середа, 27 лютого 2008 17:39

Бензин і далі дорожчатиме

Побоювання щодо подорожчання бензину є вже традиційними для українських автомобілістів. І тиск на бензинові ціни справді існує.

Перша причина — зовнішня. Ще в січні цього року вартість нафти на нью-йоркській товарній біржі перевалила за $100 за барель. Фінансова криза, що прокотилася світовими фондовими ринками в січні–лютому, дещо збила ціни на ресурси, зокрема й на "чорне золото". Однак щойно суттєві коливання на ринках закінчилися, вони знову поповзли вгору. 26 лютого, на момент закриття торгів, вартість сягала $100,78 за барель.

Основна нафта, яку споживає Україна, — з Росії. Як і для інших держав, для нас Москва встановила експортне мито. Його розмір залежить від середньої ціни російської нафти на європейських ринках за період двомісячного моніторингу до дати встановлення. З 1 лютого воно становить $333,8 за тонну. Це на $58,4 більше, ніж було за ставкою, встановленою у грудні 2007 року. Враховуючи теперішню вартість "чорного золота" РФ, із 1 квітня експортне мито може зрости майже до $340 за тонну. Саме таку ціну вже тепер закладають  нафтопереробники. Тож і бензин має подорожчати.

Експортне мито з 1 квітня може зрости майже до 340 доларів за тонну нафти

Однак до зовнішніх причин цього року додались і внутрішні. Став ареною для чергового конфлікту щодо права власності Кременчуцький нафтопереробний завод, що виробляє до 40% бензину в країні. Після зміни керівництва підприємства  російський партнер "Татнефть" зупинив поставку нафти до Кременчука. Унаслідок цього заводу довелося знизити обсяги її переробки. Для заміни російської сировини НПЗ навіть закупив її в Іраку. Це були перші іракські поставки в Україну за всю історію. Утім, поки що не варто очікувати, що ми зможемо перейти з російської нафти на іракську.

Іншою важливою причиною є нова політика Кабміну щодо наповнення бюджету. Аби виконати взяті на себе соціальні зобов"язання, уряд має суттєво збільшити доходи. Для цього, зокрема, він скасував вексельну форми розрахунків за податком на додану вартість при імпорті нафти. Це доцільне рішення. Бо, наприклад, 2007 року грошима ПДВ сплатили тільки 68% ввезеної до країни нафти — а сума непогашених векселів за імпортні операції з нею перевищила 400 млн грн. Проте якщо "чорне золото" стає фактично дорожчим через зростання платежів, то це також тисне на ціни на бензин.

Навіть якщо Україна вчасно розбереться з цими внутрішніми проблемами, то вартість бензину все одно зростатиме. Згідно з прогнозами світових економістів, нафта цього року може подорожчати до 20%. А це, безумовно, впливатиме й на ціни всередині такої відкритої економіки, якою є українська.

Зараз ви читаєте новину «Бензин і далі дорожчатиме». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише авторизовані користувачі