"Ася Екстер, показуючи мені в Києві влітку 1914 року якісь "паризькі ганчірки", сказала: "Мода зайшла в глухий кут. Для розвитку щось має статися", – розповідала пізніше поетеса. – "Щось" не змусило запрошувати себе двічі. Через місяць загриміли гармати – й епоха закінчилася".

Автор: gettyimages.com
  Художниця Олександра Екстер, 1930 рік. Була представницею кубізму та футуризму. Стала співзасновницею стилю арт-деко. Оформлювала сцени, костюми для акторів і танцівників. Створювала рукописні книжки та розписувала кераміку
Художниця Олександра Екстер, 1930 рік. Була представницею кубізму та футуризму. Стала співзасновницею стилю арт-деко. Оформлювала сцени, костюми для акторів і танцівників. Створювала рукописні книжки та розписувала кераміку

Олександра багато часу проводить у Парижі. Спілкується з Анрі Матіссом і Полем Сезаном. Приглядається до різних течій, але творить власний стиль.

Першою в Києві 1916-го розписує тіла актрис для театральних постановок. Наступного року долучається до ходи оголених. На учасниках лише стрічки з написом "Геть сором".

"Побачила вашого листа й зраділа. Тепер, коли отримуєш звістки про людей або бачиш їх після всіх подій, сприймаєш це за чудо, – писала із захопленого більшовиками Києва Олександра Екстер режисеру Олександру Таїрову в Москву 1918-го. Перед тим робила костюми й декорації для його вистав. – Живу без майбутнього – працюю мало, і це пригнічує. Для існування й харчування довелося відкрити Майстерню живопису. Про поїздку до Москви не думаю, надто вже важко живеться".

У березні 1918 року з Євгенією Прибильською відкриває майстерню. Набирають людей, які вміють малювати. Хочуть їх переконати творити в руслі сучасних європейських напрямків.

На стінах висять вперемішку кольорові репродукції Матісса й малюнки селян. Вони покликані зберегти й підтримати в роботах художників "український характер", допомогти відчути силу народної творчості. Майстерня стає найактивнішим центром нового мистецтва в Києві.

"Горе, що тебе немає зараз у Києві. Тут проходять практично й теоретично "великих французів", – писав у квітні 1918-го до друга Ісак Рабинович, який почав відвідувати майстерню Екстер. – Лише зараз, вивчаючи низку живописних дисциплін, розумієш свою безпорадність і дилетантизм. І все ж таки хочеться вірити, що ще не пізно та пройде переляк. Тоді стане можливою реалізація того, заповітного, скупим крихтам якого ми раділи".

Мода зайшла в глухий кут. Для розвитку щось має статися

Майстерня стає творчим клубом. У ній збираються не лише художники, заняття не обмежуються живописом. Влаштовують лекції митців із Петербурга й Парижа. Відкривають виробничий відділ, приймають замовлення на оформлення спектаклів, декорування приміщень і виготовлення плакатів.

Олександра Екстер бере участь у Всеукраїнському з'їзді художніх організацій, який влаштовує уряд гетьмана Павла Скоропадського. Учасникам роздають анкети. В них цікавляться, якими бачать завдання сучасного українського мистецтва. "Якомога більше вільної творчості та якомога менше провінціалізму", – відписує Екстер.

Та втілювати почате не вдається ні українській владі, ні майстерні художниці. До Києва наближаються більшовики. В лютому 1919-го Екстер їде до Одеси. За рік – до Москви, а потім емігрує в Париж, де проводить решту життя.

1 737 558 доларів заплатив невідомий на аукціоні Sotheby's 1 грудня 2009-го за картину Олександри Екстер "Венеція". Написала 1925 року. Стала найдорожчою роботою художниці. Протягом 2000-х більш ніж за 1 млн доларів на аукціонах продали ще картини Екстер "Пікнік на пляжі", "Жінка з птахами", "Пуританська композиція"

"По більшості полотен видно, що авторці тісно в рамках. Вона наділена даром конструювати у просторі. Я не міг нехтувати нею й добивався співпраці", –

Олександр ТАЇРОВ (1885–1950), театральний режисер

Поховала двох чоловіків

1882, 18 січня – в сім'ї чиновника Олександра Григоровича в місті Білостоку на північному сході Польщі народилася донька Олександра. Батько походив із білоруських євреїв, мати – грекиня.

1886 – Григоровичі переїхали до Києва. Олександра закінчила гімназію Святої Ольги. В 1901–1903 роках навчалася в Київському художньому училищі. Працювала в комісії з підготовки Виставки прикладного мистецтва й кустарних виробів.

1905 – одружується з юристом Миколою Екстером. Під час весільної подорожі відвідують Німеччину, Швейцарію, Францію. В Києві стає членкинею кустарного товариства й вільною слухачкою художнього училища.

1907 – займається в паризькій Академії де ла Гранд Шом'єр. Знайомиться з прихильником нового мистецтва поетом Гійомом Аполлінером та художником Пабло Пікассо. Регулярно виставляє свої роботи в Парижі, Ризі, Одесі, Києві, Москві та Петербурзі.

1911 – стає членкинею товариства художників "Бубновий валет". До нього входять Казимир Малевич, Володимир і Давид Бурлюки, Василь Кандинський. Заперечують традиції академізму й реалізму. Схиляються до пост­імпресіонізму, фовізму й кубізму. Олександра розробляє костюми та декорації для спектаклів "Фаміра Кіфаред" і "Саломея", які ставить у Камерному театрі в Москві Олександр Таїров.

1918 – у Києві відкриває Майстерню живопису й декоративного мистецтва. Стає членкинею Товариства діячів мистецтв, читає лекції в Народному інституті вивчення мистецтв. Ховає чоловіка Миколу Екстера. Оформлює балетні номери для трупи Михайла Мордкіна, розробляє костюми й декорації для спектаклів "Ромео і Джульєтта", "Аріана і Синя борода".

1919 – тікає від більшовиків із Києва в Одесу. Читає лекції про сучасне мистецтво, розроб­ляє костюми для танцівниці Ельзи Крюгер, викладає в Центральній студії скульптури й живопису. В жовтні відкриває Майстерню живопису. За пів року повертається в Київ.

1922 – у Москві створює майстерню МЕП (Мухіна – Екстер – Попова), викладає у Вищих художньо-технічних майстернях, співпрацює з Майстернею сучасного костюма. Одружується з актором Георгієм Некрасовим. Бере участь в оформленні сільськогосподарської та художньо-промислової виставок. Розробляє вбрання для вистав і фільмів.

"Була надзвичайно гостинна. В її будинку, так само як у ній самій, кидалося у вічі цікаве поєднання європейської культури та українського побуту, – згадувала акторка Аліна Коонен. – На стінах серед малюнків Пікассо можна було побачити українські вишивки. Підлога застелена плетеним українським килимом. До столу подавалися глиняні горщики з грибами й баклажанною ікрою, яскраві майолікові тарілки з фаршированими помідорами. Всі ці закуски, як і незрівнянні вареники, готувала знаменита Ганнуся, найвідданіша супутниця життя Олександри".

1924 – із чоловіком переїжджає в Париж. Отримує золоту медаль на Всесвітній виставці декоративного мистецтва. Викладає в Академії сучасного мистецтва. Розробляє костюми для вистав і кінофільмів. Розписує кераміку в кубістичному стилі з використанням українських мотивів. Створює маріонетки та рукописні книжки.

1933 – створює декоративне панно й оформлює вітрини паризького універмагу "Гранд Лафаєт". Бере участь у Міжнародній виставці театрального мистецтва в Нью-Йорку. Пізніше її роботи використовують в експозиції "Кубізм і абстрактне мистецтво" в тамтешньому Музеї сучасного мистецтва.

1945 – ховає чоловіка Георгія Некрасова.

1949, 17 березня – помирає у своєму будинку в передмісті Парижа Фонтене-о-Роз. Ховають на місцевому кладовищі. За заповітом, роботи дістаються уродженцю Києва художнику Семену Лиссиму. Частину він передає музеям у США, решту зберігає в себе.

Зараз ви читаєте новину «"Хочеться вірити, що ще не пізно та пройде переляк"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі