вівторок, 01 червня 2021 17:23

Коли Україна перестане залежати від білоруського бензину

Автор: facebook.com/sapeginsv
  Білоруські нафтопродукти вироблені переважно з російської нафти. Тож висока залежність від них є ризиком, каже директор науково-технічного центру "Психея" Сергій Сапєгін
Білоруські нафтопродукти вироблені переважно з російської нафти. Тож висока залежність від них є ризиком, каже директор науково-технічного центру "Психея" Сергій Сапєгін

Після примусової посадки літака і затримання в аеропорту Мінська журналіста Романа Протасевича Україна 26 травня закрила авіасполучення з Білоруссю. І заборонила імпорт електроенергії з цієї країни та РФ. Білорусь, за інформацією ЗМІ, у червні планує скоротити поставки бензину А-95. Його в Україну щомісяця завозять 55 тис. тон - це майже половина ринку цієї марки.

Україна на 80% залежна від імпорту дизельного пального та скрапленого газу, на 50% - від імпорту бензину. Що потрібно зробити для зменшення паливних ризиків, в інтерв'ю Gazeta.ua розповів Сергій Сапєгін, 63 роки, директор науково-технічного центру "Психея".

Чому білоруського імпорту нафтопродуктів на ринку України так багато?

Їх частка зросла природно. При високій якості продуктів економіка виробництва та логістика постачання дозволяє білоруським виробникам утримувати конкурентні ціни.

Економічної проблеми тут немає. Є пов'язана з військовим конфліктом між Росією й Україною. Білорусь перебуває у зоні впливу Росії. Використовувати енергоносії як інструмент впливу на інші країни – це нормальна для Москви практика. Причому білоруські нафтопродукти, що постачаються на наш ринок, вироблені переважно з російської нафти. Тож висока залежність від них є ризиком. Припинення постачання пального вплине на інфраструктуру і дестабілізує економіку всієї країни.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Чи вдасться Україні уникнути дефіциту бензину А-95

Що робити?

В Енергетичній стратегії до 2035 року передбачено обмеження постачання енергоносіїв з одного джерела до 30 відсотків. Таким енергоносієм є російська нафта, а джерелом - РФ. З цієї точки зору рішення про обмеження постачання білоруських і російських нафтопродуктів, частка яких сягає три чверті споживання в Україні, є зрозумілим і передбачуваним. Але є й інша сторона проблеми.

Яка?

Не можу впевнено сказати, що уряд зробив усе, щоб мінімізувати паливні ризики. Досі не прийнятий Закон про мінімальні запаси нафти й нафтопродуктів. Хоча за умовами Угоди про асоціацію з ЄС відповідно до Директиви 2009/119/ЄС, їх Україна має сформувати до кінця 2022 року. Це потребує часу і значного фінансового ресурсу. Бо загальний обсяг таких запасів для України має становити понад 2 мільйони тонн еквіваленту сирої нафти.

Крім того, на державному рівні навіть не обговорюють створення стабілізаційного запасу нафтопродуктів, який країна могла би використовувати при спекулятивних коливаннях цін при незбалансованості попиту та пропозицій.

Тому зусилля треба зосередити на цьому, щоб захистити українського споживача від коливань цін, а економіку від можливого припиненням постачання нафтопродуктів.

Автор: pixabay.com
  За умовами Угоди про асоціацію з ЄС Україна до кінця 2022 року має сформувати мінімальні запаси нафти й нафтопродуктів
За умовами Угоди про асоціацію з ЄС Україна до кінця 2022 року має сформувати мінімальні запаси нафти й нафтопродуктів

Білоруські нафтопродукти зроблені переважно з російської нафти. Але ж і нафтопродукти "Орлен" з Польщі чи Литви теж виготовлені переважно з цієї ж сировини?

Ми про це весь час кажемо, що альтернатива важка. У РФ найкраща логістика. Якщо хочемо бути енергозалежними, за це треба платити.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Представники Білорусі пояснили, що відбувається з поставками бензину

Українські нафтопереробні заводи здатні наростити переробки?

Нарощувати може лише Кременчуцький НПЗ (цей, а також Шебелинський НПЗ залишаються діючими. - gazeta.ua). Але його можливості не замінять обсягів РБ і РФ.

Білорусь, Литва, Польща не мають своєї нафти, але мають НПЗ під Євро 5. Чому українські нафтопереробні заводи не змогли так само зайти в цей ланцюжок створення доданої вартості. Щоб імпортувати з Росії лише нафту?

Українські НПЗ приватизували російські компанії (у 1999-2000 роках були приватизовані Херсонський, Одеський, Лисичанський НПЗ. - Gazeta.ua). Не модернізували. Якість пального низька. Хто зараз інвестуватиме в обладнання? Під яку сировину? Що буде зі споживанням нафтопродуктів через 5 років, а через 15? Оскільки відповідей немає, то й інвесторів - теж. Це, не враховуючи економічні, військові і політичні ризики.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: "Ніхто не створюватиме запасів, житимемо одним днем" - що відбувається з цінами на бензин

А що, на ваш погляд, буде зі споживання через 5-15 років?

2020 рік - падіння ВВП на 4 відсотки. Цьогоріч НБУ очікує падіння 3,8 процента. Від того, як довго воно триватиме, залежить платоспроможний попит. А що робити з політичними позиками? Країна в стані війни. Чим глибше падаємо в економіці, тим вірогідніше розширення військової агресії. Чим ймовірніше агресія, тим менше заходить в економіку інвестицій – коло замкнулось.

У 2020 році частка білоруських нафтопродуктів на українському ринку коливалася від 17% до 50%, за підрахунками Консалтингової групи А-95.

Зараз ви читаєте новину «Коли Україна перестане залежати від білоруського бензину». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише авторизовані користувачі