пʼятниця, 18 серпня 2017 20:00

Всі хотіли бути, як Марадона, а я підкорив балет: хореограф ГОГОЛЬfest Оскар Шакон
48

Фото: Ірина Козюпа

Темою цьогорічного ГОГОЛЬfest стала ідея "Ковчега". Організатори пропонують поміркувати, про місце, в якому кожна людина буде вільною та матиме надію на світле майбутнє. "Ковчег - як місце порятунку. Ковчег - як місце життя. Ковчег - як місце натхнення", - так трактує концепцію ювілейного фестивалю його керівник Влад Троїцький.

Одниєю з версій, стала спільна україно-швейцарська опера-балет Ark, створена за мотивами Пісні Пісень царя Соломона зі Старого Завіту. Режисером-постановником виступив Влад Троїцький, за участю трупи Totem Dance під керівництвом Крістіни Шишкарьової. Хореографом-постановником до України запросили Оскара Шакона, прем'єра трупи Моріса Бежара

Оскар розпочав свою карєру, як танцівник класичного балету, але зустріч з легендарним Морісом Бежаром змінили його бачення танцю і світу вцілому. Під час підготовки постановки, ми розпитали Шакона, як йому працюється у ролі хореографа, дізнались, куди рухається сучасний балет, і як юнак з Колумбії наважився підкорити танець.

Автор: Ірина Козюпа
 

Перехід від танцівника до хореографа дався важко?

Працював у трупі Моріса Бежара 12 років. Вирішив використати запрошення з України, як шанс. Зрозумів, прийшов час змін. Маю чималий досвід танцівника, але і робота хореографа теж цікава. Мені непросто, тому що все залежить тепер не тільки від тіла. Я тренуюсь годинами щодня, тепер маю думати не тільки про тіло, а і те, як виглядає сцена загалом.

Головна концепція перформенсу - зміни у житті, коли безлад заповнює навколишній світ, соціальні мережі, технології, ми починаємо шукати вільне місце. Щоб відпочити вирушаємо, де немає натовпу. Не їздимо вулицями у авто, тому що скрізь багато людей. Ми маємо робити щось з цим. У постановці задіяні самі жінки, це теж невипадково. Два покоління жінок. Раніше жінки не мали права навіть привітатися на вулиці, а сьогодні вільні. Постановка має багато ліній. Хочемо показати, що ми стаємо ліниві у роботі над собою.

Яка місія балету сьогодні?

Важливо у мистецтві відтворювати життя. У постановці для ГОГОЛЬFEST ми відображаємо нове життя. Я бачу щодня, як люди у метро божеволіють у великих містах. У них немає часу, навіть українці, милі люди, підвладні метушні. Люди активно живуть, проводять час у барах. Необхідно зробити балет доступним для всіх. Бежар поламав стереотип, що балет лише для багатих. Він робив вистави для тисяч людей безкоштовно. Хорхе Донн був його музою. Люди мають використовувати всі ідеї та інструменти. Бежар брав ідеї з життя і створював мистецтво. Ми маємо робити теж саме.

Танцівники балету чимало сил приділяють фізичним тренуванням. Але психологічна складова у цій справі грає не останню роль.

Життя – це процес. Ви 20 років робите одне й теж саме і будете в цьому найкращими. Тіло, як інструмент стає сильнішим. 20 років займаючись класичним балетом по 8 годин на день будете у гарній формі, досконало працюватимете на репетиціях, але мозок це теж в якійсь мірі м'яз, який треба використовувати на повну. Людина може бути неймовірним танцівником все життя, але ще бути здатною якісно робити інші речі. Маємо розвивати свою особистість і здатність творити. Спочатку гарна людина, потім – хороший танцівник. Вибір за вами - чекати у студії, що скажуть робити, або створювати самому. Я обрав останнє. Постійно змінююся, хоча міг залишатися працювати у великій трупі. Хочу, щоб мій мозок працював, як у математика. Мені важливо мріяти, втілювати задумане, знаходити нові відчуття і передавати їх людям.

Автор: Ірина Козюпа
 

Балет - це професія чи стиль життя?

Кожна професія сьогодні - це стиль життя. Час йде так швидко і ми маємо зробити так багато, як можемо. Не знаємо, що станеться з нам далі. Не маємо присягатися, що танцюватимемо все вічно, можливо завтра більше не буде шансу робити цю справу. Треба бути готовими до змін.

Самі готуєтесь? Яким бачете своє майбутнє?

Я хочу танцювати, бути хореографом. Витрачаю на це чимало енергії. Я став батьком і маю піклуватися про свою родину. Дитина змінила мене. Більше не можу бути просто танцівником. Я багато подорожую і не маю часу бути вдома. У Колумбії я навчався різним видам танцю. Але Бежар змусив замислитися над тим, що тіло старіє.

Хотіли б, щоб син продовжив сімейну справу і теж пішов у балет?

Я хотів би, щоб він використовував у житті всі можливості. Щоб він був дисциплінованим, не тільки робота чи відпочинок. Щоб він був винахідливим.

Автор: Ірина Козюпа
 

У одному з інтерв'ю зауважили, що балет врятував вас від вулиці.

Я бився через балет у дитинстві. Люди не розуміли у Колумбії, як хлопець може цим займатися. Я грав на вулиці у футбол, гуляв з друзями, ходив на вечірки. Але я обрав балет, тому що це стиль життя. Я міг грати у футбол, але всі хотіли бути, як Марадона та інші зірки. Коли пішов до балетної школи вона мене змінила. Я знав, що можу досягти висот у балеті. Раніше не мав і гадки, що чоловік, який займається балетом може бути привабливим, професіоналом своє справи, потрібним у своєму місті. Я отримав авторитет. Коли місцеві дівчата святкували день народження, мене запрошували ставити їм вальс. І у 14 років вчив танцювати хлопців, тих, хто сміявся з мене.

Чим зацікавив саме балет?

Танець більше, ніж фізична форма, це наче зв'язок з космосом, який важко описати словами. Гарний танцівник помітний лише на сцені. Я знаю багато професіоналів, неймовірних у студії, але не на сцені. Тому що вони лише виконавці і не мають особливого зв'язку з космосом. Єдиний шлях до цього - багато роботи над собою не тільки у техніці. Хореографія і енергетика мають поєднуватися, тільки це важливо. Ти можеш навчитися робити піруети, але це не значить, що будеш красиво виглядати на сцені. Багато танцівником не мають харизми, особливої аури. Можна навчити робота хореографії. Бежар шукав красу і характер, не тільки гарну техніку. Люди хочуть естетики, але потрібно більше ніж це. Треба мати щось всередині. Це, як актор. Люди дивляться серіал тому що там улюблений актор. Не тому, як він гарно виглядає, а як поводиться вцілому, вживається у роль.

Автор: Ірина Козюпа
 

Існує думка, що класичний балет зупинився у розвитку. Чим сьогодні можна зацікавати глядача?

Повинні запитати себе, що таке балет. Він має говорити з нами, це не просто кроки. Дехто з артистів приділяє увагу балету, як чомусь суто фізичному і, авжеж, це скучно. Але балет це не тільки техніка. Маєш поєднувати його з іншими видами мистецтв, розумітися на них. Сьогодні балет може виглядати наче втрачений, тому що це більше естетика, багато хореографії, втрачають зв'язок з космосом. Справа не у тому, що він старішає. Піна Бауш і досі танцює, для когось це не класика, але сьогодні ти маєш йти проти правил і вчитися новому постійно.

Тобто кордони стираються?

Маємо змішувати. Я цього навчився у Бежара, хоча до цього танцював класичний балет. Але мій мозок поєднує ці два світи і люди мають знаходити нові техніки. Все пов'язане.

Краса класичного танцю у складності виконання. Відмінна техніка, маєш використовувати всі м'язи. Я поважаю класичнй балет, адже це те з чого починав сам, але не можу на цьому зупинятися. Як казав Бежар: "Танець – це життя". Ми у ньому використовуємо навіть карате, кунг-фу. Це теж про балет, це енергія . .. Це дуже видно на прикладі балету Іржі Кіліана з Голандії. Це прекрасна класична техніка з сучасними елементами. Він майстер нашого покоління. Якщо ти залишишся лише у класичному балеті, те ж саме, що залишишся у статичному стані. Ти будеш кращим, але залишатимешся на одному рівні.

Як Моріс Бежар змінив ваше бачення балету, як класичного танцю?

Я був класичним танцівником, хотів робити десять піруетів на сцені, мріяв бути зіркою, досягти ідеальної техніки у виконанні, а потім зустрів Бежара. Коли у класичному балеті приходиш до керівника трупи і не маєш призначеної зустрічі, тебе не пустять до нього. Ти маєш вклонитися йому при зустрічі. А Бежар просто зустрів мене, запросив на вечерю. Я був шокований, цей чоловік, легенда запрошує мене поїсти з ним? Він поводився зі мною на рівних. Зламав всі правила, змінив мій погляд на балет. Був прогматичним, поєднував у балеті різні культури.

Проблема, що у нас мало часу. Бежар змінив для мене світ, показав, що ми маємо використовувати все. Я живу у Швейцарії, де люди не працюють у літньому віці, як у Японії чи Україні. Коли в Україні спускаюсь у метро і бачу, як літня жінка продає помідори, купую їх, навіть, якщо вони мені не потрібні. Потім йду на вулицю і бачу того, кому вони потрібні і віддаю. Я не з тих людей, які розкидаються грошима, просто є речі, які відчуваєш, що маєш зробити і це те, чому я хочу навчити свого сина.

Автор: Ірина Козюпа
 

Організатори 10-го міжнародного фестивалю сучасного мистецтва ГОГОЛЬFEST склали Маніфест, пояснили цьогорічну концепцію - старозавітний Ковчег.

"Cвяткуючи перший ювілей, усвідомлюємо, що за 10 років ми збудували Новий Ковчег. У ньому об'єднали найбільш унікальні і важливі речі в мистецькій сфері країни", – кажуть представники фестивалю.

Зараз ви читаєте новину «Всі хотіли бути, як Марадона, а я підкорив балет: хореограф ГОГОЛЬfest Оскар Шакон». Вас також можуть зацікавити свіжі новини України та світу на Gazeta.ua

Коментарі

Залишати коментарі можуть лише авторизовані користувачі