вівторок, 10 лютого 2015 05:55

Керівників держпідприємств, як і раніше, обирають непрозоро

Автор: ФОТО: Тетяна ОНОПРІЄНКО
  Перший заступник голови комітету Верховної Ради з питань транспорту Ігор Васюник: ”Усі проблеми, які сьогодні маємо, винятково через тотальну корупцію. Якщо її не позбудемось — ніякі гроші Євросоюзу і зброя США нам не допоможуть”
Перший заступник голови комітету Верховної Ради з питань транспорту Ігор Васюник: ”Усі проблеми, які сьогодні маємо, винятково через тотальну корупцію. Якщо її не позбудемось — ніякі гроші Євросоюзу і зброя США нам не допоможуть”

Через махінації з тендерними закупівлями розкрадають мільярди

Поки деякі колишні директори великих держпідприємств, як Укрспирт, "у бігах" за кордоном, керівники профільних міністерств через конкурси шукають їм заміну. Поміняти хочуть і чинне керівництво низки інших підприємств, де є підозри в розкраданні державних коштів. У міністерствах запевняють: через відкритий і прозорий конкурс держава найме ефективних топ-менеджерів. Без лобізму чи квотного принципу, а лише за професійними якостями.

Проте вже перший конкурс від Міністерства інфраструктури із заміни генеральних директорів Укрзалізниці, аеропортів "Львів" і "Бориспіль" виявився непрозорим. За яким принципом сьогодні обирають керівників державних підприємств і чи не поміняють одних "смотрящих" на інших — своїх? Про це розпитуємо першого заступника голови комітету Верховної Ради з питань транспорту Ігоря Васюника, 45 років.

Ви опікуєтесь проблемою розкрадання керівництвом аеропорту "Львів" державних коштів. Чому тепер публічно критикуєте міністерство за зміну генерального директора?

— Критикую не через заміну, а за принципи та підходи в проведенні так званого відкритого й прозорого конкурсу на посади керівників держпідприємств. Міністерство інфраструктури 31 грудня 2014 року оголосило конкурс на посади керівників аеропортів "Львів" та "Бориспіль", а також Укрзалізниці. Ці та інші підприємства — ласий шматок для великих бізнесових груп. Усі ці роки будь-яка влада намагалася поставити "своїх" керівників, щоб контролювати мільярдні потоки державних коштів. Через махінації з тендерними закупівлями на підприємствах розкрадають шалені кошти. Тільки на Укрзалізниці СБУ викрила цілий злочинний синдикат, у приватних помешканнях та гаражах адміністрації вилучили мільйони гривень та доларів готівкою, офшорну документацію. Трудові колективи двох державних аеропортів також вимагали аудиту результатів діяльності їхнього керівництва. В Львівському аеропорту ще кілька місяців тому керував "смотрящий" від "сім'ї". І тільки під тиском працівників аеропортів Міністерство інфраструктури оголосило конкурс на нових гендиректорів. Задекларували відкритий конкурс з європейським підходом у відборі претендентів, але суть, на жаль, залишилась українська. Майже 200 претендентів подали документи на керівництво трьома підприємствами, однак хто ці претенденти — ніхто не знає.

Заявили, що до відбору кандидатів залучили міжнародні кадрові агенції, що проводять співбесіди.

— А ще заступники міністра та міністр. Важливо не лише хто обирає, а кого і за яким принципом оцінюють як майбутнього керівника великого держпідприємства. Від моменту оголошення конкурсу на посади керівників аеропортів "Бориспіль" і "Львів" подали документи 93 претенденти, з них кваліфікаційне оцінювання пройшли 50. І лише 12 — повністю відповідають вимогам конкурсу, решта — частково. Вся ця інформація доступна на офіційному сайті, окрім резюме та програм самих кандидатів. Хто ці люди, які начебто відповідають усім вимогам, а найголовніше — хто ті претенденти, яких "відсіяли"? Де програми-бачення розвитку підприємств кандидатами-фіналістами, щоб громадськість і експерти в даних галузях могли оцінити їх? І знаєте, яка відповідь Міністерства інфраструктури: "інформацію щодо кандидатів не розголошують з етичних міркувань"! Вибачте, у нас держава по вуха в корупції, сита кадровими призначеннями за принципом кум-сват-брат, ми від початку роботи нового скликання Ради ухвалили ряд люстраційних законів, а нам відсутність інформації пояснюють "етичними міркуваннями". Ми ж обираємо керівника не приватної фірми, а державного підприємства. Не здивуюсь, якщо відкрити списки усіх претендентів — багато цікавих та одіозних прізвищ побачили б.

Тобто ви підозрюєте, що на керівні посади можуть призначити або представників олігархів, або за політичними квотами?

— У мене та моїх колег — народних депутатів є всі підстави так вважати. По-перше, я вже сказав — для корупціонерів це привабливі для власного збагачення підприємства. По-друге, міністр інфраструктури Пивоварський та його заступники постійно розповідають, що хтось до них дзвонить, тисне і хтось когось лобіює. То в чому проблема — оприлюдніть резюме та програми всіх претендентів і люди об'єктивно оцінять професійний підхід міністерства та кадрових агенцій. І не буде ні тиску, ні звинувачень.

Окрім того, за моєю інформацією, на посаду гендиректора аеропорту "Львів" просувають людину "регіоналів" Кауфмана та Грановського. Такий собі Чеглатонєв. Якщо підтвердиться — це буде неабиякий скандал. Чеглатонєву і ще кільком ставленикам "регіоналів" трудовий колектив висловив недовіру, а його прізвище фігурує в документах, що свідчать про махінації з тендерами та розтрату коштів у великих розмірах.

Чому не ставили цього запитання міністру інфраструктури Пивоварському?

— Ставили. Минулої середи на засіданні транспортного комітету. Після мого запитання про "так званий відкритий конкурс" по аеропортах та Укрзалізниці міністр, окрім емоцій, нічого логічного не відповів. А після запитання колеги, "які були критерії відбору вашого заступника, який був спонсором антимайдану" — почав демонстративно збирати портфель.

Але це ваш коаліційний уряд, це ваші міністри і ваша відповідальність — також.

— Міністр повинен представляти інтереси держави, а не тієї чи іншої політичної сили, яка його запропонувала. В коаліційній угоді чітко зазначено — тотальна боротьба з корупцією, проведення люстрації. Якщо ми продовжимо ганебну практику кулуарних і непрофесійних кадрових призначень тільки тому, що хтось свій — нічого не зміниться. І не потрібно прикриватися війною. Понад 80 відсотків українців не довіряють владі, і ми ще майже нічого не зробили для того, щоб нам довіряли. Когось одного більш відповідального в боротьбі з корупцією не може бути. Відповідальний і той, хто дає хабар, і той, хто бере, і той, хто робить вигляд, що нічого не помічає. А про яку боротьбу з коруп­цією можемо розповідати людям, якщо проводять ось такі "конкурси", а перший заступник голови Антикорупційного комітету Верховної Ради (Дмитро Добродомов. — "ГПУ") пише звернення на захист корупціонерів.

Про кого саме йдеться?

— Про той-таки аеропорт "Львів". Півроку львівські журналісти оприлюднювали факти розкрадання коштів. Нещодавно видання "Львівський портал" знову навело документи, що підтверджують: діяльність частини теперішньої адміністрації аеропорту — це розкрадання мільйонів. Через їхню безвідповідальність і недбалість міжнародний аеропорт місяць не прий­мав літаків і зазнав чималих збитків. Журналісти опублікували договори, що дозволяли "смотрящому" й тітушкам перебувати на території режимного об'єкту. Перший начебто надавав за 1 тисячу гривень консультації з питань АТО, а других керівництво найняло з метою тиску на трудовий колектив. І навіть надало їм в оренду 4 квадратні метри площі на території аеропорту. Все це можна прочитати в журналістських розслідуваннях, і про це йдеться у відкритих зверненнях працівників.

Але це не завадило першому заступнику голови Антикорупційного комітету Добродомову, нардепам Мусію, Антонищаку та Матківському підписатися на захист тоді ще тимчасово виконувача обов'язків гендиректора Кузнецова, Пономарьової, Чеглатонєва та Прадіда. На захист людей, які були призначені друзями "сім'ї" і спокійно продовжували заробляти вже після Майдану. Їхні підписи стоять під багатьма сумнівними документами. З копією цього ганебного звернення також можна ­ознайомитись в інтернеті. Прикро, що це колеги-нардепи зі Львова і що таке маємо після Майдану.

Чи є реакція прокуратури?

— Є безліч звернень у правоохоронні органи від трудових колективів. З колегами з фракції "Народного фронту", Блоку Петра Порошенка, "Самопомочі" підписали запит на ім'я генпрокурора з вимогою вивчити всі наведені журналістами факти зловживань в аеропорту "Львів", взяти до уваги результати позачергової перевірки на підприємстві та притягнути до відповідальності винних осіб. На жаль, поки що на допити в прокуратуру запрошують лише працівників аеропорту, які борються з казнокрадами.

Коли оприлюднять імена нових керівників підприємств?

— У другій половині лютого вже мало б бути призначення в Укрзалізниці, аеропортах "Львів" та "Бориспіль". Оголошено конкурс на керівника Укрспирту — теж наскрізь корумпованої структури, Укрпошти та інших великих підприємств, що належать до сфери управління різних міністерств.

Щоб позбутися практики кулуарних призначень, з колегами з різних фракцій підписали звернення на ім'я прем'єр-міністра. З проханням дати доручення розробити єдиний прозорий порядок і механізми проведення конкурсів на керівні посади на державних підприємствах. З обов'язковою умовою публічного висвітлення всіх етапів конкурсу, з оприлюдненням біографій та програм претендентів на сайтах профільних міністерств. Усі проблеми, які сьогодні маємо, винятково через тотальну корупцію. Якщо її не позбудемося — ніякі гроші Євросоюзу і зброя США нам не допоможуть.

Зараз ви читаєте новину «Керівників держпідприємств, як і раніше, обирають непрозоро». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

1

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі