четвер, 05 липня 2007 19:31

"Голоси у Віктора Ющенка забирає Юрій Луценко"

  Віктор Рибаченко: ”Вилазить Третьяков і розповідає про першу п’ятірку списку. Це ж справжня махновщина”
Віктор Рибаченко: ”Вилазить Третьяков і розповідає про першу п’ятірку списку. Це ж справжня махновщина”

Віце-президент Асоціації політичних психологів Віктор Рибаченко, 56 років, вважає, що під час наступної виборчої кампанії не буде "чорнухи" і жорсткої пропаганди.


Якою бачите майбутню передвиборну кампанію?

— Вона незвично млява, без емоційного відгуку людей. Зазвичай напередодні чергових виборів народ внутрішньо налаштовується на те, щоб вибрати якусь політичну силу, входить в азарт. Така психологічна готовність сприяє активності в голосуванні. Сьогодні ж існують лише втома, розчарування й апатія. Люди не вірять, що їхні голоси суттєво вплинуть на розстановку політичних сил. Та й політики були цього року не на висоті і встигли показати себе далеко не з кращого боку.

Українців сьогодні через дочасні вибори фактично змушують голосувати. Крім того, в населення досі є сумніви, чи відбудуться ці вибори взагалі. Це так званий "синдром Мороза", який постійно говорить про неможливість виборів. Запустив цей вірус і заразив ним народ.

Які прийоми переважатимуть у передвиборній рекламі?

— Вона буде вимушено толерантнішою. Оглядатимуться на Захід, позиціонуватимуть себе як цивілізованих політиків. Політична культура зростає. Час "чорнухи" та відвертих болючих ударів уже в минулому. Не буде жорсткої пропаганди. Виборців завойовуватимуть у "білих рукавичках". Основою реклами Партії регіонів стане економічне зростання за уряду Януковича, "Нашої України" — справедливі вибори та неможливість повернення ситуації з перебіганням депутатів із фракції у фракцію. Ідеєю БЮТу буде уряд на чолі з Тимошенко, який не кластиме яйця в кишені олігархів, а чесно господарюватиме. Луценко ж "убиватиме дракона".

Чи може на щось вплинути нинішня політична реклама, яку крутять по телебаченню й радіо?

— Ці ролики Віктора Ющенка, Блоку Юлії Тимошенко та Партії регіонів на їхні рейтинги не вплинуть. В рекламі "помаранчевих" є досить різкі, рішучі слова, проте псують картину манера, голос та інтонація президента. У кадрі Ющенко говорить про серйозні речі —  приміром, що жодних універсалів більше не буде. Але так невпевнено, що ніхто не вірить, що Ющенко справді здатен стати тепер стіною і взяти владу в свої руки. Від цього весь задум провалюється.

До того ж у цієї реклами погана режисура. Загалом вона побудована правильно, присутні сильні гасла — але погані актори. Віктор Ющенко ніколи не стане жорстким та безкомпромісним, так само, як Юлія Тимошенко не стане миролюбною. Самі гасла для виборців вдалі, проте вони не вплинуть на людей. Голоси в Ющенка зараз забирає Юрій Луценко — саме за рахунок рішучості та енергійності.

Щось подібне було з уже покійним російським генералом Олександром Лебедем. Той теж свого часу мав значний електорат. Та прийшов Володимир Путін і рішуче проголосив усі його гасла. Електорат Лебедя пішов за Путіним. Лебедь, який свого часу навіть балотувався у президенти, став простим провінційним губернатором. Схожа "втеча електорату" може чекати й на Ющенка.

Але ж рейтинг президента зріс.

— Бо зараз будь-який рішучий крок Ющенка підтримується його електоратом. Проте президент не набрав додаткових голосів. Сьогоднішнє зростання його рейтингу — це повернення тих виборців, які частково перейшли до Тимошенко, а частково взагалі махнули на все рукою.

Передвиборні ролики особисто Ющенку вже не допоможуть. Врятує хіба що оновлення "Нашої України". Попри всі протести старих рухівців оновлення передвиборного списку — правильний хід. Це — соломинка "Нашої України". У них є останній шанс переконати виборців, що в партію прийшли молоді, енергійні та перспективні люди. Звісно, рухівці відіграли велику роль під час отримання Україною незалежності. І зараз там лишилося багато знакових фігур. Не слід викидати Бориса Тарасюка, Юрія Костенка чи Анатолія Матвієнка. Їх треба вміло поєднати з новою генерацією.

Віктору Януковичу зараз жодні ролики не потрібні

Звісно, цим ветеранам важко змиритися, що вони на других ролях. Тому ж Костенкові, який відстоює українську ідею та є лідером ідеологічної, а не технологічної партії. Тарасюкові, якого Ющенко вважає найкращим міністром закордонних справ. Їм нелегко визнати, що колишній соціаліст Луценко зараз перший за рахунок вдалого технологічного проекту. І це не маючи партійних організацій на місцях та навіть власного електорату.

Що думаєте про рекламу Партії регіонів?

— Власне, Віктору Януковичу зараз жодні ролики не потрібні. Усе й так працює на його імідж. Для свого електорату Янукович — це людина, яка вміє керувати, піднімає українську економіку і якій заважає Ющенко. У прем"єра зараз як ніколи міцний імідж стабільного сильного лідера, бо економіка справді зростає. Тому його виборці роликів не потребують.

Януковичу не треба навіть на агітаційні листівки витрачатися. Рейтинг довіри населення до нинішнього прем"єра значно зріс. Він фактично скористався колишньою зброєю Ющенка. Його жодного разу не спровокували на різкість. Янукович постійно робить ставку на примирення політичних сил, і це спрацьовує.

А те, що всередині Партії регіонів сьогодні фактично існують дві осі — Ахметов та Янукович — так це успішно приховується від електорату. Тому на їхній рейтинг це не впливає. На відміну від "помаранчевих", чиє "сміття" завжди виноситься з хати, дратуючи людей.

Як може позначитися на результатах "помаранчевих" тяганина з об"єднанням?

— Це — величезний удар по них. "Помаранчеві" вкотре демонструють невміння між собою домовлятися. Он Янукович пальцем показав, де чиє місце, й ніхто серед "регіоналів" не свариться. Для нашого суспільства це зрозуміліше. Люди не задумуються, чим відрізняється міністр Шуфрич від міністра Жванії. Вони дивляться на порядок, дисципліну. Помаранчевий хаос дуже перевтомив народ.

У "Нашій Україні" досі кожен виходить і висловлює власну думку. Звідкілясь вилазить Олександр Третьяков і розповідає про першу п"ятірку списку — і всі ЗМІ це підхопили. А потім його ж соратники фактично заперечують заяву та підкреслюють, що рішення ще немає. Подібна багатослівність — це справжня сучасна махновщина.

У якій ситуації Юлія Тимошенко?

— Вона відчутно "зависла". Втратила не рейтинг, а його динаміку. Для неї зараз немає вигідної ситуації. Тимошенко фактично домоглася проведення дострокових виборів — та люди їй за це не подякують, бо ці вибори з"їдять мільйони державних коштів.

Рекламні ролики БЮТу демонструють усю кризу іміджу Тимошенко. Її команда просто не має свіжих ідей. Ідеї про прихід весни та повернення справедливості вже не спрацьовують, як 2006 року. Потрібні нові підходи, яких у команді БЮТу поки що немає.

Зараз ви читаєте новину «"Голоси у Віктора Ющенка забирає Юрій Луценко"». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

1

Залишати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі