четвер, 10 червня 2021 12:08

Українські порти стоять порожні, а ми веземо пальне з Росії та Білорусі

Україна має зробити висновки, на скільки ми залежні від імпорту пального з Росії та Білорусі. І почати будувати абсолютно незалежну систему забезпечення нафтопродуктами, розповів Gazeta.ua директор "Консалтингової групи "А-95" Сергій Куюн.

Автор: Олена Луценко
  Збудувати абсолютно незалежну систему забезпечення нафтопродуктами можна за рахунок внутрішнього виробництва і збільшення морського імпорту
Збудувати абсолютно незалежну систему забезпечення нафтопродуктами можна за рахунок внутрішнього виробництва і збільшення морського імпорту

"Маємо великий потенціал для збільшення перероблення всередині країни. Є потужні порти, які стоять порожні. А ми в той час веземо пальне з Росії та Білорусі. Збудувати абсолютно незалежну систему забезпечення нафтопродуктами можна внаслідок внутрішнього виробництва й збільшення морського імпорту. У нас є Кременчуцький нафтопереробний завод. Він зараз переробляє 2,5-3 мільйони тонн. А може без додаткових технічних заходів збільшити до 5 мільйонів. Морський імпорт взагалі необмежений. Потужності портів вистачить на більше, ніж там треба. Тобто перероблення можна хоч завтра збільшити. Проблема в тому, що на це пальне немає попиту. Тому що всі купують імпортне — білоруське, російське. Так звикли за багато років. Треба стимулювати попит на внутрішнє виробництво. Можливо, запровадити якесь мито для того, щоб люди переорієнтували на своє пальне хоча б частково. Або зробити привабливішим імпорт морем завдяки зниженню тарифів на перевалювання, транспортування залізницею з портів. Потрібен комплекс заходів, щоб розвернути ринок", — каже експерт.

За його словами, не всі готові постачати пальне морем. Бо є кілька причин.

"У Росії чи Білорусі можна купити дві цистерни, або одну-дві тисячі тонн. А морем — це великий корабель і партія від шести тисяч тонн до 30. Щоб її придбати, треба мати великі обігові кошти. Порти мають власників, є технічні обмеження. Наприклад, не може порт прийняти вантажі від 10 компаній. Він може прийняти один танкер на тиждень. Усю роботу треба повністю перебудовувати. А обмежень із Білорусі й Росії немає. Людям зручно. Вони не хочуть повертатися на море, де треба змінювати бізнес-модель", — зазначив Сергій Куюн.

Нинішня ситуація на ринку пального не може влаштовувати державу, тому що це небезпечно.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Україна може забезпечити себе власним бензином: що потрібно для цього

"З Росією у нас війна. Як ми можемо звідти отримувати третину дизпального? До того ж є, де його брати. Білорусь — не Росія. Але всі розуміють, що там переробляється на 90% виключно російська нафта. Мати такого партнера теж досить ризиковано. Ми багато бензинів купуємо в Білорусі. Хоча можемо їх самі виробляти. Потужностей того ж Кременчука буде достатньо для того, щоб закрити попит без втрат у ціні. Імпорт має залишитися для підтримання прикордонних областей, яким логістично буде так вигідніше. Але це має бути 15-20% ринку, а не 70. Доволі великий потенціал імпорту пального з Польщі. Його можна завозити морем і через західний кордон в Україну. Це надійне й стабільне джерело постачання", — підсумував експерт.

Білорусь із 8 червня обмежила імпорт українських товарів. Стосується кондитерських виробів, шоколаду, соків, пива, деревостружкових і деревоволокнистих плит, шпалер, туалетного паперу, окремих видів упаковки, цегли, керамічної плитки, скляних ампул, радіаторів та інших виробів із чорних металів, сільськогосподарської техніки, пральних машин і меблів.

Ці правила діятимуть пів року. Щоб завезти такі товари, потрібно отримати разову ліцензію. Досі торгівля між країнами була вільною.

Зараз ви читаєте новину «Українські порти стоять порожні, а ми веземо пальне з Росії та Білорусі». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише авторизовані користувачі