вівторок, 11 серпня 2009 17:12

Зовнішня політика України вимагає перезавантаження

Автор: малюнок: Володимир КАЗАНЕВСЬКИЙ
 

За нашою внутрішньою колотнечею ми не зауважили, що у 2008-2009 роках відбулися радикальні геополітичні зміни на світовому й регіональному рівнях.

Першим викликом стала економічна криза 2008 року. Вона зачепила й геополітику. США, ЄС та Російська Федерація — країни, які найбільше впливають на Україну, змушені були переглянути і прагматизувати свою зацікавленість усім зовнішнім світом. У результаті переосмислення відносин наших найближчих сусідів послабилися стосунки  України навіть із Польщею, Румунією, Словаччиною й Угорщиною. Відбувся значний спад торгового обігу між нашими країнами, почав згасати інтерес один до одних. Замість створення живих і відкритих транскордонних регіонів, як ось великого українсько-польського Галицького чи Волинського, посилюється відчуження між польською та українською їх частинами. Ускладнюються правила перетину кордону. Збільшується й різниця у добробуті сусідів. Україна втрачає свою багаторівневу систему зв"язків з ЄС та найближчими сусідами, членами Євросоюзу. Нас усе більше ізольовують із західного боку. Від нас відгороджуються. Українське суспільство губить свої євроінтеграційні настрої й орієнтації.

Другим викликом стала безпрецедентна військова операція Російської Федерації у Грузії в серпні 2008-го. Це було перше демонстративне порушення суверенітету незалежної країни у Центрально-Східній Європі. Ми отримали попередження — таке саме порушення суверенітету можливе й щодо України. Ймовірним регіоном зіткнення одразу було названо Крим. Це значно ускладнило і так непрості міжетнічні стосунки на багатонаціональному півострові.

Разом із тим, конфлікт поляризував ситуацію у всьому Чорноморському регіоні. Усе фривольніше почуваються різного роду проросійські організації в Криму. Більшає прямих провокацій. Україну пробують втягнути у протистояння. Ситуація починає нагадувати польсько-німецький Гданськ 1939-го, де нацисти всіма силами давали знати слабким польським владам, хто тут господар.

Наслідки цих змін у Чорноморському басейні повинні бути переосмислені українським суспільством. Тим більше, що Росія не покидає справу перетворення Грузії на країну опановану з контрольованим ззовні хаосом. У таку ж охоплену хаосом країну хочуть перетворити й Україну.

У 2007–2008 роках Україна зазнала низку невдач на міжнародній арені.

Не справдилися її очікування на тісніше зближення з ЄС. Навпаки, важко йде процес спрощення торгового режиму, ми отримали Шенген уздовж усього кордону з країнами Євросоюзу. А програма "Європейської політики сусідства" позбавила політичний клас України ентузіазму з огляду на відсутність реальної європейської перспективи для нас.

Не реалізувалися й українські сподівання на зближення із НАТО задля гарантування безпеки й незалежності країни. На тлі подій у Грузії послідовна відмова Україні навіть у наданні "Плану підготовки до членства у НАТО", більш ніж показова. Приклад Грузії нікого нічого не навчив. Точніше сказати, навчив — супротивники незалежності всередині держави отримали чіткий сигнал.

Створимо війська швидкого реагування, які захищатимуть нас десь у Таджикистані

З огляду на постійну внутрішню політичну боротьбу послабилися зв"язки українського політичного класу з європейськими й євроатлантичними елітами. З українськими "лузерами", "брехунами" та "пустодзвонами" ніхто не хоче мати справи. Послабилися контакти з політичними елітами навіть безпосередніх сусідів України — Угорщини, Словаччини, Румунії, Польщі. Найзатятіші адвокати України в ЄС опускають руки у ситуації, коли самі українці не знають, чого вони хочуть. Або хочуть діаметрально протилежних речей. І жоден компроміс неможливий.

До чергових президентських виборів Україна підходить, не маючи політичної єдності, втративши геополітичні орієнтири і перебуваючи під все більшим тиском ззовні та зсередини.

Україні більш ніж потрібно переосмислити — куди вона йде. Добре якщо до ЄС і НАТО нам не потрібно, давайте інтегруватися у Російську Федерацію. Давайте вступимо у Ташкентський пакт. Створимо з Росією, Казахстаном війська швидкого реагування, які захищатимуть нас десь у Таджикистані. У кожному разі потрібно визначатися. Інакше країну розірве. А точніше — розірвуть.

Зовнішня політика України паралізована. Немає міністра закордонних справ, міністра оборони, президент як ніколи ослаблений, прем"єр-міністр веде свою незалежну гру на міжнародній арені. Рада національної безпеки й оборони десь згубилася. Про парламент — нема й мови. Ніхто не б"є на сполох. Хоч держава розповзається як уражена цирозом печінка.

Нікому осмислювати, що ми вже не у 2004 році, а живемо у світі, який стрімко змінюється. Колишні гасла та підходи не працюють. Старі цілі або недосяжні, або нам не потрібні.

Постає запитання — які вимоги можемо висувати до майбутніх кандидатів у президенти, якщо самі їх не сформулювали. Будемо голосувати знову за російську мову, помаранчеві кульки, смугастий білборд чи велике червоне серце?

Зараз ви читаєте новину «Зовнішня політика України вимагає перезавантаження». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі