пʼятниця, 23 листопада 2007 15:06

Ґосподінов називає речі своїми іменами

Болгарський поет і прозаїк Ґеорґі Ґосподінов, 39 років, є одним із найпопулярніших літераторів у себе на батьківщині. Таких творців часто-густо називають  знаковими або ж культовими. Бо саме їм найвлучніше вдається явити людям образ і — головне — смак поточного моменту. Іншими словами, потрапити в резонанс із часом і місцем, у яких живеш.

Ґеорґі здобув визнання насамперед як поет своєю першою збіркою "Лапідарій" (1992). Однак справжня популярність прийшла до Ґосподінова як до прозаїка — наприкінці 1999-х. Відтак його "Природний роман" (1999) було перекладено дев"ятьма мовами і відзначено кількома престижними болгарськими преміями.

Ґосподінов-оповідач має дар пов"язувати найнесподіваніші історії. Робить він це невимушено і легко. Приблизно так пишеться сучасна поезія. Кілька невидимих штрихів створюють відчуття чудесної завершеності. У Ґосподінова ефект присутності створюється за допомогою милих деталей, що реабілітують утомленого і зневіреного героя постсоціалістичної, а тепер уже й цифрової, ери, надаючи йому щемких і людяних рис. Як-от звичайне крісло-гойдалка, до якого так прив"язаний один із героїв "Природного роману". Натомість у поезії Ґосподінова обов"язково присутні цілком завершені мікроісторії, що могли б розвинутися в оповідання або повість. Лірична проза й епічна поезія? Чому б і ні?

Йому вистачає історій своєї вулиці та свого міста

Ґосподінов завжди знаходить мудрий баланс між життям і культурою. Від культури у нього якась наскрізна сентиментальність і ностальгійність. Цей маніакальний потяг до набоковських "дотиків справжнього" цілком урівноважується реалістичністю і приземленістю його сюжетів. Ґосподінову вистачає історій своєї вулиці та свого міста. Для того щоб сказати про головне, йому не треба відкривати Америку.

Письменник далекий від дидактики і плачів над жертвами жорстокого часу. Від цього він має універсальні ліки — рятівну іронію. У Ґосподінова вона їдка, але не жовчна і не жорстока. Її можна було б назвати образотворчою. Приміром, по-різному можна назвати звичайні людські вуха. У Ґосподінова ж вони стають "мідіями пристрасті". Не кожен здатен назвати речі своїми іменами, коли існує так багато чужих.

Зараз ви читаєте новину «Ґосподінов називає речі своїми іменами». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі