понеділок, 10 лютого 2020 20:01

"Щодо абстракції мені ставлять два питання. Навіщо це потрібно і хіба я сам так не можу" - мистецтвознавиця Діана Клочко
5

На виставці «Діалог часу»  в Києво-Могилянській бізнес-школі представили десять творів українських абстракціоністів ХХ і ХХІ століть, великі картини сучасних художників експонують поруч  репродукціями класиків.
Фото: Марина Непийвода
На виставці «Діалог часу»  в Києво-Могилянській бізнес-школі представили десять творів українських абстракціоністів ХХ і ХХІ століть, великі картини сучасних художників експонують поруч  репродукціями класиків.
На виставці «Діалог часу»  в Києво-Могилянській бізнес-школі представили десять творів українських абстракціоністів ХХ і ХХІ століть, великі картини сучасних художників експонують поруч  репродукціями класиків.
На виставці «Діалог часу»  в Києво-Могилянській бізнес-школі представили десять творів українських абстракціоністів ХХ і ХХІ століть, великі картини сучасних художників експонують поруч  репродукціями класиків.
На виставці «Діалог часу»  в Києво-Могилянській бізнес-школі представили десять творів українських абстракціоністів ХХ і ХХІ століть, великі картини сучасних художників експонують поруч  репродукціями класиків.

В Києво-Могилянській бізнес-школі презентували проєкт "Століття української абстракції". На першій ознайомчій виставці "Діалог часу" представили десять творів українських художників-абстракціоністів ХХ і ХХІ століть.

"Фактично починаємо з чистого аркуша. В сфері дослідження та популяризації українського мистецтва є багато прогалин. Зокрема, щодо української абстракції, - розповідає продюсер проєкту, видавець Костянтин Кожемяка. – Цю тему досліджуватимемо разом з мистецтвознавицею Діаною Клочко. Нашим першим позитивним досвідом співпраці була книжка "65 українських шедеврів".

Розпочинаємо розмову про століття української абстракції з камерної виставки. 5 березня відкриється масштабна експозиція в столичному музеї Шевченка. Там покажемо оригінали знаних художників з колекцій художнього музею та колекції Ігоря Дяченка, що зберігається у Мистецькому Арсеналу, та твори сучасних митців. Восени велика виставка планується у Луцькому музеї. Буде врахований регіональний контент. В травні 2021 року на основі досліджень, виставок та дискусій хочемо видати книгу "Століття української абстракції". Має бути викладена популярно для українських читачів. Насамперед для тих, хто побоюється заходити на територію мистецтва, не має досвіду і знань. Включатиме приклади робіт з різних міст, музеїв та приватних колекцій. Щоб сформувалось чітке усвідомлення, що українське мистецтво і культура вписані у світовий контекст. Восени 2021 року плануємо презентацію цієї книги та виставку у Львові.

Насправді писати абстракцію набагато важче ніж фігуратив. Якщо зображена людина, тварина чи натюрморт – це одразу зрозуміло. А ось оцінити абстракцію складніше. Тут є свої закони колористики, конструкції, ритму. Виставки і книга – імпульс дати людині можливість мислити метафізично. Зрозуміти, що не все можна розкласти по поличкам, розрахувати формулами. Треба "надивитися", виховати смак і погляд.

ЧИТАЙТЕ ТАКОЖ: Бізнесмени подарували НАМУ рідкісні роботи Федора Кричевського

"Впродовж всієї моєї кар'єри лекторки історії мистецтва щодо абстракції мені ставлять два питання. Навіщо це потрібно і хіба я сам так не можу. За цим стоїть страшенне роздратування відносно існування цього великого напрямку. Його нерозуміння, - розповідає медіа-кураторка проєкту, мистецтвознавиця Діана Клочко. - Мене це зачіпало. Ми маємо стільки прекрасних абстрактних творів в музеях і колекціях. Але вони не є публічними. Скоріше якимсь вкрапленням. Абстракція ніби випадає з українського мистецтва. Але була ціле століття, має унікальну історію.

Першим вважається абстрактний малюнок Василя Кандинського на каталозі виставки в одеському салоні Володимира Іздебського в 1910 році. Українська абстракція в своїй основі прикладна. Сценографія, оформлення, фактично був вихід в дизайн. Але за радянських часів це перервали. Абстракцію українські художники писали все ХХ століття. Окрім Другої світової і 1930-х, коли багатьох митців повбивали. В радянські часи це було неофіційне мистецтво. Виховувало суб'єктивне мислення. Часто художники суміщали кілька напрямків. Наприклад, Григорій Гавриленко – оформлювач книжок, графік, живописець і водночас у нього геніальні абстракції. Треба розповідати про цю нашу історію. Нагадати про митців, показати твори, зібрати їх під однією обкладинкою.

В абстракції виокремила п'ять категорій: "колір", "конструкція", "світло", "пауза", "ритм". У кожного з митців щось домінує. Число п'ять має символічне значення – це як п'ять пальців на руці.

Під час проєкту досліджуватимемо, що таке українська абстракція. Наприклад, росіяни називають свою абстракцію нефігуративним живописом. Ми шукатимемо, чим відрізняється наша. Для мене це освітній компонент. Всі представники цього напрямку були вчителями. Олександра Екстер,Олександр Богомазов, Казимир Малевич, Василь Кандинський. Карло Звіринський, Григорій Гавриленко. Нам ще треба українську абстракцію виділити з авангарду. Подивитися як на традицію. Та як вона продовжується у сучасних митців.

Експозицію формував митець Петро Бевза. Відібрав п'ять пар художників-абстракціоністів ХХ і ХХІ століть, кожна з яких ілюструє певну категорію. Це Вадим Меллер та Петро Лебединець, Олександр Хвостенко-Хвостов та Микола Журавель, Олександр Богомазов та Петро Бевза, Олександра Екстер та Назар Білик, Любов Попова та Василь Бажай.

"Кілька місяців шукав пари. Щоб твори сучасних художників найбільше відповідали обраним працям та категоріям, - пояснює Петро Бевза. - Всі оригінали початку ХХ століття покажемо на виставці в музеї Шевченка. Тут вони експонуються у вигляді репродукцій. А твори сучасних художників – великого формату. Хотів, аби вони були написані в різний час за незалежності України. Є і 1993-го, і 2019-го.

Виставка "Діалог у часі" триватиме до 3 березня.

Книга "65 українських шедеврів" Діани Клочко присвячена історії вітчизняного мистецтва від VII століття до 1990 року, отримала премію ім. Юрія Шевельова та "ЛітАкцент" 2019 року.

"Книжка пов'язує наш мистецький простір в одну суцільну лінію, - каже літературна критикиня Богдана Романцова. - Авторка не пропонує остаточного, незаперечного канону, але засвідчує повноту процесу. Так майстерно підсвічує окремі епізоди, що мені видалося: "Ось нарешті ми досягли європейського рівня". Зрозуміла, що насправді ми цілком у світовому контексті. Просто продовжуємо перебувати в ситуації незнання. Водночас жодної хвилини нема відчуття, що тебе повчають. Ця книжка - довірлива розмова на рівних.

Зараз ви читаєте новину «"Щодо абстракції мені ставлять два питання. Навіщо це потрібно і хіба я сам так не можу" - мистецтвознавиця Діана Клочко». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі